Citat:
Ursprungligen postat av Silverturk
Satan!
Köpte denna ost tidigare i veckan. Trodde den skulle vara lik andra danska grynpipiga ostar jag testat där samtliga varit lite mer åt lagrad prästost-hållet. När det sedan var utförsäljning på denna passade man ju på. Men fy fan. När man öppnade slog en doft av riktigt ruttenhet mot ansiktet. Trodde först att det måste blivit någon okontrollerad jäsning i paketet, men det är alltså såhär den ska smaka.
Det är en doft som jag mest kan relatera till ett ruttet djurkadaver eller möjligtvis rutten fisk. Sådant som man ofta har som reflex att inte stoppa i munnen. Mögelostar har jag inga problem med, men denna framkallar kväljningar. Har nu testat att lägga ostbitar mellan bröd, mellan skinkbitar och mellan fruktskivor så att själva doften inte ska vara allt för påtaglig. Men fan, när man tuggar den så frisätts samma doftämnen som går bakvägen upp i näshålan. T.o.m. med näsan täppt så tar sig lite av den satans doften sig in.
Den här ostbiten kommer kräva mycket vilja att få ner. Har ett kilo.
Det är nog en vanesak. har dina smaklökar aldrig tidigare utsatts för en produkt som innehåller så mycket svavelväte som just Havarti, så kan det nog krävas lite tillvänjning. Du kommer dock snart att märka att så fort du vant dig, så har osten en mild, rund, och mycket angenäm lite nötig arom med mycket umami.