Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2000-07-10, 19:00
  #1
Medlem
Hej!

Jag har ingen erfarenhet av pascal eller delphi (dock inom c++) och jag undrar vad för slags program som görs i pascal/delphi.

Eller vad man kan ha för glädje av dessa programerings språk.

Skulle också vile veta lite för och nackdelar..

Tack så mycket!
Citera
2000-07-10, 19:03
  #2
Medlem
Vad används pascal/delphi till?

"(dock inom c++)" Jag menar att jag behärskar c++ på en ganska så låg nivå..

Inte att c++ har något med pascal/delphi att göra..

ursäkta..
Citera
2000-07-16, 00:32
  #3
Vad används pascal/delphi till?

Delphi är ett av världens bästa verktyg för att tillverka Windowsapplikationer.
För det första vill jag bara säga att Delphi är i sig inget programmeringsspråk. Delphi är ett verktyg som i sin tur använder sig av språket Object Pascal. D.v.s. en objektorienterad dialekt av Pascal.
Språket är mycket enkelt att lära sig men trots det går det att göra avancerade saker med det.
Jag har själv ingen erfarenhet av att programmera spel med hjälp av Delphi men jag vet att det går. Vet dock inte hur avancerade spel man kan göra men jag kan tänka mig att Delphi inte är det optimala verktyget om man vill konstruera ett spel.

Jag har jobbat med både Visual Basic och Delphi och kan säga att Delphi är kraftfullare, mer intuitivt och enklare att lära sig. Det är även sedan klart bättre stöd för objektorientering i Delphi jämfört med VB och eftersom det lätt blir spagettikod utan objektorientering så borde valet av utvecklingsverktyg vara lätt...
(Men jag kanske är lite partisk i den frågan :-)) )
Citera
2000-08-01, 10:33
  #4
Vad används pascal/delphi till?

Det går utmärkt att göra spel i Delphi, jag håller på med ett just nu. Det skall vara ett strategispel i stil med C&C.....
Inga direkta problem med hastighet som inte kan lösas med hjälp av lite mer programmering. :)
Delphi är bäst!
Citera
2000-08-09, 22:12
  #5
Vad används pascal/delphi till?

OK.

Det var väl det jag visste!!!! Delphi funkar till allt :-))
Nån gång ska jag väl försöka mig på ett spel i Delphi. Ska bli intressant.
Citera
2000-08-25, 22:08
  #6
Vad används pascal/delphi till?

Kan någon ge mig en bra hemsida där man kan lära sig Delphi, jag har jobbat mycket i Visual Basic och jag tycker att det ser lättare ut än Delphi men men.........

skulle vara taksam för bra länkar
Citera
2000-09-19, 13:04
  #7
Vad används pascal/delphi till?

De flesta programmen som har sålts i miljonupplagor är faktiskt gjorda i Delphi. Jag kan ju nämna några... Windows 2000, Office 2000 och många fler. Det finns inga tvivel om att Delphi är kannonbra.
Citera
2000-09-20, 15:21
  #8
Medlem
Vad används pascal/delphi till?

Windows 2000 och Office 2000 är knappast gjorda i Delphi... Vore ju lite konstigt om Microsoft använder en kompilator från ett konkurerande företag. =)

/Anders
Citera
2000-09-21, 12:46
  #9
Medlem
Vad används pascal/delphi till?

Microsoft produkter är inte skrivna i Delphi. Dem är skrivna i en hybrid
version av Visual C++
Citera
2000-10-13, 11:39
  #10
Vad används pascal/delphi till?

Delphi är det snabbaste och mest kraftfulla "språk" jag har stött på!
När kommer TheDelpers spel att vara klart tro?
Citera
2000-10-16, 10:50
  #11
Medlem
Vad används pascal/delphi till?

Jag gillar inte Delphi riktigt... det är(enligt mig ingen riktig programmering) utan jag gillar turbo pascal(även om det är dos)
Delphi har jag aldirg kommitigång med riktigt har bara lyckats göra nån enkel textbehandlare och system manager annars fattar jag inte vad det ska vara bra för... Delphi gör ju det mesta själv, man bara sätter ute lite knappar och skriver lite sedan är det klart... det gillar jag inte..
Någon som hur man gör nått annat än textbehandlare i delphi? tex. grafik m.m
Citera
2000-10-16, 10:52
  #12
Vad används pascal/delphi till?

Ursäkta felstavningen... jag var trött...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback