2008-07-14, 19:01
Medlem
Adversariuss avatar
Skulle nu vilja konsultera alla Flashbacks SG-ägare/entusiaster/kunniga. Jag har för ett tag sen bestämt mig för att investera i en SG, och hittade ganska omgående en begagnad röd Standard på Blocket, vars pris jag slutligen fick ner till 8500:-. Den ska tydligen vara nästintill oanvänd, och det känns sannerligen som ett bra pris för en så bra gitarr. Det händer inte ofta att man blir lurad i såna här affärer, hoppas jag? Att gitarren skulle visa sig vara en kopia, eller så... Jag är inte alls erfaren nog att märka.

Hur som helst besökte jag idag en musikaffär där jag fann en helt ny vinröd SG Special för 6000:-. Snubben i affären sa att de säljer såna som smör, folk kommer tydligen in efter en Standard men går därifrån med en Special istället. Skillnaderna, sa han, är att Standard ska vara lite bättre byggd på olika sätt, lite mer lättspelad, lite annan klang, men att många av olikheterna enbart ligger i det estetiska, typ inlays, mickkåpor, ornament osv. Han var osäker på om det var samma mickar på Standard som på Special, men enligt Gibsons hemsida är det olika modeller. Eftersom både innehavaren av den begagnade Standarden och försäljaren vill sälja sina guror blir det ju inte helt objektivt, så därför frågar jag de Flashbackare som vet: vad borde jag satsa på? Notera att jag inte lägger någon vikt vid vad jag betalar; vad jag snarare väger in är saker som ny/begagnad, sound, kvalité, att Special har liiite snyggare lackering och känns lite ''modernare'' medan Standard har mer vintage-kvalité(vilket ju också är attraktivt). Så, vad tror ni?
Citera
2008-07-14, 19:42
Medlem
alcatrazs avatar
Special modellerna liksom faded är billigare modeller. Gibson lägger inte ner lika mycket tid på special modellerna vilket bland annat syns i lacken. Detta marknadsför de dock bort med argumentet att det ska se coolt slitet ut. Själv tycker jag det är en märkbar skillnad i spelkänsla mellan de två, inte till specials fördel. Jag själv hade utan tvekan tagit standard modellen, dessa är det oxå bättre andrahands värde på.

Nu spelar jag själv på en LP standard men jag stod ett tag oxå i valet och kvalet mellan den "riktiga" Lp eller faded varianten. Men jag kan säga med handen på hjärtat att jag inte hade köpt faded gitarren om den så kostade 5000kr, jag tycker dom är skit i jämförelse. Dom är inte genuina för fem öre.
Citera
2008-07-14, 21:11
Medlem
Adversariuss avatar
Tack för tipset, tror det lutar åt Standard trots allt. Det är ju trots allt en bättre gitarr i sin helhet, och det är ju det som räknas.
Citera
2008-07-14, 21:33
Medlem
Jag var och provade en SG special faded en dag, den dagen slutade med att jag kom hem med en SG, men inte en special faded utan en SG-X.

Special faded modellerna ser väll skitfina ut, men den jag prova var inte alls lika skön som SG-X'n jag köpte.

Detta gäller alla gitarrköp, speciellt vid dyrare gitarrer, prova innan!!! Det kanske visar sig att du gillar Specialen för 6 lappen mycket mer än Standarden, vem vet? Prova.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in