Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-14, 19:00
  #1
Medlem
[_zombie_]s avatar
Varför beter sig rörelsehindrade människor som om världen var skyldig dem något? Visst är det väl lätt att vara bitter om man drabbats av en sjukdom eller medfött handikapp som gör att man inte kan ta sig fram överallt, men vafaaan liksom? Ska hela världen anpassas efter dem då eller? Ett jävla gnäll om det skulle vara en tröskel eller för smal dörr nånstans, med snyftreportage om "stackars Leif kan inte komma in på krogen ".

Jag menar, nån jävla hejd får det väl vara på dumheterna? Visst skall allmäna transporter och gator och torg osv vara handikappsanpassade, men privata krogar och lokaler? Man får dessutom inte ens bygga om hemma hos sig själv längre utan att iaktta handikappregler, hur sjukt är det liksom?

Det är väl bara att söka till någon annan krog eller någon annan bostad om just den inte skulle passa galoscherna, istället för att KRÄVA att den skall anpassas efter MINA behov? Vilken annan grupp kan göra det?

Jag har inget emot handikappade människor per definition, men är ganska trött på allt jävla daltande med alla "svaga"
Citera
2008-07-14, 19:25
  #2
Medlem
Tycker det är bra jag, det ska fan vara standard att människor av alla slag kan ta sig fram. Sen att man kan bli irriterad för att det framhävs lite töntigt i media med nån snubbe som sitter i regnet i sin rullstol med okammat hår och tillgjord ledsen blick när han fotograferas är en annan sak. Men utöver det så tycker jag klart dom ska anpassa sånt, varför inte liksom, det är ju bara ny utveckling av dörrar och sånt.

Jag förstår att dom är bittra, tänk att vakna upp varje dag, varje jävla dag och du kanske har drömt att du gick under natten. Men när du vaknar är allt samma, alltid samma vad du än gör så kommer ditt liv från början till slut vara i en rullstol. Det knäcker nog vem som helst, när vi är sjuka och mår dåligt så är man ändå hoppfull att detta går över. Baksmällan folk har går över, influensan går över, det brutna benet läker, tandställningen försvinner när tänderna blivit raka osv. Men dessa människor har ju inte det så. Jag är förvånad att inte fler ballar ur över sin situation. Dom hanterar det sjukt bra måste jag säga med tanke på så mycket dom går miste om.

Nä, sitt inte och gnäll här över sånt, du borde vara sjukt tacksam istället över din situation och radera ditt inlägg fort innan du retar upp gudarna.
Citera
2008-07-14, 19:31
  #3
Medlem
[_zombie_]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅsaNisse
Tycker det är bra jag, det ska fan vara standard att människor av alla slag kan ta sig fram. Sen att man kan bli irriterad för att det framhävs lite töntigt i media med nån snubbe som sitter i regnet i sin rullstol med okammat hår och tillgjord ledsen blick när han fotograferas är en annan sak. Men utöver det så tycker jag klart dom ska anpassa sånt, varför inte liksom, det är ju bara ny utveckling av dörrar och sånt.

Jag förstår att dom är bittra, tänk att vakna upp varje dag, varje jävla dag och du kanske har drömt att du gick under natten. Men när du vaknar är allt samma, alltid samma vad du än gör så kommer ditt liv från början till slut vara i en rullstol. Det knäcker nog vem som helst, när vi är sjuka och mår dåligt så är man ändå hoppfull att detta går över. Baksmällan folk har går över, influensan går över, det brutna benet läker, tandställningen försvinner när tänderna blivit raka osv. Men dessa människor har ju inte det så. Jag är förvånad att inte fler ballar ur över sin situation. Dom hanterar det sjukt bra måste jag säga med tanke på så mycket dom går miste om.

Nä, sitt inte och gnäll här över sånt, du borde vara sjukt tacksam istället över din situation och radera ditt inlägg fort innan du retar upp gudarna.

Hahaha

Tack för det BUHUHUHUHUHUHUUUUU liksom.

Ska man älta den skiten hela livet eller ska man försöka göra det bästa av den situation man är i eller? Get over it or kill yourself typ.

Raderar aldrig något jag skriver btw, inte ens när jag får på näsan av en sann humanist-fjoll-bög som du
Citera
2008-07-14, 21:13
  #4
Medlem
Westbays avatar
Vad gör det dig att det ska vara handikapp accessable? Krogägarens "Problem", tror inte det är en sån jävla stor kostnad. Enligt mig kan det ju till och få ett bidrag från the stat att fixa sånt.
Citera
2008-07-14, 21:19
  #5
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westbay
Vad gör det dig att det ska vara handikapp accessable? Krogägarens "Problem", tror inte det är en sån jävla stor kostnad. Enligt mig kan det ju till och få ett bidrag från the stat att fixa sånt.
Du har t ex ett krav på restauranger att toaletten ska vara handikappanpassad. Låter helt rimligt.
Dock så slutar detta med att vissa tar bort toan helt och hållet, eftersom de inte har plats att bygga ut till handikappanpassat och det inte finns några krav att man ska tillhandahålla toa.
Så istället för att 90% av befolkningen kan använda toan så kan 0 % göra det nu.

Ungefär som när motståndare till privat sjukvård menar att man köper sig förbi köer. (vilket f ö innebär att köerna blir kortare, och skatten för att driva offentlig sjukvård är ju redan inbetald!)
Är det bättre att alla har det lika jävligt?
Citera
2008-07-14, 21:30
  #6
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Ungefär som när motståndare till privat sjukvård menar att man köper sig förbi köer. (vilket f ö innebär att köerna blir kortare, och skatten för att driva offentlig sjukvård är ju redan inbetald!)
Är det bättre att alla har det lika jävligt?

Det du beskriver är Sossarnas ideologi:

Bättre att ALLA har det lika dåligt än att dom flesta har det bra och NÅGRA har det JÄVLIGT bra...!!!
Citera
2008-07-14, 21:39
  #7
Medlem
R.Rs avatar
Håller med TS i princip.
Min morbrors ex satt i rullstol, och hon var då inte den som gnällde trots sitt jobbiga handikapp. På ett sätt en hedervärd person trots att hon och jag inte gick ihop på det personliga planet. Har även stött på några andra sådana så visst finns dem, men samtidigt har jag en granne som jämt är sur, gnällig och frustrerad över att han sitter i rullstol. Visst förstår jag att det är tufft, men man kanske inte behöver låta det gå ut över sina oskyldiga grannar för det
Citera
2008-07-14, 22:21
  #8
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Du har fan inte rätt att säja nåt förrän du själv hamnat i rullstol!

Det enda man kan säja om din inställning är "Andras lidanden är lätta att bära". Handikappade gnäller/kritiserar för att få det bättre, du gnäller för att du inte unnar andra att få det bättre. Vems gnällande är värst?

Klart Leif ska ha rätt att gå på krogen som alla andra.

Likaså borde alla hus vara handikappanpassade. Det är inte frågan om bara om att den handikappade ska kunna bo där, han ska också kunna besöka sina vänner.

Dessutom blir alla gamla, även du som är så missunnsam mot handikappade. Då kan du själv bli handikappad, gå med rullator el sitta i rullstol. Är bostaden redan handikappanpassad slipper du flytta el jobbig ombyggnad.

Somliga tänker inte längre än näsan räcker.
Citera
2008-07-15, 00:15
  #9
Medlem
UAAs avatar
För mej att jag läst någonstans att om man är otrevlig och ber om hjälp så är chansen mindre att man får hjälp än om man är trevlig.

Men är man rullstolsburen så är chansen större att man får hjälp när man är otrevlig än om man är trevlig. Har ingen källa på det tyvärr, men kan se en värld där det kan stämma. tyvärr.
Citera
2008-07-15, 00:19
  #10
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Du har fan inte rätt att säja nåt förrän du själv hamnat i rullstol!
.
Sitter du i rullstol? Annars: håll käft själv.
Citera
2008-07-15, 00:47
  #11
Medlem
Jesper@fordsons avatar
Håller med Ts till 100%. Hade en lärare som satt i rullstol.
Höll man upp dörren för honom så blev han lack för det och sket man i det blev han sur för det.
Sen skulle ju klart hala jävla skolan byggas om för att han skulle ta sig fram.
Den skall ju tilläggas att han var bygg lärare och inte ens kunde göra sitt jobb från sitsen han satt i. Även bilarna på skolan skulle anpassas.
Om man har nedsatt syn så får man pröjsa brillorna själv och inte fan kan man kräva att alla tidningar och dyligt skall ha mega text bara för att jag inte ser.
Som jag ser det så verka rullstolsbundna vara bra på att ställa krav och att vara otrevliga.
Citera
2008-07-15, 00:49
  #12
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wie bitte?
Sitter du i rullstol? Annars: håll käft själv.

Det var inte jag som började gnälla! Ni är en samling empatistörda idioter och ibland orkar man inte hålla tyst. Måste påpeka att alla inte har samma åsikter, det finns andra, även på FB.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback