Flashback bygger pepparkakshus!
2008-07-21, 08:07
Medlem
nazipoliss avatar
vad är det för säkerhetsutbildning du snackar om?
vart utbildar man sig i den?
Står man själv för utbildningen?
Citera
2008-07-21, 11:07
Medlem
Hur är det med kemister finns de med där ute eller sitter de och trycker i land?
Citera
2008-07-21, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drhank
Hur är det med kemister finns de med där ute eller sitter de och trycker i land?

Finns, huvudsakligen processare. De flesta har dock inte fast rotation utan åker ut någon till väldigt många gånger per år. Det blir ganska bra pengar på det också, men tyvärr blir det inte lika mycket ledigt som vid fast rotation.
Citera
2008-07-21, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nazipolis
vad är det för säkerhetsutbildning du snackar om?
vart utbildar man sig i den?
Står man själv för utbildningen?

Vill komplettera frågan med. Tror du man kan få jobb på oljeriggar ifall man är sjöman?
Citera
2008-07-22, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaedecke
Vill komplettera frågan med. Tror du man kan få jobb på oljeriggar ifall man är sjöman?

Du kan sækert få jobb med vilken jobbpraktisk bakgrund som helst, men sjøman låter lite 1600-tal i mina øgon, heter din jobbtitel verkligen sjøman? Ær du tex motorman, kapten eller liknande så har du nog ganska bra møjligheter.

Men det finns ju en uppsjø av olika skolor och kurser man kan komplettera och læsa om man vill ha større chanser att kvala in.
Citera
2008-07-23, 21:14
Medlem
Vad var det för skola du sökte?
Vad är bore-og brønnteknikk?
Vet du om det finns någon skola för just borrteknik?
Så slipper man plugga 5år till petroliumingenjör bara för att jobba offshore. Hade tänkt mig något runt ett halvårs plugg.

Grym tråd för övrigt
Senast redigerad av grippen 2008-07-23 kl. 21:44.
Citera
2008-07-24, 01:36
Medlem
beroendes avatar
Fan blir du inte knas , inte få träffa polarna å sån shit?
Citera
2008-07-24, 09:17
Medlem
föresten en fråga till trådskaparen: Vill komplettera mina frågor ovan,
Vad tror du om en 2årig KY-utbildning inom "Borrteknik i jord och berg" om man vill jobba inom borrning på riggarna. Alternativt den 1åriga "Berganläggnins" utbildningen?
Har dom som antagningkrav att du skall vara utbildad ingenjör eller skulle en sådan utb gå hem?

Tack på förhand
Senast redigerad av grippen 2008-07-24 kl. 09:23.
Citera
2008-07-24, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grippen
Vad var det för skola du sökte?
Vad är bore-og brønnteknikk?
Vet du om det finns någon skola för just borrteknik?
Så slipper man plugga 5år till petroliumingenjör bara för att jobba offshore. Hade tänkt mig något runt ett halvårs plugg.

Grym tråd för övrigt

Gå in på www.nortrain.no Den skolan gick jag på men det kostar.....runt 50 000 nok, dom "lovar" att 80% av eleverna har jobb offshore inom 2 månader, men det e bullshit, i min klass var det jag och två till som jag vet fick jobb.

På Bore og-brönnteknikk kursen/skolan får man lära sig lite om allting som rör oljeproduktion tex geologi, brunnteknik, produktion, tryck och brunnkontroll osv.
Brönn=brunn Bore=borring
Du kan välja om du vill gå dagtid (3 mån) ca 70 000nok eller kvällstid (6mån) ca 50 000 nok, jag gick kvällstid.

Ska du bli driller (vilket du aldrig kommer kunna starta karriären som) måste du gå teknisk fagskola (2 år) samt jobba dig upp i systemet.
Driller= den som sitter och sköter själva borringen.

Obs. Nortrain ligger i stavanger men jag vet att det finns liknande skolor lite runt om i Norge. Dock bör du (i mina ögon) söka dig till oljemetropolen stavanger, då du har lättare att komma på intervjuer.

Om du har fler frågor ska jag försöka hjälpa dig så gott jag kan.
Citera
2008-07-24, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beroende
Fan blir du inte knas , inte få träffa polarna å sån shit?

Jag är borta i 2 veckor inte 2 år.

fast å andra sidan träffar jag dom inte så ofta iallafall då jag bott i norge senaste 2,5 åren, men som tur är så finns det telefon, internet och flygplats även i Norge
Citera
2008-07-24, 21:06
Medlem
okej då ska jag kika där för lite antagningskrav och liknande.
Det borde med andra ord ge, en ganska bra grundläggande utbildning för att jobba offshore.
Förutom detta förmodar jag att jag måste ta OLF kursen?
Detta bör då landa på runt ca 70-80 NOK färdig...gäller att få tjejen att hitta något jobb under tiden man pluggar i såntfall..

Föresten, arbetsmarknaden, hur ser den ut? Anledningen till att dom andra inte fick jobb, kan de vara att det är ganska lugnt nu el att dom kanske inte hade "talets gåva"

Bara söka till kursen sen börja leta ett boende nu då, kommer förmodligen att söka till denna kurs nästa sommar, då min flickvän har pluggat färdigt!
Jag återkommer gärna, tack på förhand
Senast redigerad av grippen 2008-07-24 kl. 21:25.
Citera
2008-07-24, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grippen
okej då ska jag kika där för lite antagningskrav och liknande.
Det borde med andra ord ge, en ganska bra grundläggande utbildning för att jobba offshore.
Förutom detta förmodar jag att jag måste ta OLF kursen?
Detta bör då landa på runt ca 70-80 NOK färdig...gäller att få tjejen att hitta något jobb under tiden man pluggar i såntfall..

Föresten, arbetsmarknaden, hur ser den ut? Anledningen till att dom andra inte fick jobb, kan de vara att det är ganska lugnt nu el att dom kanske inte hade "talets gåva"

Bara söka till kursen sen börja leta ett boende nu då, kommer förmodligen att söka till denna kurs nästa sommar, då min flickvän har pluggat färdigt!
Jag återkommer gärna, tack på förhand

Ta ett jobb och gå kursen på kvällstid. Kursen ska vara betald innan sista provet! Säkerhetskursen ingår, glömde säga det, sorry.

OLF, alltså oljemyndigheten, beslutade förra sommaren att alla som inte har fagbrev i mekanisk, elektiker, bygg och nåt mer som jag inte kommerihåg inte får jobba på borrdeck, men det finns ju andra arbetsområden på en rigg, därav fick inte så många arbete. Dock gäller den regeln inte för utlänningar dvs tex svenskar

Fagbrev är den linjen du gick på gymnasiet.
Senast redigerad av ederkoppmannen 2008-07-24 kl. 21:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in