Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-21, 11:15
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Varför låter det jävligt mycke som ett brudjobb tandhygienist? Är det dom jävlarna som gör första undersökningen och sen berättar hur situationen är för tandläkaren?

Från wikipedia:

Tandhygienist är en person som arbetar inom odontologisk profylaktik, det vill säga förebyggande tandvård. Tandläkare och tandhygienist samarbetar ofta.
En tandhygienist kan utvärdera och ge råd om munhygien. Tandhygienister får diagnostisera karies och parodontit. Arbetsuppgifterna omfattar även att tillse bästa möjliga förhållanden i munnen utan att göra några invasiva ingrepp. Det kan exempelvis innebära att avlägsna tandsten, fluorlacka, fissurförsegla och ta bort plack. Vid sådant arbete används särskild arbetskläder, som inkluderar ett förkläde. Invasiva ingrepp, som exempelvis tandlagningar och kirurgiska behandlingar, är tandläkarens yrkesuppgifter.
Citera
2008-07-21, 11:47
  #14
Medlem
Rubzs avatar
Jämför det med sjuksköterskeutbildningarna.. Det är nog dock fler män på ssk än vad det är på tandhygienistutbildningarna.
Citera
2008-07-21, 12:18
  #15
Medlem
goE-s avatar
Sådärja, min favoritmatrestjägare Rubz har entrat scenen.

Index, inte för att såga ditt karriärsval längs fotknölarna utan snarare av ren nyfikenhet måste jag ställa samma fråga som jag ställt till Rubz (som tänker bli tandläkare): Vad är det med att jaga gamla matrester som låter så fascinerande att du vill göra det i 40år? Översätter man wikipedias text till simplare svenska står det ungefär "säga åt slarvpellar att borsta bättre samt att skrapa tandsten. Får ibland bära förkläde. Borrande och annat manligt görs dock av tandläkaren". Måhända tänder det inspirationens glöd hos dig, men jag känner mig relativt slak...
Citera
2013-11-21, 18:58
  #16
Avstängd
tandhygienistutbildningen är på 2 år, enkel utbildining och 23k ingång. Dålig löneutveckling, men bra för den som blir nöjd enkelt.
Citera
2014-04-22, 16:03
  #17
Avstängd
speedi-s avatar
Har kört fast i mitt liv och behöver en förändring, och nu funderar jag på att utbilda mig till Tandhygienist. Tyvärr har jag inte alla behörigheter, jag saknar nämligen Naturkunskap B. Är det enklare att göra högskoleprovet eller att läsa upp betyget kanske? Mina betyg är annars medelmåttiga och jag gjorde bara vad som krävdes i skolan men har ändock minst godkänt i varje ämne.

Annars tar jag gärna emot tips om utbildningen, jobbet m.m. Är lite sugen på att senare i så fall jobba utomlands som tandhygienist och då i Storbritannien. Men som sagt, alla tips mottages.
Citera
2014-04-22, 20:18
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedi-
Har kört fast i mitt liv och behöver en förändring, och nu funderar jag på att utbilda mig till Tandhygienist. Tyvärr har jag inte alla behörigheter, jag saknar nämligen Naturkunskap B. Är det enklare att göra högskoleprovet eller att läsa upp betyget kanske? Mina betyg är annars medelmåttiga och jag gjorde bara vad som krävdes i skolan men har ändock minst godkänt i varje ämne.

Annars tar jag gärna emot tips om utbildningen, jobbet m.m. Är lite sugen på att senare i så fall jobba utomlands som tandhygienist och då i Storbritannien. Men som sagt, alla tips mottages.
Du måste vara behörig för att kunna bli antagen så har du inte naturkunskap B så spelar det ingen roll om du skrivit 2.0 på HP, du blir ändå inte antagen. Fixa naturen först, sen HP
Citera
2014-04-22, 20:37
  #19
Avstängd
speedi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mushymushy
Du måste vara behörig för att kunna bli antagen så har du inte naturkunskap B så spelar det ingen roll om du skrivit 2.0 på HP, du blir ändå inte antagen. Fixa naturen först, sen HP

Ja, kom på det i efterhand. Får bli komvux då. Satan vad jobbigt, men hade ändå planerat att vikariera lite till och sedan söka utbildningen till hösten 15.
Citera
2014-04-24, 12:38
  #20
Avstängd
speedi-s avatar
OK. Nu har jag en del frågor om utbildningen och jobbet.

* Är utbildningen svår?
* Hur ser fördelningen mellan kvinnor/män ut?
* På ett ungefär vad läser man för kurser på utbildningen, engelska, samhällskunskap? (har aldrig läst på universitet)

* Väl i jobbet, hur varierande är det?
* Hur ser er dag ut, vilken tid börjar ni, slutar, stressigt etc
* Hur mycket fritt är det?
Citera
2014-06-10, 16:31
  #21
Avstängd
speedi-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedi-
OK. Nu har jag en del frågor om utbildningen och jobbet.

* Är utbildningen svår?
* Hur ser fördelningen mellan kvinnor/män ut?
* På ett ungefär vad läser man för kurser på utbildningen, engelska, samhällskunskap? (har aldrig läst på universitet)

* Väl i jobbet, hur varierande är det?
* Hur ser er dag ut, vilken tid börjar ni, slutar, stressigt etc
* Hur mycket fritt är det?

Bump. Ska göra HP för första gången till hösten och se hur det går, gör om det igen sedan till våren. Någon med svar på frågorna förresten?
Citera
2014-07-02, 08:42
  #22
Medlem
Skatteskolks avatar
En nyexaminerad handhygienist har ihop med en blivande tandläkare (två år kvar) anmält Malmö högskola till DO för att de inte får utföra praktiska moment i långärmat. Hör och häpna. Båda är muslimer.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/krav...elsens-riktli/

Vill de månne få lite bidrag till CSN-skulderna?

Mycket märkligt med tanken på den tandläkare som stämde folktandvården och förlorade. Hon fick betala ett par hundratusen i rättegångskostnader.

Det är en fråga om hygien som gjorde att kvinna i fallet ovan åkte dit.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback