Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-24, 17:10
  #1
Medlem
taffies avatar
Hej!

Jag har sökt igenom forumet ett par ggr men icke hittat något som ger mig svar på mina frågor och startar därför en ny tråd.

Det är så att jag tyckte mig veta hur linux skulle avinstalleras, jag trodde i min enfald att det endast var att formatera linuxdiskarna (körde ej dual boot utan endast linux) i NTFS (windows gillar ju NTFS) och sedan skulle det bara vara tuta och köra.

Sagt och gjort, jag satte in min boot CD körde igång ett Fdisk liknande program och Formaterade alla diskar jag kom åt till NTFS. När jag sedan ska köra Windows installationen kan jag inte komma åt recovery console eller installera. Detta eftersom windows ej hittar någon disk.

Så frågan är då givetvis hur jag tar mig ur denna situation. Är det läge att försöka installera Hardy för att sedan ta bort det på ett mer vettigtvis? Eller kan jag få styr på mbr på något annat vis? (Mbr är för mig endast ett så kallat buzz-word har inte riktigt koll på vad det egentligen står för)

Tackar på förhand!
Citera
2008-07-24, 18:21
  #2
Medlem
Tigrovis avatar
Det första man kommer till i en Windowsinstallation (iaf XP) är väl valet av partition - och hittar inte den någon disk så måste du ha nått SATA-drivrutinproblem skulle jag tro?

"Avinstallera" linux är bara boota med en windowskiva, ta bort partitioner, skapa en ny och installera - mbr (den del av disken som startar ett operativsystem) kör windows över gladeligen.... Har du inte SATA så skulle jag tro att ditt fdisk-liknande program har rört till det, inte alltför ovanligt.
__________________
Senast redigerad av Tigrovi 2008-07-24 kl. 18:32.
Citera
2008-07-25, 06:08
  #3
Medlem
taffies avatar
Alltså i windows installationen får jag reda på att det inte finns några diskar. Jag tror att det är en IDE disk som sitter i (då det är en bärbar dator). Anledningen till att jag först testade att formatera i NTFS var att windows ej kunde hitta någon disk, vilket jag har hört ofta ska vara fallet.

Men om vi säger att Fdisk programmet har rört till det kan jag då på något enkelt vis åtgärda detta ?
Citera
2008-07-25, 08:51
  #4
Medlem
Tigrovis avatar
Är det en ny bärbar så kan det mycket väl vara SATA iaf - det skulle förklara varför disken inte hittas. Kolla i BIOS:en, kanske står något?

Om det är röra i partionerna så kan du köra fdisk igen och rensa bort alla partitioner och inte skapa några nya - det ska Windowsinstallationen kunna fixa själv, blir säkert bäst så iaf.
Men Windows borde ändå hitta disken tycker jag.
Citera
2008-07-29, 12:14
  #5
Medlem
taffies avatar
Jag har nu gett upp hoppet om windows och installerade Hardy, då såg jag att disken ifråga identifierades av Ubuntu som en SCSI disk(Det torde inte vara en SCSI Disk, används dessa i laptops överhuvetaget ?). Har någon något bra tips på hur man får windows att hitta en uppenbarligen svårhittat disk ?
Citera
2008-07-29, 12:30
  #6
Medlem
Tigrovis avatar
Jovisst, det du behöver är förmodligen drivrutiner från tillverkaren - i början av Windowsinstallationen så erbjuds du installera ytterliggare drivrutiner ("Tryck Fx för att...") - i forntiden hade man dessa på diskett och det är vad WindowsXP kommer förvänta sig.
Det bättre alternativet är att skapa en egen WindowsXP-skiva med hjälp av till exempel NliteOS (http://www.nliteos.com/) och baka in servicepackar och drivrutiner till en bootbar skiva.

Kolla med "lspci" och liknande i Linux och läs på tillverkarens supportsida så kanske du kan reda ut vad som egentligen sitter i den bärbara och hitta lämpliga drivrutiner..
Citera
2008-07-29, 14:57
  #7
Medlem
junks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taffie
Hej!
Jag har sökt igenom forumet ett par ggr men icke hittat något som ger mig svar på mina frågor och startar därför en ny tråd.
Det är så att jag tyckte mig veta hur linux skulle avinstalleras, jag trodde i min enfald att det endast var att formatera linuxdiskarna (körde ej dual boot utan endast linux) i NTFS (windows gillar ju NTFS) och sedan skulle det bara vara tuta och köra.
Sagt och gjort, jag satte in min boot CD körde igång ett Fdisk liknande program och Formaterade alla diskar jag kom åt till NTFS. När jag sedan ska köra Windows installationen kan jag inte komma åt recovery console eller installera. Detta eftersom windows ej hittar någon disk.
Så frågan är då givetvis hur jag tar mig ur denna situation. Är det läge att försöka installera Hardy för att sedan ta bort det på ett mer vettigtvis? Eller kan jag få styr på mbr på något annat vis? (Mbr är för mig endast ett så kallat buzz-word har inte riktigt koll på vad det egentligen står för)

Tackar på förhand!

starta på en windows bootdisk kör fdisk /mbr
http://www.bootdisk.com
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback