Har kollat igenom dokumentären i 3 delar nu och det slår mig när jag ser Marc Wallenberg att han såg ut som en vandrande hjärtinfarkt i slutet. Kan det möjligtvis vara så att han han hade problem med spriten?
Har kollat igenom dokumentären i 3 delar nu och det slår mig när jag ser Marc Wallenberg att han såg ut som en vandrande hjärtinfarkt i slutet. Kan det möjligtvis vara så att han han hade problem med spriten?
Om du har tittat på dokumentären som du påstår så hade du vetat att Pirre drabbades av ett flertal hjärtinfarkter redan i slutet av 80-talet och har gjort en(?) bypass-operation, han var rejält fet då, han har som följd av det genomgått sträng diet, det talades även om just hans arbetssituation då med hög stress, lite sömn och dåliga matvanor.
Om du har tittat på dokumentären som du påstår så hade du vetat att Pirre drabbades av ett flertal hjärtinfarkter redan i slutet av 80-talet och har gjort en(?) bypass-operation, han var rejält fet då, han har som följd av det genomgått sträng diet, det talades även om just hans arbetssituation då med hög stress, lite sömn och dåliga matvanor.
Well, det må så vara med den gode Peter men nu var det ju inte han jag frågade om.
Well, det må så vara med den gode Peter men nu var det ju inte han jag frågade om.
Ah det är hans pappa du snackar om, exakt varför skulle han haft problem med spriten? i inslaget från hylands hörna från 1980 så var han 80 år gammal, man ser ut så när man är så gammal, säkerligen hade också han flera hjärtinfarkter bakom sig, välkommen till verkligheten.
Ah det är hans pappa du snackar om, exakt varför skulle han haft problem med spriten? i inslaget från hylands hörna från 1980 så var han 80 år gammal, man ser ut så när man är så gammal, säkerligen hade också han flera hjärtinfarkter bakom sig, välkommen till verkligheten.
Problemet med ditt resonemang är att Marc dog 1971, 47 år gammal. Och Marc var inte Pirres pappa som du verkar vilja få det till. Utan du tänker på Marcus Wallenberg.
Senast redigerad av JAE 2008-09-07 kl. 17:39.
Då tar vi det från början: Marc var alltså son till Marcus "Dodde" Wallenberg. Det var Marcus du såg i inslaget från Hylands hörna. Marc var även bror till Peter "Pirre" Wallenberg (som gjorde by-pass-operationerna).
Marc dog som sulle säger vid 47 års ålder. Han sköt sig själv med sitt jaktgevär. Kollar man dokumentären så tycker jag att Marc ser ut att vara i riktigt dålig form. Svullen i ansiktet och med ögonen på halvstång. Därav undran om alkoholproblem.
"Den vite mannen var den som höll ordning"
2008-09-24 | Publicerad 15:17 | Uppdaterad 16:16
Peter Wallenberg blir hedersdoktor vid Stockholms universitet. Foto: Scanpix
Läs merWallenbergs hatt passar synnerligen illa
Fler nyheter från Sverige
Annons "Jag undrar just vad vi skulle tycka om någon satt och petade in en massa kosing till lapparna så att de kunde ställa till med en massa problem för den svenska regeringen". Kommentaren till det svenska stödet till ANC i Sydafrika är ett av många kontroversiella citat av Peter Wallenberg.
Ordfront Magasin listade i nummer 6/98 en rad kontroversiella uttalanden av Peter Wallenberg. Journalisten Mikael Nyberg hade gått igenom flera pressarkiv och gjorde ett urval av Peter Wallenbergs uttalanden. De citeras av Jonas Ebbesson i mejlet till Fakultetsnämnden vid Stockholms universitet.
Här är några av citaten:
____
Klarar sig inte de svarta i Sydafrika utan de vita?
– Det är klart att de inte gör. De har helt enkelt inte den kompetens som krävs.
Vad beror det på?
– Då kommer man in på väldigt svåra frågor för oss svenskar. De har andra förutsättningar.
Beroende på gener?
– Utveckling. De är på samma nivå som vi var för 150 år sedan.
(Intervju med Stina Dabrowski, TV4, september 1991)
____
Är det /inte fel/ att särbehandla människor med olika hudfärg?
– Inte om de själva för sin hudfärgs eller religions skull går omkring och slår ihjäl varandra. Då kan det ju hända att tanken kommer att man ska försöka förhindra det. Om det sedan uppfattas som förtryck, så är det en sak.
Anser du att apartheid var en garanti för lag och ordning?
– I vissa områden, ja. Det har du igen i hela Afrika. Den vite mannen var den som höll ordning.
(Expressen, september 1994. Peter Wallenberg ska reda ut sina uttalanden om "svartingarna" i TV4. "Apartheid i sin helhet var naturligtvis förkastlig", förklarar han. Men det fanns fördelar. Peter Wallenberg arbetade 1959-62 i Afrika för Atlas Copco, bland annat i dåvarande Rhodesia. Han motsatte sig de ekonomiska sanktionerna mot apartheidregimen i Sydafrika.)
____
– Jag undrar just vad vi skulle tycka om någon satt och petade in en massa kosing till lapparna så att de kunde ställa till med en massa problem för den svenska regeringen.
(Kommentar 1992 till det svenska stödet till ANC i Sydafrika.)
____
– Men man skall komma ihåg det att det finns alltså ett fåtal mycket väl utbildade svartingar och med dem har du i princip inga större definitionsproblem, men med den stora gruppen har du det, av allvarliga definitionsproblem”
(Se filmen här, Wallenberg uttalar sig när det gått ca 2 min 25 sek av filmen.)
____
Journalister i förhållande till tidningsägarna
– Vi ska inte ha en chefredaktör som inte vet att lära journalisterna vilken hand som matat dem.
(Peter Wallenberg, som genom Investor är huvudägare till Svenska Dagbladet, retar sig på tidningens självständiga ekonomijournalistik. I september 1991 låter han avsätta chefredaktören Bertil Torekull.)
Fanns en kille som körde taxi på 80-talet för Taxi Stockholm, sedemera började han kör fribil på 90-talet. Ryktet sa att han var Wallenbergs okände son. Killen hade väl inte alla åror i båten om utrycker det milt.
Harmynt och väldigt skum person. När han var i 50-årsålder skaffade han moiikanfrisyr!!! Så där satt i han sin lustiga frisyr i en egen taxi som det stod Wallenbergs Taxi på!
Vore kul om det var sant
runt -99/00 var det just en taxichaffis som var mycket in på shell stora väsby som sades vara en wallenbergare iaf...
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!