Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-22, 18:25
  #1
Medlem
otukts avatar
Att sälja sin själ till djävulen. Är det något bibliskt uttryck eller är det något påhittat i efterhand?

Sen om den finns någon kristensjäl som kan förklara hur man går till väga.
Funderar på att göra det om det går.
Citera
2008-07-22, 18:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Att sälja sin själ till djävulen. Är det något bibliskt uttryck eller är det något påhittat i efterhand? Sen om den finns någon kristensjäl som kan förklara hur man går till väga. Funderar på att göra det om det går.
Vad tror du själv? Frågan borde nog ställas till satanisterna?
Citera
2008-07-22, 18:38
  #3
Medlem
AbsolutFackads avatar
Ni är alla syndare !
Citera
2008-07-22, 18:44
  #4
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Att sälja sin själ till djävulen. Är det något bibliskt uttryck eller är det något påhittat i efterhand?

Sen om den finns någon kristensjäl som kan förklara hur man går till väga.
Funderar på att göra det om det går.

Det mest kända exemplet på det du talar om är Goethes verk Faust, del 1 och 2. Som barn hade Goethe sett föreställningar på marionettteater av den senmedeltida historien om Dr Faust (1466-140), som ville vara som Vår herre själv och därför slöt en pakt med djävulen - som sedan hämtade honom efter 24 år.
Citera
2008-07-22, 18:49
  #5
Medlem
Jag säljer min själ till högstbjudande!

Seriöst dock, jag är också nyfiken på hurvida det finns något stöd i bibeln för något liknande? Kan man rent tekniskt bli av med sin själ enligt kristendomen? (dvs inte enligt någon dåre som tolkat ordet 'Här' som att man kan det utan svart på vitt i bibeln)
Citera
2008-07-22, 18:58
  #6
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Jag säljer min själ till högstbjudande!

Seriöst dock, jag är också nyfiken på hurvida det finns något stöd i bibeln för något liknande? Kan man rent tekniskt bli av med sin själ enligt kristendomen? (dvs inte enligt någon dåre som tolkat ordet 'Här' som att man kan det utan svart på vitt i bibeln)

Det mest kända exemplet är väl när Eva blir lurad av ormen att äta av äpplet.
Citera
2008-07-22, 19:02
  #7
Medlem
KeyBoardSamurais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Det mest kända exemplet är väl när Eva blir lurad av ormen att äta av äpplet.

hur kan en "vanlig" person sälja sin själ?
Citera
2008-07-22, 19:10
  #8
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyBoardSamurai
hur kan en "vanlig" person sälja sin själ?

Du måste åkalla satan och få honom villig att köpa din själ. Jag vet inte om någon har lyckats med detta. Det är myter som inte går att bekräfta.
Citera
2008-07-22, 19:11
  #9
Medlem
Zapplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMI
Vad tror du själv? Frågan borde nog ställas till satanisterna?

Jag är satanist, tillhörande LaVey-Stanismen.
Och om man då skall försöka snabbt och enkelt förklara vad det innebär att sälja sin själ bör man först och främst se till så att man inte misstolkar det hela, att sälja sin själ enligt satanismen innebär inte att du gör dig av med den eller att du faktiskt lovar bort den till djävulen för att få någon slags makt eller vad man nu kan tänka sig.

Man skull nog snarare kunna säga att man öppnar upp sin själ och sina sinnen, att man tillåter sig själv att vara lite mer naturlig, djurisk om man vill uttrycka sig så, att man tillåter sig själv att se lite längre än vad "vanligt" folk gör, att man inte lyssnar blint till vad media berättar för en. Att man inte låter sig själv slösa bort sitt liv på saker som är oviktiga för ens eget välbefinnande, att man helt enkelt vågar frigöra sig.

Vänligen märk att detta är mina åsikter och andra satanister kanske inte håller med mig. Men som ni säkert vet, har satanismen inga regler eller lagar, endast stöttpelare och upplysningar.
Citera
2008-07-22, 19:21
  #10
Medlem
flipsters avatar
Vilken tur att jag inte tror på själen

Myter säger att den som har begär efter makt och kunskap eller sånt han/hon inte kan få blir kontaktad av Djävulen som har med sig ett kontrakt. Kontraket säger att Djävulen har rätt att ta den giriges själ efter döden. Den girige signerar kontraktet med en droppe blod.

Lucifer (Morgonstjärnan eller Ljusbringaren) var från början en av Guds högsta ärkeänglar. L beslutade sig för att göra uppror mot Gud och därmed förvandlades en av Guds högsta tjänare till dennes motståndare.
__________________
Senast redigerad av flipster 2008-07-22 kl. 19:34.
Citera
2008-07-22, 19:42
  #11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Att sälja sin själ till djävulen. Är det något bibliskt uttryck eller är det något påhittat i efterhand?
Det är en faustisk berättelse med sitt ursprung i Job's bok.

http://en.wikipedia.org/wiki/Faustian_Tale
Citat:
Ursprungligen postat av otukt
Sen om den finns någon kristensjäl som kan förklara hur man går till väga.
Funderar på att göra det om det går.
Det är nog mer en metafor, att du förnekar Guds budskap, lever ett extremt syndigt liv, etc. Det är nog inte så att djävulen dyker upp med papper och penna och förväntar sig att du skall signera avtalet med ditt blod, hehe
__________________
Senast redigerad av Carpe Diem 2008-07-23 kl. 11:53. Anledning: Länk redigerad på användarens bergäran
Citera
2008-07-22, 20:47
  #12
Medlem
Avstängdas avatar
Jag har för mig att jag läste för ett tag sen att det var en kille som sålde sin själ på ebay, det var tydligen en restaurang som köpte den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback