Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-23, 22:14
  #1
Medlem
hej bilnördar på flashback.

idag när jag åkte hem från jobbet så började kopplingen bete sig konstigt.
när jag skulle växla så fastnade kopplingen och jag var tvungen att "dra" tillbaka den med foten och nu på kvällen skulle jag kolla lite mer men jag vet inte riktigt var.
enligt mitt sunda förnuft borde det vara typ kopplingsvajern som svikit eller nåt, eller?

jag undrar också vad det skulle kosta att köpa en kopplingsvajer+be någon billig snubbe fixa det. vad tror ni det skulle gå på?

jag har fö en saab 9000i årsmodell -90, om det nu skulle ge något.

tack på förhud
Citera
2008-07-23, 22:44
  #2
Medlem
Straight pulls avatar
Är förmodligen huvudcylindern som gett upp. om det nu inte är slangen till slavcylindern eller i värsta fall slavcylindern som gett upp, är det den sistnämda så är det bara att skrota bilen.
Citera
2008-07-23, 22:46
  #3
Medlem
Finns ingen kopplingvajer.
Är hydralisk koppling. Är nog huvudcylindern som börjar ge sig. Fins renoveringskit att köpa. Tor jag gav 60kr för mitt till min förra saab.
Har du otur så är de slavcylinder som läcker och då måste lådan ner.

Du kan ju prova att bara lufta om annars. Funkade på den jag har nu.
Citera
2008-07-23, 22:55
  #4
Medlem
Barbafettos avatar
Som tidigare sagts.. Börja med huvudcylinder för den är lättare att komma åt..

Börja med att kolla nivån på broms/kopplingsvätska. Har du ABS-bromsar så kolla nivån när bilen är igång eller när tändningen stått på en stund.

Kolla sen ner i sprängkåpan o se om det är blött där = slavcylinder..
Kolla sen kopplingsrör/slang för ev. läckage eller att slangen sväller när man trampar ner kopplingen..

Är dessa 2 OK så ta ner och ta isär huvudcylindern, och om möjligt renovera den.
Kostar inte så mkt..

Att renovera, eller mer troligt byta slavcylindern är värre och dyrare.

Själva cylindern med urtrampningslager kostar >1000 spänn och som nämnts innan måste växellådan demonteras för att byta den.

Inget svårt jobb om man har verktyg/lyft och vet vad man gör men inget man gör hemma på parkeringen om man säger så..

Eller ja... troligen kommer nån snart att säga att de minsann bytte hemma på parkeringen men en normal människa gör inte det..
Citera
2008-07-24, 17:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Straight pull
Är förmodligen huvudcylindern som gett upp. om det nu inte är slangen till slavcylindern eller i värsta fall slavcylindern som gett upp, är det den sistnämda så är det bara att skrota bilen.


Varför skrota om det är slavcylindern....det tar bara några timmar att byta,brukar räcka att köpa en repsats för 60 kr.......
Citera
2008-07-24, 18:43
  #6
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harman1
Varför skrota om det är slavcylindern....det tar bara några timmar att byta,brukar räcka att köpa en repsats för 60 kr.......
Den sitter innuti lådan på saab, och att plocka ner och återmontera växellåda på saab 9000 är inte kul och går inte på några timmar om man inte gjort det förr. Tacka vet jag BMW, där sitter den på utsidan lådan och är bytt på en kvart...
Citera
2008-07-25, 09:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Den sitter innuti lådan på saab, och att plocka ner och återmontera växellåda på saab 9000 är inte kul och går inte på några timmar om man inte gjort det förr. Tacka vet jag BMW, där sitter den på utsidan lådan och är bytt på en kvart...


klart det går på några timmar,det tar ju inte flera dagar..bytte nyligen på en saab 9-3 och det tog en eftermiddag...........
Citera
2008-07-26, 23:46
  #8
Medlem
kan vara något som kärvar i själva pedalen
Citera
2008-07-26, 23:46
  #9
Medlem
kolla staggenomföringarna i motorrummet
Citera
2008-07-27, 18:24
  #10
Medlem
har hört folk snacka om att det kostar typ 12000kr att lämna in bilen på verkstad för att få slavcylindern bytt. kan det stämma?
Citera
2008-07-27, 18:37
  #11
Medlem
Skiftnyckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskifer
har hört folk snacka om att det kostar typ 12000kr att lämna in bilen på verkstad för att få slavcylindern bytt. kan det stämma?

Min 9000 som jag hade för länge sen pajade precis utanför en verkstad och de ville ha 9000 kr att fixa det hela och detta var 1999 så det kan nog stämma. Jag gav fan i det och åkte på tvåan hem och lyckades hitta en svartpulare som gjorde det för 2000 kr.
Citera
2008-07-27, 20:15
  #12
Medlem
Barbafettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perra2000
kolla staggenomföringarna i motorrummet

?? Vad menar du?
Det här med att kopplingspedalen fastnar vid golvet är en standardindikation på att en av kopplingscylindrarna gett sig..

Citat:
Ursprungligen postat av oskifer
har hört folk snacka om att det kostar typ 12000kr att lämna in bilen på verkstad för att få slavcylindern bytt. kan det stämma?

Låter dyrt! Iofs ganska mkt jobb. Slavcylinder och det kostar minst 1000 spänn.. Har man otur är det dags för lamell/tryckplatta med..

Gamla bilar nu med med risk för fastrostade bultar o annat skit. När de var nya gjorde man väl ett kopplingsbyte på 4 timmar iaf utan att slita ihjäl sig. På en riktig verkstad då..

Lyfte ner lådan på min nyligen på en timma trots viss ringrost. Men då flöt det på bra..

Lite längre tid för att få dit den, lufta koppling med mera...

Så. 12000 låter dyrt tycker jag och det är väl inte många 9000 idag som det är värt att lägga de pengarna på..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback