2008-07-15, 17:53
Bannlyst
Skulle vilja ha ett recept på en stark chilisås som fungerar till kyckling/kebab (antar att det blir en chili/tomat-sås). Då menar jag inte som den "röda-såsen" du får hos din lokala pizzabagare utan något som smakar.

Tack på förhand!
Citera
2008-07-15, 18:47
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outtry
Skulle vilja ha ett recept på en stark chilisås som fungerar till kyckling/kebab (antar att det blir en chili/tomat-sås). Då menar jag inte som den "röda-såsen" du får hos din lokala pizzabagare utan något som smakar.

Tack på förhand!
Har du torkade/färska chilifrukter hemma (eller liknande).

~Paul~
Citera
2008-07-15, 23:41
Bannlyst
Har färska chilifrukter hemma, men jag söker inte efter något begränsat recept utan jag har tillgång till affärer.
Citera
2008-07-15, 23:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outtry
Har färska chilifrukter hemma, men jag söker inte efter något begränsat recept utan jag har tillgång till affärer.
OK, jag har några recept. Återkommer i morgon.

~Paul~
Citera
2008-07-15, 23:48
Medlem
barkeepers avatar
Forsok undivka...

....att anvanda tomat. INte for att det ar nagot fel pa att anvanda tomat, utan for att det blir lite mer spannande sa, tycker jag. Till exempel kan du anvanda ananasjuice, vinager, flytande honung, finhackad Habanero och chipotle. Lagg garna till lite limeskal fint rivet, och koriander. Red med maizena.
Citera
2008-07-16, 00:02
Bannlyst
Lät jäkligt intressant, skall testas. Kan även tillägga att det är en hyfsat trögflytande sås jag letar efter som även ska fungera kyld.
Citera
2008-07-16, 00:03
Medlem
barkeepers avatar
Om du reder...

...med maizena sa blir den sa tjock du vill ha den, samtidigt som den haller sig klar. Lite kakao i ar inte heller fel, faktiskt.
Citera
2008-07-16, 10:08
Medlem
dePauls avatar
OK. Några chilisåsrecept.

1. Variant på Sweet Chili
  • vitlöksklyftor
  • vatten
  • sherry
  • lökpulver
  • finhackad röd spetspaprika
  • salt
  • sv peppar
  • chili (olika varianter kan användas)
  • sirap (den ljusa varianten) eller 50/50 sockerlag
  • Maizena eller annan typ av förtjockningsmedel
  • citronsyra

Koka ihop och tillsätt paprikorna samt chilin först på slutet. Förvara i kyl. Jag ha haft en flaska i kylskåpet i ca 1 år utan problem. Obs, den här såsen kommer inte vara lika genomskinlig som den köpta. Men smakmässigt är den bättre.

2. Mexikansk chili
  • Ancho chili (torkade)
  • vitlök
  • kryddnejlika (krossad)
  • hel svartpeppar, krossad
  • olja (neutral)
  • vatten
  • lite socker

Ansa chilin genom att skära den på längden och plocka ut kärnorna (spara några stycken!). Hetta upp en kastrull med lite olja och och placera i chilin. Pressa ner den lite under tiden i kastrullen. Obs, några sekunder räcker! Man är ute efter att höja smaken inte att grilla chilin.

Häll därefter på vatten så att det precis täcker. Sjud upp och dra av värmen. Låt nu chilin ligga där i ca 10 minuter. Ta ut chilin och lägg dem i en blender/mixer tillsammans med vitlöken och kryddorna. Kör smeten slät och eftersmaka med mer hetta, salt och socker (om önskat). Sila därefter bort alla grova rester och häll genast på steriliserad burk-/ar. Håller i några veckor.

3. Sydeuropeisk chili
  • tomater
  • tomatpure
  • hackad gul lök
  • hackad chili
  • vitlök, finhackad
  • vitvinsvinäger
  • socker
  • salt
  • peppar
  • vatten

Häll lite vatten i en kastrull och placera i alla ingredienser. Sjud i ca 20 minuter, tills allt är genommjukt. Rör ofta, så att det inte börjar fastna i botten.

Låt svalna något och kör i mixer till slät konsistens. Sila och placera åter i kastrullen. Låt puttra i ca ½ h, eller tills konsistensen är perfekt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in