Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-22, 21:41
  #1
Medlem
Citat:
Kaz Hirai, chief executive of Sony’s PlayStation games console business, has set an ambitious target of reaching nearly 150m in sales for its slow-starting PlayStation 3 console.

Sony told those attending the video game industry’s E3 convention last week that sales of its original PlayStation, launched in 1994, had reached 102m units and the PlayStation 2 console had now passed 140m worldwide in its ninth year on sale.
...
Mr Hirai, in a Financial Times interview, said his aim was for the PS3 to surpass sales of the PS2 over a similar time period.

“It’s not fun for me replicating the PS2 numbers. I’ve seen that movie already,” he said.

“I want to try to see if we can exceed the PS2 numbers after nine years, otherwise why are we in this business?”

Twenty months after the PS3’s release, the console is barely 10 per cent towards his target. Sales to the end of Sony’s fiscal year in March were 12.85m and it expects to sell another 10m in the current fiscal year.
länk


150 miljoner är för mycket och det kommer dom aldrig någonsin att kunna uppnå. Man ska ha höga mål självklart men detta är bara löjligt. Jag antar att dom fortfarande brukar klappa sig själva på bröstet inne i fikarummet när dom tittar på deras förra konsols framgång. Och sätter nu upp alldeles för höga mål för ett projekt som har gått på tok för segt från start.

Ett litet djur eller någon får gärna redovisa lite för hur otroligt stora mängder dom behöver sälja för att kunna uppnå dessa mål.
__________________
Senast redigerad av mysen 2008-07-22 kl. 21:43.
2008-07-22, 21:46
  #2
Medlem
DrSpankels avatar
är detta verkligen värt en egen tråd?

edit:
Citat:
Ursprungligen postat av mysen
Ett litet djur eller någon får gärna redovisa lite för hur otroligt stora mängder dom behöver sälja för att kunna uppnå dessa mål.

Ett litet djur har redan tagit upp detta i sin fina tråd om att Sony tror sig överleva med PS3 i 10 år.
__________________
Senast redigerad av DrSpankel 2008-07-22 kl. 21:50.
2008-07-22, 21:49
  #3
Medlem
timpakays avatar
PSX har det sålts ~100 milj av och ps2 har det sålts ~140 milj av så jag ser det inte så orealistiskt att ha 150 miljoner som mål för ps3? Marknaden har ju ökat utan tvekan och konkurrensen på konsollmarknaden har alltid varit hård.

Ps2 och PSX var lika sega om jag minns rätt.
2008-07-22, 21:50
  #4
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
PSX har det sålts ~100 milj av och ps2 har det sålts ~140 milj av så jag ser det inte så orealistiskt att ha 150 miljoner som mål för ps3? Marknaden har ju ökat utan tvekan och konkurrensen på konsollmarknaden har alltid varit hård.

Ps2 och PSX var lika sega om jag minns rätt.
Mjo men PS2 blev inte överkörd av en annan konsol i sin generation.. Se bara hur Wii krossar allt motstånd.
2008-07-22, 21:50
  #5
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Mjo men PS2 blev inte överkörd av en annan konsol i sin generation.. Se bara hur Wii krossar allt motstånd.
I försäljning, ja. För tillfället, ja.
2008-07-22, 21:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timpakay
PSX har det sålts ~100 milj av och ps2 har det sålts ~140 milj av så jag ser det inte så orealistiskt att ha 150 miljoner som mål för ps3? Marknaden har ju ökat utan tvekan och konkurrensen på konsollmarknaden har alltid varit hård.

Ps2 och PSX var lika sega om jag minns rätt.

Konkurransen är ju dubbelt så hård nu denna generationen jämfört med tidigare. Så där har du fel.

Om vi tittar på den just nu mest framgångsrika konsolen Nintendo DS, så är den uppe i dryga 75 miljoner på 4 år. Det är alltså bara hälften av vad Sony vill uppnå med PS3. Och vi alla vet ju hur enormt stora mängder NDS som har sålts, och fortfarande gör.
2008-07-22, 21:52
  #7
Medlem
Pastor Franzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGoodDoctor
I försäljning, ja. För tillfället, ja.
Ser dess popularitet ut att minska? Wii har inte minskat det minsta i popularitet, när kommer den börja göra det?
2008-07-22, 21:55
  #8
Medlem
Ett litet djurs avatar
DUH DUH DUH DUHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH


(från denna tråd)

*slutar leka omnipotent*
2008-07-22, 21:58
  #9
Medlem
SkinnyFistss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Mjo men PS2 blev inte överkörd av en annan konsol i sin generation.. Se bara hur Wii krossar allt motstånd.

Men det är väl till stor del en helt annan målgrupp?
2008-07-22, 22:00
  #10
Medlem
TheGoodDoctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastor Franz
Ser dess popularitet ut att minska? Wii har inte minskat det minsta i popularitet, när kommer den börja göra det?
Känns som att den har nått sin topp nu. Vi får helt enkelt vänta och se.
2008-07-22, 22:58
  #11
Medlem
ojns avatar
Grattis då. Ta detta i PS3-tråden eller den Ett litet djur länkade till.

/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback