Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-15, 21:05
  #469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qnout
Och hur många dödsfall har läkare orsakat till exempel? naprapater och kiropraktorer är bra på det dom gör och har alltså 0,0001% dödsfall vilket inte är mkt om man jämför med andra yrkesgrupper
Har du belägg för det?

kan någon förklara denna film för mig? ÄR det legit eller hade det gått å lösa med vanliga metoder.
https://www.youtube.com/watch?v=l33ot5y-XxY
__________________
Senast redigerad av Olepeter 2017-02-15 kl. 21:13.
Citera
2017-02-17, 09:44
  #470
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Har du belägg för det?

kan någon förklara denna film för mig? ÄR det legit eller hade det gått å lösa med vanliga metoder.
https://www.youtube.com/watch?v=l33ot5y-XxY
Verkar lite skumt. Vem går 9 ggr till akuten med ont i ryggen utan att kopplas upp med GP eller fysioterapeut? Sen ska han inte ha kunnat gå på ena benet och varit sängliggande men jag ser ingen övertygande muskelatrofi. Och det där med känselbortfall som bara trollas bort efter att ha föreleget i flera månader. En del av övningarna häxmannen utför är sådana som rekommenderas vid ankylos, så vi får hoppas att Muntathar inte har nån sorts reumatisk sjukdom som nu går obehandlad.

Mycket speciellt fall.
Citera
2017-02-19, 13:50
  #471
Medlem
[quote=Olepeter|59914058]Har du belägg för det?

Absolut. Dock var procentenheten jag skrev tidigare felaktig, det ber jag om ursäkt för. Men läs gärna dessa studier.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2271108/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ational+survey.

Där får du en bra sammanfattning på två stora omfattande studier där den ena visar på att man inte kan koppla vertebrobasilära strokes till behandling av nacke. Den andra studien visar hur ofta patienten får biverkningar av behandlingen, mestadels uppgavs huvudvärk eller yrsel och i sällsynta fall stroke. Då kan man relatera till första studien jag länkar och ha i beaktning att det inte nödvändigtvis behöver vara just behandlingen som orsakat stroken. Jag tror att behandlingen däremot kan förvärra ett redan skadat kärl som leder till stroke.

Därför är det extremt viktigt för terapeuten att utföra en bra anamnes och undersökning så att man kan minimera risker för omfattande skada.
Citera
2017-02-20, 15:57
  #472
Medlem
Heller78s avatar
[quote=qnout|59948100]
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Har du belägg för det?

Absolut. Dock var procentenheten jag skrev tidigare felaktig, det ber jag om ursäkt för. Men läs gärna dessa studier.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2271108/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ational+survey.

Där får du en bra sammanfattning på två stora omfattande studier där den ena visar på att man inte kan koppla vertebrobasilära strokes till behandling av nacke. Den andra studien visar hur ofta patienten får biverkningar av behandlingen, mestadels uppgavs huvudvärk eller yrsel och i sällsynta fall stroke. Då kan man relatera till första studien jag länkar och ha i beaktning att det inte nödvändigtvis behöver vara just behandlingen som orsakat stroken. Jag tror att behandlingen däremot kan förvärra ett redan skadat kärl som leder till stroke.

Därför är det extremt viktigt för terapeuten att utföra en bra anamnes och undersökning så att man kan minimera risker för omfattande skada.
Har du ens läst studierna? Vänligen försvara metodfelen i den första och förklara för mig hur symtomen som listas som godartade i den andra ofta föranleder strokeutredning på sjukhus..? 16/1000 behandlade patienter med mkt allvarliga symtom som bara sopas under matten? Hur sjutton är det okej för unga friska människor att få vertebralisdissektion som man hittar i den först studien?

Visa gärna nån förståelse så vi kan se om det är värt att fortsätta debatera eller om detta bara är blogg-kopierande...
Citera
2017-02-20, 19:03
  #473
Medlem
[quote=Heller78|59958221]
Citat:
Ursprungligen postat av qnout
Har du ens läst studierna? Vänligen försvara metodfelen i den första och förklara för mig hur symtomen som listas som godartade i den andra ofta föranleder strokeutredning på sjukhus..? 16/1000 behandlade patienter med mkt allvarliga symtom som bara sopas under matten? Hur sjutton är det okej för unga friska människor att få vertebralisdissektion som man hittar i den först studien?

Visa gärna nån förståelse så vi kan se om det är värt att fortsätta debatera eller om detta bara är blogg-kopierande...

Vad menar du är fel på metoden? Jag har dålig koll när det gäller sådant men förklara gärna för mig, jag vill veta!
Anledningen till att symtomen anses godartade är för att i studien kollar dom (som jag uppfattar det) om patienter får stroke efter behandling. Det är inte en Leg. läkare som gör dessa undersökningar vilket innebär att en kiropraktor inte har verktygen att göra en strokeutredning. Uppgiften för denne är däremot att göra en bra anamnes och om nödvändigt remittera till läkare så detta kan tas vidare. Det är där det kan brista, antingen är terapeuten inte tillräckligt intresserad av patienten eller så berättar inte patienten hela storyn. Där tycker jag ändå att vårdgivaren är skyldig till att ta reda på patientens faktiska tillstånd och inte nöjd sig alla gånger med vad som först sägs. Är du med på hur jag menar?

Säg mig, framgår det i studien att dessa 16/1000 inte fick vidare hjälp någon annanstans eller är det ett antagande från din sida?
Jag skulle inte kalla dom friska om dom redan har skadade kärl, och tyvärr förvärras det av en nackmanupilation. Återigen viktigt för dom som håller på med manuell medicin att säkerställa för sig själv, och för patienten att inget allvarligt kan ske under en behandling. Detta görs genom noggranna undersökningar, sjukdomshistoria och rätt val av teknik.
Citera
2017-02-21, 14:05
  #474
Medlem
Heller78s avatar
[quote=qnout|59960090]
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78

Vad menar du är fel på metoden? Jag har dålig koll när det gäller sådant men förklara gärna för mig, jag vill veta!
Anledningen till att symtomen anses godartade är för att i studien kollar dom (som jag uppfattar det) om patienter får stroke efter behandling. Det är inte en Leg. läkare som gör dessa undersökningar vilket innebär att en kiropraktor inte har verktygen att göra en strokeutredning. Uppgiften för denne är däremot att göra en bra anamnes och om nödvändigt remittera till läkare så detta kan tas vidare. Det är där det kan brista, antingen är terapeuten inte tillräckligt intresserad av patienten eller så berättar inte patienten hela storyn. Där tycker jag ändå att vårdgivaren är skyldig till att ta reda på patientens faktiska tillstånd och inte nöjd sig alla gånger med vad som först sägs. Är du med på hur jag menar?

Säg mig, framgår det i studien att dessa 16/1000 inte fick vidare hjälp någon annanstans eller är det ett antagande från din sida?
Jag skulle inte kalla dom friska om dom redan har skadade kärl, och tyvärr förvärras det av en nackmanupilation. Återigen viktigt för dom som håller på med manuell medicin att säkerställa för sig själv, och för patienten att inget allvarligt kan ske under en behandling. Detta görs genom noggranna undersökningar, sjukdomshistoria och rätt val av teknik.
Men just det här är så jävla hopplöst. Det tar tid att läsa och förstå studier, men att utan minsta eftertanke länka in och skriva "ah ha! där ser du! BEVIS!!" kostar ingenting. Alltså, det man inte förstår bör man inte ta upp. Du länkar in skit och det är mitt jobb att förklara för dig vad det är du hänvisar till?

Men några stolpar då...

Ang https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2271108/
  • De tittar på folk som får "chiropractic care", dvs inte de som får explicit "neck manipulation". Det betyder att alla som kommer till kiropraktorn för att fixa ett knä eller höft eller snacka vitaminer räknas in. Helt omöjligt att veta hur många som fick nackmanipulation. Kanske bara var de 818 som faktiskt lades in för vertebralisdissektion... vi kan inte veta. Bara den punkten underkänner genast studien.
  • Utskrivningsdiagnosen är det de tittar på för att avgöra vad patienterna led av. Studien kommer från USA där utskriftsdiagnoser handlar om ekonomisk ersättning snarare än korrekt medicinsk beskrivning. Ytterligare ett stort problem.
  • Man gör ingen skillnad på åldrarna. Medan äldre naturligt får stroke så räknas unga personer in i studien som stroke "som bara händer" medan vi vet att det inte bara händer. De unga människorna i studien ska inte ha stroke men det drunknar i alla åldersrelaterade stroke. Man blandar också ischemisk och hemorragisk stroke. Gränsar på fusk. Det enda som är intressant här är hemorragisk stroke eftersom att trauma kan orsaka det.
  • Läser man studien finner man alltså att unga människor har ökad risk för verterbralisdissektion efter kiropraktorbesök, men det försöker författarna helt släta över, nämns inte alls i abstractet.


Ang https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/...ational+survey
  • Enkätstudie där <1/3 av brittiska kiropraktorer svarade. Inte för att vara sån, men kiropraktorerna själva har väl ett intresse av att inte rapportera misstänkta strokefall...?
  • En massa bortfall, patienter som man inte hittar eller inte svarar. Inget sätt att nå faktiska journaluppgifter, vilket verkar rimligt, kiropraktorer ska inte läsa patientjournaler.
  • Och då kommer vi till alla rapporterade bieffekter som synstörningar, kräkningar, känselbortfall i ansikte, armar och ben, nacksmärta. Alla läkare har träffat folk med dylika symtom som har haft stroke.
  • "There were no reports of serious adverse events." Pyttsan... Men i samma stycke:
  • "The highest risk immediately after treatment was fainting/dizziness/light-headedness in, at worse approximately 16 per 1000 treatment consultations."
  • Vilka kan vara symtom på stroke...
Citera
2017-02-24, 17:18
  #475
Medlem
Imirons avatar
Även om vi accepterar att naprapati och kiropraktik skulle kunna ge en viss smärtlindring utöver placebo (vilket inte är självklart, men OK) så är det uppenbart att yrkeskategorin präglas av ett enormt mumbo-jumbo som man inte tag i krafttag mot. Direkt antivetenskapliga synsätt och metoder är vanligt förekommande.

En tjej jag dejtade hade fibromyalgiliknande symtom och haft länge. Det enda hon upplevde hjälpte henne var kiropraktik. Fake eller ej, who am I to judge om hon upplever att det hjälper henne, så långt allt väl.

Det visade sig sen att denna kiropraktor brukade säga att hennes smärta bland annat berodde på brist av något grundämne (minns inte vad det var riktigt...natrium kanske? zink? Minns ej...). Hur hade då häxdoktorn *host* förlåt, jag menade kiropraktorn, nått denna slutsats? Jo, hon la ett piller med zink (nu tar vi zink bara för att) i naveln på tjejen och kunde då visa att hon kunde röra sin arm mycket mer än om pillret inte låg i naveln! WOAW! Mind blown.

Rent jävla kvacksalveri och det borde vara straffbart.

Acceptansen för sånt här trams är uppenbarligen stor inom yrkesgruppen, då jag även hört fler som varit mer om liknande. Om ni vill bli tagna seriöst får ni rensa i leden.
Citera
2017-02-24, 19:59
  #476
Medlem
Imirons avatar
Magnesium var det! Magnesium kunde tydligen bota allt möjligt och brist kunde märkas genom att patienten blev mer rörlig om man la ett magnesiumpiller i naveln på denna
Citera
2017-04-18, 14:40
  #477
Medlem
Redgreys avatar
Har fått fantastisk hjälp med flera sportskador av naprapater, efter att sjukvården vägrat hjälpa till eller varit otillräcklig. Helt klart värt ett försök iaf!
Citera
2017-05-17, 23:34
  #478
Medlem
CloserToTheHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redgrey
Har fått fantastisk hjälp med flera sportskador av naprapater, efter att sjukvården vägrat hjälpa till eller varit otillräcklig. Helt klart värt ett försök iaf!


Placebo.

Nu är jag inte jättepåläst om ämnet, men jag går här rent på mina egna erfarenheter o ignorerar allt annat vilket är vanligt på flashback


Jag tror det är ren bullshit kiropraktik, de vill tjäna pengar. Jag har varit några gånger hos ett par olika kiropraktorer. Inte märkt ett jäkla piss i skillnad, o de har alltid varit snabba med att "vi kan ta kanske den delen lite hårdare nästa gång, låt oss boka in en ny tid fredag nästa vecka" och kommer med förklaringar som makes no sense.
Tror många går till kiropraktorer och liknande bara av lathet. De har problem pga. av stillasittande, monotona rörelser och därför att det är otränade. När kiropraktorn arbetar kan det tillfälligt kännas lite bättre kanske pga. placebo och massageeffekt.

Det är bara trams. Börja rör på er istället folk, och är problemen verkligen allvarliga; gå till läkare.

Men tror säkert det kan vara en bra business att utbilda sig inom kiropraktik och få ett diplom och starta eget. Sjukt många som vill ta genvägar och är beredda att betala ganska stora summor för det också, människan är dum i huvudet.
Citera
2017-06-06, 11:49
  #479
Medlem
Karlekskrigares avatar
jag pluggar till fysio. På min senaste praktik hade vi en kiropraktor på rehabmottagningen, jag tror att dem är något mer respekterade än naprapater. De erbjuder oftast quick fixes, men ibland är det vad som behövs, men alltid bra att kombinera med en mera långsiktig åtgärd- som en fysioterapeut är bättre på att erbjuda. jag är fö intresserad av OMT (ortopedisk manuell teknik), påbyggnadsutbildning som gör att man som fysio närmast blir en kiropraktor ovanpå grundutbildningen.
Citera
2017-08-20, 22:25
  #480
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K595
Visst, trots att jag haft kontakt med otaliga läkare under mer än 30 år, med mig själv och med de som jag skött, så har jag väl bara råkat stöta på de som reagerar så då.

Du vet mkt väl att egot är enormt hos alla. Skulle läkare som anser sig själva Gud Fader (inte alla förstås) glatt erkänna att 'flum-metoder' - allt icke-kemikaliebaserat går under den rubriken - hjälper mycket bättre än det som är basen för deras yrke? Det vore ju att påstå att de gör fel i sitt yrke, och det är kanske mkt att begära men faktum kvarstår.

Det värsta var när min mamma blixtsnabbt blev av med sin cancer, trots att hon nästan var död. Läkaren var inte bara totalt ointresserad, utan faktiskt fientlig mot henne. Hennes kolleger som förut varit vänliga, hälsade knappt på mamma. Och vi var ABSOLUT inte 'stöddiga' utan ursäktade oss snarast, just p.g.a. att jag mött denna fientlighet så ofta. Men hon är bara en av otaliga, just nu i denna sekund så får jag äta skit för att jag hade fräckheten att ta bort min fasters kroniska hosta IGEN med ört-teer. Hon har fått flera dödsdomar som inte stämt, och för var gång jag rätt enkelt fixat detta har man blivit surare o surare.

Jag försöker INTE vara stöddig, utan tvärtom säga lite milt att 'många läkemedel kommer ju från naturen'. Jag får knappt gå dit, man anser att jag 'plågar' henne, trots att flera av äldreboendepersonalen sagt att det inte är klokt, därför att de ju bokstavligen ser hur mkt friskare hon blir så fort jag varit där..

Varför har du alls haft kontakt med vården om den är så dålig.
Vad hade ni på sjukhuset att göra om din mor nu blivit av med sin cancer ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback