• 3
  • 4
2019-11-15, 17:27
Medlem
Det är extremt lite spill på en purjo. Skär bort roten, det yttersta lagret om det behövs och en liten bit av det gröna (en cm kanske). Använd resten!
Citera
2019-11-16, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Spelar det någon roll hur saker smakar?
Du kan verkligen ingenting om mat och råvaror.
Stämmer smak är offtopic i det här delforumet

Hackar man den i mm-skivor kan man använda hela roten/löken
Citera
2019-11-16, 12:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge

Roten kan du eventuellt använda i en fond.
Hacka och skiva är två olika tekniker.
Purjolök är inte en rotfrukt.
Läs på.
Citera
2019-11-16, 13:24
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge

Men låt bli rötterna, du sa ju dom inte smakar gott.
Du ser dom där spröten här, de ska du inte äta, för då smakar det som rötter om man äter rötter.
Kanske du ska fundera på sltua äta rötter, om nu du inte gillar smaken av rötter?
https://cdn3.cdnme.se/2554324/6-3/am...133526d073.jpg
Du ser dom där spröten som kommer ut där
Dom ska du inte äta om du ogillar smaken av rötter
Problem solved forever.
Citera
2019-12-06, 18:14
Medlem
Grisbrottarens avatar
Jag använder förstås hela purjon – ofta som en lite mildare form av lök, som t.ex. i en smörgås av hamburgertyp.

Men det jag kommit att undra över är om man ska äta "stocken" i mitten. Jag syftar alltså på den lite hårdare delen som går upp genom hela purjolöken och dess lager, och är omkring en centimeter i diameter.

Jag förstår naturligtvis att man kan äta den, men jag tycker den är lite väl vass och besk i smaken. Den är också lite hårdare än den mer salladslika resten av purjon, så jag försöker sortera bort den, antingen före eller efter strimling.
Citera
2019-12-06, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Jag använder förstås hela purjon – ofta som en lite mildare form av lök, som t.ex. i en smörgås av hamburgertyp.

Men det jag kommit att undra över är om man ska äta "stocken" i mitten. Jag syftar alltså på den lite hårdare delen som går upp genom hela purjolöken och dess lager, och är omkring en centimeter i diameter.

Jag förstår naturligtvis att man kan äta den, men jag tycker den är lite väl vass och besk i smaken. Den är också lite hårdare än den mer salladslika resten av purjon, så jag försöker sortera bort den, antingen före eller efter strimling.

Hårdare del i mitten? Aldrig upplevt något sådant, möjligen med nån purjo som hunnit gå i blom, men eftersom all purjo jag ätit senaste åren har varit sådan jag odlat själv kan jag inte säga om det kunde vara en orsak - låter aldrig purjon gå i blom.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in