2008-07-25, 08:48
Medlem
Hej, hoppas jag postar denna rätt, har sökt på forumet men hittar inga svar på detta.
Behöver hjälp med att förstå hur jag får subtitles att funka i VLC?
Har laddat ner film med 3 stycken extra filer med olika subtitles. Den ena heter "EnglishSubttitles.srt", måste jag lägga in dessa på någotsätt, för när jag startar filmen så finns det inget i fliken, undertextspår etc ?

tack på förhand
Citera
2008-07-25, 08:58
Medlem
Germanias avatar
om filmen heter filmen.avi så bör texten väl namnges fiilmen.srt elller filmen.en.srt filmen.sv.srt osv iirc
Citera
2008-07-25, 08:58
Medlem
Execute_order66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preppe
Hej, hoppas jag postar denna rätt, har sökt på forumet men hittar inga svar på detta.
Behöver hjälp med att förstå hur jag får subtitles att funka i VLC?
Har laddat ner film med 3 stycken extra filer med olika subtitles. Den ena heter "EnglishSubttitles.srt", måste jag lägga in dessa på någotsätt, för när jag startar filmen så finns det inget i fliken, undertextspår etc ?

tack på förhand

Hej

Se till att text filen (.srt) heter exakt samma sak som orginal filmfilen, förutom format-namnet (.avi). Exempel:

Skitbrafilm1.avi
Skitbrafilm1.srt

Sen borde det bara vara att klicka igång filmen i VLC så borde subben visas automatiskt. Om inte, så går det att välja "Open file" och sedan någonstans bland menyerna manuellt bläddra och lägga till den sub du vill använda tillsammans med filmen.

Hoppas det hjälper!

//66
Citera
2008-07-25, 09:29
Medlem
Stort tack för den snabba hjälpen, det funkar utmärkt! Tänk att det kunde vara så lätt.. och här har jag grubblat och laddet ner likadana filmer för trodde att det var fel på filen.. Tack!

En parantes, sen om det i vissa fall inte finns en separat mapp med subtitles, då har således inte filmen några sådana? Ibland finns det ett "MSinfo-document" som är döpt typ subtitles, men ingen mapp med filer, kan man göra ngt av detta enbart?
Senast redigerad av preppe 2008-07-25 kl. 09:33.
Citera
2008-07-25, 09:55
Medlem
Execute_order66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av preppe
En parantes, sen om det i vissa fall inte finns en separat mapp med subtitles, då har således inte filmen några sådana? Ibland finns det ett "MSinfo-document" som är döpt typ subtitles, men ingen mapp med filer, kan man göra ngt av detta enbart?

För att en vanlig avi fil ska få undertexter så måste du ha undertext filen, som kan variera lite i format. Tex .srt eller .sub.
Finns inte de med i mappen du laddat hem så går det ofta att hitta undertexten på någon av de många siter dedikerade till just undertexter. Undertexter.se tex ^^

Lycka till!

//66
Citera
2008-07-25, 10:16
Medlem
tack 66, jag ska leta efter detta då! Men nu har jag subtitles till en av filmerna. great!
Citera
2008-07-25, 13:16
Medlem
textfilen behöver inte heta samma som filmen, det går att starta filmen och bara dra över(click+drag) textfilen till vlc.
Citera
2008-07-25, 13:26
Medlem
rotten_88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batch
textfilen behöver inte heta samma som filmen, det går att starta filmen och bara dra över(click+drag) textfilen till vlc.
Jaa, eller arkiv----->öppna fil så klickar man i rutan använd textremsfil och bläddrar fram den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in