2008-09-17, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grippen
Var är det som utbildningarna kostar så? Är det hos nortrain?
Personligen kommer jag åka nästa år runt juni-juli och gå kvällskursen, samt en del andra kompletteringar. Grymt spännande älskar uppdrag/äventyr
Mvh

Generellt antar jag. tror inte nån skola lägger sig under det priset......kartell, du vet
Citera
2008-09-18, 08:50
Medlem
Ja, pengarna är inga problem. Om jag formulerar mig såhär istället,
Jag kommer betala vad som behövs för att komma ut på en rigg. Jag SKA ut, så enkelt är det. Bara frågan om till vilket pris...
Utbildningarna ska jag göra på nortrain allafall efter lite tips av dig ederkoppmannen
Citera
2008-09-18, 14:50
Medlem
bees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slrslr
Det här jävla sättet man jobbar på asså, vara ledig så mycket, finns detta på land?

Mitt jobb som utomhusmålare i nord norge är väl inärheten iaf.
säsongen är mellan sent i april - september, i bästa fall oktober.
lönen är 180kr i timmen, man kan jobba hur många timmar man vill.
Bostad gratis på jobbet,

Resterande tid oktober - april, får man permission, man stämplar alltså och får norsk akassa typ,

Jobbet kräver iprincip ingen utbildning alls, det är grymt tungt iom att man oftast jobbar helt ensam, man träffar aldrig en kotte, det blåser som fan och är allmänt svinkallt typ -10.
Citera
2008-09-18, 15:40
Medlem
tomgreens avatar
Intressant tråd.

Jag har läst de första 3 sidorna och orkar inte bläddra igenom allt så jag ställer de frågor jag har funderingar över:

Jag har endast gymnasieutbildning och känner inte för att plugga vidare(förutom att ta säkerhetskursen). Hur stora är mina möjligheter att få städjobb på oljerigg? Är tidigare städ på sjukhus och fabrik något meriterande? Hur mycket tjänar dom? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Är det enkelt att få jobb som städare? Var kan man ta säkerhetskursen och hur mycket kostar den och hur lång tid tar den?

Svar uppskattas väldigt mycket!
Citera
2008-09-18, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomgreen
Intressant tråd.

Jag har läst de första 3 sidorna och orkar inte bläddra igenom allt så jag ställer de frågor jag har funderingar över:

Jag har endast gymnasieutbildning och känner inte för att plugga vidare(förutom att ta säkerhetskursen). Hur stora är mina möjligheter att få städjobb på oljerigg? Är tidigare städ på sjukhus och fabrik något meriterande? Hur mycket tjänar dom? Hur ser deras arbetsförhållande ut? Är det enkelt att få jobb som städare? Var kan man ta säkerhetskursen och hur mycket kostar den och hur lång tid tar den?

Svar uppskattas väldigt mycket!

Alla svar finns i tråden......

Men men jag ska ge dig nåt svar.
Städjobb: Troligvis jävligt svårt att få, det är ett av dom slappaste jobben på en rigg, i mina ögon, visst du ska byta sängkläder och lite sånt men annars ett kanonjobb.
säkerhetskursen kostar 250 000 kr och håller på i 4 år.

var jag lite oförskämd i slutet?
Citera
2008-09-20, 23:13
Medlem
craschs avatar
Jag har länge tänk på att försöka fixa jobb på en oljerigg och denna tråden hjälper mig verkligen på traven! Tack för all hjälp ederkoppmannen.

Nu till mina frågor som jag förmodligen har missat i tråden, men, hur klarade du den utbildningen i Norge? Är det massa muntliga förhör och skrivningar hela tiden eller hur är den uppbyggd, lämnar skolan någon garanti för att man ska få jobb efteråt? Eller om man nu inte får jobb inom nått år så får man bara känna sig blåst? Vad är medelåldern ute på just "din" rigg?
Citera
2008-09-21, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crasch
Jag har länge tänk på att försöka fixa jobb på en oljerigg och denna tråden hjälper mig verkligen på traven! Tack för all hjälp ederkoppmannen.

Nu till mina frågor som jag förmodligen har missat i tråden, men, hur klarade du den utbildningen i Norge? Är det massa muntliga förhör och skrivningar hela tiden eller hur är den uppbyggd, lämnar skolan någon garanti för att man ska få jobb efteråt? Eller om man nu inte får jobb inom nått år så får man bara känna sig blåst? Vad är medelåldern ute på just "din" rigg?

1) Jag klarade utbildningen bra, språket är inga problem om det va det du menade?!

2) Vi hade 7-8 moduler (ämnen) och hade prov i slutet på varje modul.

3) Garanti? Nej

4) Blåst behöver du inte känna dig, bara fortsätt söka, men det är ju så olika från person till person när det gäller utbildning, erfarenhet, ålder osv. Nån får jobb direkt andra får aldrig jobb.

5) Skulle tippa att snittålder ligger på ca 35-40 år.
Citera
2008-09-21, 00:10
Medlem
craschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
1) Jag klarade utbildningen bra, språket är inga problem om det va det du menade?!

2) Vi hade 7-8 moduler (ämnen) och hade prov i slutet på varje modul.

3) Garanti? Nej

4) Blåst behöver du inte känna dig, bara fortsätt söka, men det är ju så olika från person till person när det gäller utbildning, erfarenhet, ålder osv. Nån får jobb direkt andra får aldrig jobb.

5) Skulle tippa att snittålder ligger på ca 35-40 år.

Tack för svar, jag ska först innan jag söker till någon sådan utbildning söka till jobben direkt, vem vet.. Man kan ha en jävla tur
Citera
2008-09-21, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crasch
Tack för svar, jag ska först innan jag söker till någon sådan utbildning söka till jobben direkt, vem vet.. Man kan ha en jävla tur

Har du nån utbildning?
Citera
2008-09-21, 00:28
Medlem
craschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Har du nån utbildning?
Datorteknik på gymnasiet, läste därefter direkt elanläggningsteknik på högskolan, men jag avbröt utbildningen efter ett år eftersom jag inte riktigt var motiverad av det jobbet man skulle få sedan :P..
Men jag tycker om att lära mig nya grejer, dvs. om jag är intresserad av det och det ger någonting efteråt!
Citera
2008-09-21, 12:06
Medlem
Liten motvikt att ha i bagaget när ni pratar med skolorna: http://www.aftenbladet.no/energi/arb...icle698775.ece

Ederkoppen: Vet du någon bra sida som visar hur många som jobbar med produktion, prospektering respektive underhåll/modifiering offshore? Jag tror det kan vara intressant att se trenderna och därifrån dra slutsatser vart man ska söka sig i första hand.
Citera
2008-09-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Jonny
Liten motvikt att ha i bagaget när ni pratar med skolorna: http://www.aftenbladet.no/energi/arb...icle698775.ece

Ederkoppen: Vet du någon bra sida som visar hur många som jobbar med produktion, prospektering respektive underhåll/modifiering offshore? Jag tror det kan vara intressant att se trenderna och därifrån dra slutsatser vart man ska söka sig i första hand.

Nej, ingen sida, däremot skulle jag tippa på att välja "grenen/special ämnet" Subsea om man tex skulle gå teknisk fagskola, pga i framtiden kommer det vara fler undervattens"riggar". Men det är bara min teori.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in