Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-22, 18:12
  #1
Medlem
Forzos avatar
De flesta har väl någon gång ropat "Se upp i backen, fyra hål i nacken" i pulkabacken, möjligen med varierande antal hål men i grunden är det ju samma sak. Men är det någon som har funderat på vart det kommer ifrån? Jag har letat runt överallt som en galning nu efter en förklaring till detta märkliga uttryck men gått bet och endast hittat olika varianter. Så nu står mitt sista hopp till er .

När, hur och varför började detta uttryck användas?
Citera
2008-07-22, 18:20
  #2
Medlem
De fyra hålen handlar nog om skidåkning, två hål för stavarna och två hål för framdelarna av skidorna. Om det kan hjälpa.
Citera
2008-07-22, 18:24
  #3
Medlem
Forzos avatar
Jo jag var också inne på det men sen upptäckte jag att tex tusen hål i nacken verkar vara mer utbrett, iaf om man litar på antal träffar på google . Det känns dock som att det kan vara en delförklaring.
__________________
Senast redigerad av Forzo 2008-07-22 kl. 18:27.
Citera
2023-03-15, 11:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Jo jag var också inne på det men sen upptäckte jag att tex tusen hål i nacken verkar vara mer utbrett, iaf om man litar på antal träffar på google . Det känns dock som att det kan vara en delförklaring.

1000 hål borde ju göra ondare. Det är ju 996 stycket fler än 4 👀👀👀
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback