Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-07, 19:58
  #1585
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Hm. Men får vi nåt annat typ av visum? Eller nåt tillstånd att stanna tills barnet är vuxet? Jag menar, det är ju massor av olika jobbiga situationer som kan uppstå. T.ex en av föräldrarna kan förlora sitt arbetsvisum etc.
Nej, det får ni inte. Barnet behöver inte stanna i USA bara för det har amerikanskt medborgarskap, det får ju även mammans och pappans medborgarskap (så länge födseln anmäls).
Citera
2017-11-07, 20:00
  #1586
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cilang
Har en fråga angående medborgarskap. Jag är på arbetsvisum i usa och jag träffar en tjej som också är på arbetsvisum. Ibland händer det ju att man är oförsiktig. Så vad skulle hända om hon blir gravid och föder vårt barn här? Räknas barnet som Amerikans medborgare? Får vi Amerikanskt medborgarskap?

Det ska även tilläggas att vi är från totalt olika delar av världen. Så det skulle bli jävligt komplicerat att flytta till något av våra hemländer...
Varför skulle det bli komplicerat att flytta till något av era hemländer? Jag antar att du är svensk, och som en svensk så kan din sambo/make/maka ansöka om uppehållstillstånd i Sverige, inget konstigt eller komplicerat med det.
Citera
2017-11-07, 20:50
  #1587
Medlem
Cilangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
Varför skulle det bli komplicerat att flytta till något av era hemländer? Jag antar att du är svensk, och som en svensk så kan din sambo/make/maka ansöka om uppehållstillstånd i Sverige, inget konstigt eller komplicerat med det.

Jo det skulle bli komplicerat att komma in i ett nytt samhälle där man inte kan varken kulturen eller språket.

Men nu vet jag iaf. Tack THS och Swedeheart för svar.
__________________
Senast redigerad av Cilang 2017-11-07 kl. 20:54.
Citera
2017-12-03, 19:21
  #1588
Medlem
Haid-D-Salaamis avatar
ponera att en person som utbildat sig till advokat på Harvard via ett studie visum vill stanna i usa. vilket är lättaste sättet för det?
Citera
2017-12-03, 23:38
  #1589
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haid-D-Salaami
ponera att en person som utbildat sig till advokat på Harvard via ett studie visum vill stanna i usa. vilket är lättaste sättet för det?

OPT
Citera
2018-02-11, 16:41
  #1590
Medlem
Rippless avatar
Vilka utbildningar är bra för att avancera sig mot USA?
Citera
2018-02-11, 16:49
  #1591
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Vilka utbildningar är bra för att avancera sig mot USA?

- Marknadsföring
- IT
Citera
2018-02-11, 19:10
  #1592
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
- Marknadsföring
- IT

Systemvetenskap med andra ord?

Hur ställer sig civilingenjörsutbildningar i väst? Tänker främst maskinteknik och liknande breda utbildningar.
Citera
2018-02-17, 15:06
  #1593
Medlem
vad är en bra buffert att starta med? säg att jag vill ha 3 månader hyra betald, mat, och eventuell nödraket hem till sverige. hur mkt stålar ska man ha? 30-40 lax duger de? siktar på södra kalifornien. har tänkt söka ett turistvisum, men ämnar att eventuellt hitta jobb när jag är där.
Citera
2018-02-17, 18:37
  #1594
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
vad är en bra buffert att starta med? säg att jag vill ha 3 månader hyra betald, mat, och eventuell nödraket hem till sverige. hur mkt stålar ska man ha? 30-40 lax duger de? siktar på södra kalifornien. har tänkt söka ett turistvisum, men ämnar att eventuellt hitta jobb när jag är där.
Det är olagligt att jobba i USA utan arbetsvisum. När du ansöker om turistvisum så måste du bevisa att du har tillräckligt med pengar på banken att försörja dig under den tid du planerar att vara i landet, du måste även kunna bevisa fast anknytning till Sverige (fast arbete, boende, eller liknande).
Citera
2018-02-17, 20:17
  #1595
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedeheart
Det är olagligt att jobba i USA utan arbetsvisum. När du ansöker om turistvisum så måste du bevisa att du har tillräckligt med pengar på banken att försörja dig under den tid du planerar att vara i landet, du måste även kunna bevisa fast anknytning till Sverige (fast arbete, boende, eller liknande).

ok tack. bra o veeta. då passar de sig med en buffert. hur mkt är bra o ha tror du säg för en 3 månaders vistelse. 30.000SEK?
Citera
2018-02-17, 21:08
  #1596
Medlem
Swedehearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avishaman
vad är en bra buffert att starta med? säg att jag vill ha 3 månader hyra betald, mat, och eventuell nödraket hem till sverige. hur mkt stålar ska man ha? 30-40 lax duger de? siktar på södra kalifornien. har tänkt söka ett turistvisum, men ämnar att eventuellt hitta jobb när jag är där.
Vad menar du med turistvisum - menar du ESTA (inresetillstånd, max 90 dagar i USA), eller menar du riktigt Turistvisum B1 (max 6 månader i USA)? Många blandar nämligen ihop visum och inresetillstånd. Värt att veta, ansöker du om Turistvisum och får det avslaget får du aldrig mer använda dig av ESTA, utan måste alltid ansöka om Turistvisum.
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f712752

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback