Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-28, 19:54
  #2713
Medlem
Cupasoups avatar
Jahapp, ljusare tider i olja igen då.. Erbjuden jobb igen nu i dagarna men vet fan inte vad jag ska göra med det..

Hur går det för er andra?
Citera
2018-08-29, 12:25
  #2714
Medlem
Jobbar själv inom olja och gas fast onshore och kan säga att tiderna ser ljusare ut men inte samma hets som före kraschen och lite sämre villkor. På nåt sätt så känns det mer stabilt.
Citera
2018-08-29, 19:25
  #2715
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cupasoup
Jahapp, ljusare tider i olja igen då.. Erbjuden jobb igen nu i dagarna men vet fan inte vad jag ska göra med det..

Hur går det för er andra?

Har fått trevande kontaktsförsök från några bolag där mitt cv tydligen fortfarande ligger kvar men jag är färdig med det här. Det är jävla skönt att slippa alla idioter ombord.
Citera
2018-09-08, 20:08
  #2716
Medlem
Det går snabbt i hockeyn

Fick frågan om ett två veckors vikariat på en flytrigg i Nordsjön, och då hela mitt mål med offshore var att komma till Norsk sektor och gå på 2-4 så tackade jag ja. Var ju tvungen att prova en gång i alla fall, och hitills är mitt omdömme: SEMESTER!

Vilken skillnad! Helt egen hytt, helt outstanding mat och övriga faciliteter, tillägg för allt. Jobba med avlopp, extra! Jobba nattskift, extra! Safetymöte under ej arbetstid, 1 timme övertid! Och folk kan uppföra sig som folk. Jag tror att ni som jobbar på norsk sockel permanent inte har en aning om hur bra ni har det. Jag blir rent ut förbannad när den 20åriga motormannen har mage att klaga på fikabrödet till 3-kaffet, det duger visst inte med wienerbröd när det ska vara våffla enligt nån tradition.

Nästan så att jag är sugen att fortsätta men jag nöjer mig nog med det här vikariet. Nu har jag ju fått prova en gång i alla fall.
Citera
2018-09-08, 21:34
  #2717
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Det går snabbt i hockeyn

Fick frågan om ett två veckors vikariat på en flytrigg i Nordsjön, och då hela mitt mål med offshore var att komma till Norsk sektor och gå på 2-4 så tackade jag ja. Var ju tvungen att prova en gång i alla fall, och hitills är mitt omdömme: SEMESTER!

Vilken skillnad! Helt egen hytt, helt outstanding mat och övriga faciliteter, tillägg för allt. Jobba med avlopp, extra! Jobba nattskift, extra! Safetymöte under ej arbetstid, 1 timme övertid! Och folk kan uppföra sig som folk. Jag tror att ni som jobbar på norsk sockel permanent inte har en aning om hur bra ni har det. Jag blir rent ut förbannad när den 20åriga motormannen har mage att klaga på fikabrödet till 3-kaffet, det duger visst inte med wienerbröd när det ska vara våffla enligt nån tradition.

Nästan så att jag är sugen att fortsätta men jag nöjer mig nog med det här vikariet. Nu har jag ju fått prova en gång i alla fall.

Jag har för mig att jag sett dig skriva o sjöbuse-tråden och undrar då om du är sjöingenjör och kom in den vägen eller har du någon annan utbildning som gjort att du fått in foten?
Citera
2018-09-10, 19:49
  #2718
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Jag har för mig att jag sett dig skriva o sjöbuse-tråden och undrar då om du är sjöingenjör och kom in den vägen eller har du någon annan utbildning som gjort att du fått in foten?

Japp, är sjöingenjör. Resan i oljan började med supply som 1e/Chief, sen som 2e maskinist/ENOP på drill-ship och där var jag hela vägen upp till Chief/TESL. Sen började krisen, jag fick avgångsvederlag om jag slutade vilket var ren tur. Bara månader senare fick folk sparken åt alla håll och kanter, så nu lever jag på min avkastning från värdepapper och hyresfastigheter. Men fick jag frågan från en tidigare kollega om jag ville hoppa in på ett två veckors skift som maskinrumsoperatör, och nu sitter man här.

Men det får nog räcka med den här svängen, nu har jag ju vant mig att vara hemma
Citera
2018-09-11, 01:41
  #2719
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pistongen
Det går snabbt i hockeyn

Fick frågan om ett två veckors vikariat på en flytrigg i Nordsjön, och då hela mitt mål med offshore var att komma till Norsk sektor och gå på 2-4 så tackade jag ja. Var ju tvungen att prova en gång i alla fall, och hitills är mitt omdömme: SEMESTER!

Vilken skillnad! Helt egen hytt, helt outstanding mat och övriga faciliteter, tillägg för allt. Jobba med avlopp, extra! Jobba nattskift, extra! Safetymöte under ej arbetstid, 1 timme övertid! Och folk kan uppföra sig som folk. Jag tror att ni som jobbar på norsk sockel permanent inte har en aning om hur bra ni har det. Jag blir rent ut förbannad när den 20åriga motormannen har mage att klaga på fikabrödet till 3-kaffet, det duger visst inte med wienerbröd när det ska vara våffla enligt nån tradition.

Nästan så att jag är sugen att fortsätta men jag nöjer mig nog med det här vikariet. Nu har jag ju fått prova en gång i alla fall.

Våfflor på lördag och onsdag är ju lika heligt som biffen på lördag
Citera
2018-12-10, 17:45
  #2720
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Har läst att elektriker och målare kan jobba på oljeriggarna.
Hur är det med plåtslagare eller svetsare?
Jag börjar en byggnadsplåtslagarkurs nästa år och däri ingår att lära sig svetsa.
Citera
2019-02-20, 17:19
  #2721
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget
Har läst att elektriker och målare kan jobba på oljeriggarna.
Hur är det med plåtslagare eller svetsare?
Jag börjar en byggnadsplåtslagarkurs nästa år och däri ingår att lära sig svetsa.
I princip allt som behövs på en stort skepp behövs på en rigg. Så både elektriker och målare har att göra. Kanske lite mer tillfälligt för målare då. Svetsare behövs alltid.

Alltid bra med sjövana i CV utöver detta även om det inte är nödvändigt. Jag gick gymnasium med inriktning sjöfart vilket skapade en bra grund.
Citera
2019-02-26, 17:33
  #2722
Medlem
MittNamnVarTagets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sailor80
I princip allt som behövs på en stort skepp behövs på en rigg. Så både elektriker och målare har att göra. Kanske lite mer tillfälligt för målare då. Svetsare behövs alltid.

Alltid bra med sjövana i CV utöver detta även om det inte är nödvändigt. Jag gick gymnasium med inriktning sjöfart vilket skapade en bra grund.
Tack för svar!
Verkar som min kurs blir inställd pga för få sökande. Då har jag att välja mellan röris och elektriker. När jag googlar "elektriker offshore" dyker en jädrans massa annonser upp, inte lika många om jag söker rörmokare/VVS så elektriker får det nog bli.

Jobbar dessa också 2-4?
Citera
2019-03-29, 05:02
  #2723
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sailor80
I princip allt som behövs på en stort skepp behövs på en rigg. Så både elektriker och målare har att göra. Kanske lite mer tillfälligt för målare då. Svetsare behövs alltid.

Alltid bra med sjövana i CV utöver detta även om det inte är nödvändigt. Jag gick gymnasium med inriktning sjöfart vilket skapade en bra grund.

Jag vet inte vad du har varit på för riggar, men under de år jag varit ute så har det gått minst 20 målare på varje svetsare - det är en erfarenhet baserad på att jag varit på näst intill samtliga fasta institutioner under snart 15 års tid.

Målning är ett konstant tillstånd, medan svetsning utförs i ganska blygsam omfattning då det mesta prefabriceras i land och skruvas fast när det ska monteras.
Citera
2019-07-09, 22:02
  #2724
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jokul
Jag vet inte vad du har varit på för riggar, men under de år jag varit ute så har det gått minst 20 målare på varje svetsare - det är en erfarenhet baserad på att jag varit på näst intill samtliga fasta institutioner under snart 15 års tid.

Målning är ett konstant tillstånd, medan svetsning utförs i ganska blygsam omfattning då det mesta prefabriceras i land och skruvas fast när det ska monteras.

Korrekt, jag har samma erfarenhet efter över 20 år i branschen.
Svetsare behövs alltid, så det finns svetsare på varje installation. Men det svetsas normalt väldigt lite under drift och vanligt vedlikehold/underhåll, mer under ”stanser”. Målare går det däremot flera på varje installation som jobbar konstant med bättringsmålning etc.

Befinner mig själv just nu på Johan Sverdrup sen januari. Har klarat mig genom hela nedgången och nu är det ju bra fart i oljan igen. Sverdrup är ju en investering på ca 100 miljarder, och byggs för 50 års drift. Man har hittills lagt ca 75 miljoner arbetstimmar på Sverdrup.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback