2008-07-23, 07:41
Medlem
Timpppas avatar
Har svart uppe och nere vid filmtittande, vad beror detta på? Vet att man vid vissa spelare kan välja helbild men då är väl inte bilden så som den ska vara?
Är det en upplösningsfråga?
Tänker mest när jag kollar på blueray filmer från datorn.
Citera
2008-07-23, 08:00
Medlem
FantaBurks avatar
... Ingen aning om svaret är så enkelt men:

Filmer är sällan i datorskärmens aspect ratio (förutom vissa tv filmer, fast det håller på att försvinna med HD), därför finns det svart uppe och nere på dataskärmar (som inte är widescreen). Letterbox, google is your sexy friend

Om du nu har en HD (widescreen) monitor, och fortfarande ser svart uppe och nere så beror det på samma sak. HD är 16:9 och det finns inte många filmer i det formatet heller, mest serier. Hade du sett tex Prison Break på en HD skärm skulle det fylla ut helt, men filmer är oftast 2:35 vilket betyder att du kommer få svart uppe och nere. Du kan "zooma" in så klart, men då försvinner en del av bilden (sidorna bara) som i kanske 95% av tiden kommer vara helt okej då dom brukar filma alla objekt innanför safe-zone, dock förlorar man ibland en idé skaparna kan ha använt med sin komposition.

sry om det inte hjälper, är ganska trött och kan ha missuppfattat frågan
Citera
2008-07-23, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FantaBurk
... Ingen aning om svaret är så enkelt men:

Filmer är sällan i datorskärmens aspect ratio (förutom vissa tv filmer, fast det håller på att försvinna med HD), därför finns det svart uppe och nere på dataskärmar (som inte är widescreen). Letterbox, google is your sexy friend

Om du nu har en HD (widescreen) monitor, och fortfarande ser svart uppe och nere så beror det på samma sak. HD är 16:9 och det finns inte många filmer i det formatet heller, mest serier. Hade du sett tex Prison Break på en HD skärm skulle det fylla ut helt, men filmer är oftast 2:35 vilket betyder att du kommer få svart uppe och nere. Du kan "zooma" in så klart, men då försvinner en del av bilden (sidorna bara) som i kanske 95% av tiden kommer vara helt okej då dom brukar filma alla objekt innanför safe-zone, dock förlorar man ibland en idé skaparna kan ha använt med sin komposition.

sry om det inte hjälper, är ganska trött och kan ha missuppfattat frågan

Bara som en liten parantes. HD är inte = Widescreen.. De finns gott om WS-skärmar som inte har highdef upplösning.
Citera
2008-07-24, 11:16
Medlem
FantaBurks avatar
widescreen behöver inte betyda HD nej, men HD betyder widescreen ja

och ja, jag fattar att HD står för high-definition men det kommer i 16:9 format, så det är widescreen.
Citera
2008-07-24, 11:40
Medlem
Citat:
HD betyder widescreen ja
Fel.

Citat:
jag fattar att HD står för high-definition men det kommer i 16:9 format, så det är widescreen.
Fel.

Om med HD menade endast själv TV/skärmen så finns "4:3 HDTV".

HD har inget med någon speciell aspect ratio att göra.
T.ex. Casablanca i HD, aspect ratio 1:33 (4:3)
http://www.amazon.com/Casablanca-HD-...6893078&sr=8-3

Enkelt förklarat med exempel:
http://www.widescreen.org

Förr var jag helt för OAR (orignal aspect ratio). Men nuförtiden zoomar jag faktiskt 4:3 TV-serier till 16:9, dock brukar jag låta filmer vara i ursprungsformatet.
Senast redigerad av Lanix 2008-07-24 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in