2008-07-21, 12:25
Medlem
Jag ska börja med en diet som en kompis använder sig av och som har fått honom att tappa nästan 30 kilo. Själv så behöver jag bara förlora typ tio. Och denna metod heter Low Carb finns ett liknande namn som är Low Carb Hig Fat. Vilket innebär att man skippar kolhydraderna så som pasta, ris, potatis, bröd med mera och i stället äta mer utav proteiner så som kött. Mycket fet mat. Och detta i kombination med lite motionering.

Vad jag undrar är om någon här har testat på det och kan dela med sig av sina erfarenheter. Dessutom så behöver jag tips på vad man kan ersätta brödet med. För det blir mitt största problem. Gärna också vad man kan ersätta pasta och potatis med. Inge gott om man gör en stor köttgryta och så har man inget att äta till den. Sen vad man ska göra när sötsuget kryper sig på. Jag ska även skippa godis och annat onyttigt snacks i början och det kommer nog också att bli svårt för mig.

Jag har försökt söka runt på internet efter recept men jag är verkligen värdelös på att söka och har inte hittat mycket. Om ni har någon riktig förbjuden ät inte lista så skulle det vara kul om ni kunde dela med er utav den också.
Citera
2008-07-21, 13:41
Medlem
Tjohildas avatar
Alltså, jag har provat liknande skippa-kolhydraterdieter, bl a flygvärdinnemetoden. Efter några dagar helt utan kolhydrater blir man totalt orkeslös och kan knappt ta sig uppför en trappa. Så, visst, skära ner på dem och äta grövre varianter tror jag på, men inte att skippa helt. Hur din kompis orkade motionera utan kolhydrater övergår mitt förstånd.
Citera
2008-07-21, 13:56
Medlem
barkeepers avatar
Om man...

...ar sa illa ute att man kan tappa 30 kilo, da ar nog motionsnivan inte speciellt karb-kravande heller. Det ar nog mer flaset och syreupptagningen snarare an karb-branning man utsatter kroippen for.

Jag tror inte speciellt mycket pa de olika dieterna som presenteras, ena dagen skall man ata bara fett, andra dagen bara karbs, man orkar inte ens lasa langre. Jag tror helt och fullt att man skall lara sig lyssna pa sin kropp, och kanna hur den mar pa olika mat. En balanserad diet som innehaller bade fett, karb, prot, fiber, etc etc mar jag bast pa, och da orkar jag ocksa mest. Nar jag orkar mycket, da orkar jag automatiskt motionera bort overflodet. Det ar ingen vetenskap, bara sunt fornuft.

Det har later kanske lite ackligt, men lar dig hur avforingen skall se ut, den ar ofta en bra indikator pa hur din kropp mar. Luktar den helt javligt? Far du ofta "floaters"? Ar du ofta hard/los? Nar du tittar pa den, ser du ofta osmalt mat i den (alltsa kan du identifiera vad du atit mgenom att titta pa avforingen)?

Nar jag skall korrigera vikten sa lever jag pa angad blomkal, skinka och pasta, och det fungerar for mig, men kanske inte for alla andra. En del mar bra av att ata en massa kott, jag blir trott och dast om det blir for mycket.

Storsta viktkorrigeringen gjorde jag i ar, gick ned 17kg pa tre manader, genom att nastan helt sluta med socker, ata mer knackebrod, och sluta dricka pilsner. Sma enkla korrigeringar under en langre tid ar oftast mer effektivt an drastiska forandringar under nagra veckor.
Citera
2008-07-21, 14:38
Medlem
frugimmels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milfis
Gärna också vad man kan ersätta pasta och potatis med. Inge gott om man gör en stor köttgryta och så har man inget att äta till den.

Broccoli, brysselkål, blomkål, sallad med bladgrönsaker, paprika, zucchini, selleri, gurka, oliver, tomater... you name it. Undvik stärkelserika rotfrukter.

Ska du inte äta taliban-lowcarb kan du snacksa måttligt på nötter, mörkmörk choklad & bär när du blir gottsugen.

Lite länkar:
http://www.markazits.com/index.php?o...d=65&Itemid=27
http://www.markazits.com/index.php?o...=66&Itemid=175
http://www.markazits.com/index.php?o...=36&Itemid=187
Citera
2008-07-28, 20:12
Medlem
Tack för alla råden. Jag har en fråga till. Lunchen! Det är ett super stort problem för mig. Jag har inte en sådan väldigt lång lunch och det är sällan jag orkar göra matlåda så vad jag behöver är allternativ på bra lunch som går snabbt, enkelt och är mättande.
Citera
2008-07-28, 20:57
Medlem
frugimmels avatar
Lunch är ofta ett aber om man ska äta ute och inte lagar själv. Beror ju på var du bor. Lättare att hitta alternativ i storstäder. Bra salladsbarer som inte snålar med protein-tillbehör är ett tips. Turkiska eller libanesiska bufféer t.ex. är toppen. Eller köp en halv grillad kyckling och några tomater. Eller laga en större laddning av något i början av veckan som du sedan portionerar ut. Ha kokta ägg klara i kylen. Rökt makrill/lax eller burkar med makrill i tomatsås. Köp (vassle)proteinpulver och gör en shake med krossat linfrö (bra för magen). Om du tillåter dig att äta mer GI än renodlad LC kan du köpa diverse bönor på burk (Zeta har stort urval t.ex.) och göra en stor bönsallad med rödlök, paprika, gurka, selleri, oliver och fetaost att ha i kylen. Osv.

Om du kollar den sista länken jag postade, har du ett gäng länkar vidare in till lowcarbvärlden, där det finns enorma kunskapsresurser. Du hittar säkert myriader med LC-lunchtips där. T.ex. på http://kolhydrater.ifokus.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in