2008-07-17, 02:23
Medlem
P.T Barnums avatar
Jag satt på balkongen tidigare ikväll och hörde hur det prasslade i buskarna nedanför. Grannen under är en urgammal gubbe som inte tagit hand om sin trädgård på rätt många år så den har blivit en rätt underhållande biotop som jag hobbyskådar på ibland.
Iaf så tittade jag nyfiket ner för att se vad för djur som skulle uppenbara sig. Ur en buske dök det upp en igelkott med vad jag först trodde var en stor tygbit i munnen.
Vid närmare beskådan så såg jag att det var en duva och att fågeln fortfarande levde!
I typ tio minuter satt jag och tittade på ett makabert skådespel där igelkotten försökte få ihjäl den sprattlande duvan. Helt ärligt bland det underligaste jag sett. Jag antar att duvan var sjuk eller skadad innan kotten fick tag på den men jag kände mig ändå rätt skakad.
Vet nån ifall det här händer ofta? Jag tänker på igelkottar som rätt söta djur och inte blodtörstiga jägare. Visst vet jag att dom käkar maskar och skalbaggar men duvor?
Citera
2008-07-17, 02:52
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.T Barnum
Jag tänker på igelkottar som rätt söta djur och inte blodtörstiga jägare. Visst vet jag att dom käkar maskar och skalbaggar men duvor?

igelkotten är en elak liten vilderbest intryckt i en liten knottrig form. jag har själv bevittnat ett gäng småkottar som käkade i sig en skadad räv. :3
Citera
2008-07-17, 02:58
Medlem
P.T Barnums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
igelkotten är en elak liten vilderbest intryckt i en liten knottrig form. jag har själv bevittnat ett gäng småkottar som käkade i sig en skadad räv. :3
Innan kvällens syn så hade jag sagt "bullshit" om ditt uttalande men nu tror jag dig helt.
Jag har alltid sett kottar som söta och mysiga djur som mumsar hundmat i trädgården men numera?
Sambon blev seriöst störd av synen av en kotte som försökte käka en levande duva och jag tror jag kommer få problem att gilla dom små krypen nu.
Citera
2008-07-17, 04:15
Medlem
Käkar inte igelkottar ormar?
Citera
2008-07-17, 11:43
Medlem
Eliza CTs avatar
Vid vår stugan ställde en igelkott till kaos en natt när den tog en just uthoppad koltrastunge. Mamman till trastungen skrek, ungen skrek och levde. Min man fick tag i en bräda som låg i närheten och på min önskan slog ihjäl den svårt skadade fågeln - och försökte mota bort kotten. Det lyckades till sist och sedan slängdes fågelungen utanför tomten - mao fick kotten den - men hade bitit av en stor bit av vinge o. kropp. Det var en mycket större igelkott än dom vi annars hade. Dom övriga modell mindre var nöjda med den kattmat vi serverade. För vi ville gärna ha dom med tanke att dom är nyttiga till en del annat i naturen. Nåja, en dryg timme senare var den stora kotten tillbaka för att få en unge till - men det lyckades vi förhindra. Men en ilskan väsande igelkott som visar vassa tänder är inte lika gullig precis.
Ja, naturens lag - men vi människor vill ju inte alltid se på.
Mvh
Citera
2008-07-17, 11:44
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baluch
Käkar inte igelkottar ormar?

Jo, det kan dom göra.
mvh
Citera
2008-07-17, 12:32
Medlem
Josef Fritzls avatar
Igelkottar äter allt möjligt!
Allt ifrån fåglar och ormar till getingar och tillhörande getingbon!
Sjuka men oerhört söta är dom små djuren.
Citera
2008-07-17, 13:46
Medlem
Jag tror de tar större byten om de får chansen, men främst äter de nog insekter.
Citera
2008-07-17, 14:28
Medlem
flipis avatar
Saxat från nätet (wikipedia).

Igelkotten livnär sig huvudsakligen av insekter, däribland skalbaggar, som till exempel jordlöpare, tvestjärtar och larver av fjärilar, men även av mångfotingar och daggmaskar. Däremot undviker igelkotten nakna snäckor. Dessa utgör bara en till fem procent av igelkottens föda. Igelkotten har även svårt att bryta skal av snäckor med "hus" och lämnar oftast dessa djur orörda Gräsmarker som betas extensivt av boskapsdjur är troligtvis bland de bästa platser för igelkottar att hitta byte. Ibland vandrar de upp till en kilometer per natt på liknande områden under letandet efter föda.
Igelkotten äter även mindre däggdjur som möss, näbbmöss, sorkar och mullvadar. Av dessa tar igelkotten nästan bara unga nakna blinda individer som den hittar slumpmässigt. Igelkotten är inte tillräckligt snabb och har inte heller tänder som krävs för att jaga vuxna exemplar av dessa djur. Å andra sidan äter igelkotten as och tar döda individer av de nämnda däggdjuren som föda. Under tiden när igelkotten uppfostrar sina ungar utgör fågelägg och ungfåglar en större andel av födan.
Igelkotten kan inte knäcka ägg av tamhöns, men tar ibland nykläckta kycklingar som byte. Den bryter däremot små ägg av fåglar som häckar på marken, till exempel av måsar, tärnor, lärkor, fasaner och rapphöns samt av piplärkor. Pat Morris skriver i en studie över fasaner att de förlorar fler ägg och ungfåglar genom jordbruksmaskiner än genom igelkotten. Trots allt utgör igelkotten på öar där den har införts ibland ett hot mot markhäckande fåglar.

Igelkotten tål spansk fluga, som annars är giftig för andra djur p g a det kantaridin, som spansk fluga innehåller

Under hösten äter igelkotten emellanåt övermogen fallfrukt. Möjligtvis är igelkotten mer intresserad av de insekter som finns i frukten än av frukten själv.

Dock äter den inte ormar regelbundet, då dessa djur sällan möts igelkott=nattaktiv ormar=dagaktiv.
Däremot tål Igelkotten ormars gift bättre än andra djur.
Senast redigerad av flipi 2008-07-17 kl. 14:53.
Citera
2008-07-17, 14:31
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulzz
Jag tror de tar större byten om de får chansen, men främst äter de nog insekter.

Japp. Ibland sluter de sig samman i större grupper och fäller en älg.

Konstig nog så tycks igelkottar inte käka såna här mördarsniglar? Det är ju lite synd.
Citera
2008-07-17, 19:06
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
...
Konstig nog så tycks igelkottar inte käka såna här mördarsniglar? Det är ju lite synd.

Verkligen synd att dom inte tar mördarsniglarna. Men dessa går dom bara förbi som om dom inte fanns. Kanske dom vänjer sej med tiden - någon som jobbade med djur sa att det var en möjlighet. Vi ville i det längsta inte lägga ut snigelgift med tanke på kottarna - men när vi sedan fick alltför mycket sniglar fick vi ge efter. Dels gift - dela manuellt. Giftet påverkade inte alls igelkottarna.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in