2008-07-27, 00:59
Här kommer några svar från en med en del LS-kunnande...

Vet inte hur det stämmer med att Olle ofta körde bussen. Har för mig att det varit Hasse och Anders som skött den biten. Hasse på dagen - Anders på natten. Innan de anställde chaufför som numera kör på natten. Dagtid kör oftast Hasse fortfarande.
Christer är kanske inte världsbäst på att lira gitarr, men han är ju dock en så pass stor musiker så han skrivit väldigt många bra låtar.
För er som vill veta nått mer om bandet så tipsar jag er att läsa basisten Lasses intressanta bok "Spelmansminnen". Många roliga och dråpliga anekdoter i den. Bl.a storyn då Hasses gitarr blir strömförande och när han ska börja sjunga i micken (som är jordad) "fastnar" i strömmen och blir som förstelnad. Har för mig att Lasse fick slita bort honom från mickstativet.
Citat:
Mycket tveksam till detta påstående. Hade han varit FÖR full hade han knappast varken kunnat trumma eller sjunga - och det hade pressen fått nys om direkt. Onykter vet jag att han varit, men inte för full för att inte göra jobbet.
Ursprungligen postat av condor
Sångaren/trummisen (han som alltid har hatt) är rätt svårt alkad. Han har varit för full för att genomföra spelningar flera gånger och när det gick någon dokumentär om dom i vintras så verkade han rätt sliten, satt och skakade sådär som gamla alkisar gör.
Citat:
Jag instämmer
Ursprungligen postat av mrBOND
Dom sa i dokumentären att det var bra att han kom fram i rampljuset när han slutade spela trummor. Jag får nog hålla mig till dom som tycker tvärtom.. dom borde stoppa tillbaka honom bakom något!

Citat:
Blev först tveksam till ditt svar angående att Anders fått sparken - men en snabb titt bland de gamla skivomslagen stärker din version. Han var inte med 1975-78. Anders är den i bandet som är mest "social". Han pratar mest och är den som sköter de ekonomiska bitarna med arrangören.
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Han fick sparken från L-S för många herrans år sedan eftersom han hade lite problem med starka drycker. Gick då tillbaka till sitt gamla jobb som billackerare. Ett par år senare fick hans ersättare erbjudande att köpa in sig i L-S men tackade nej, korkat med tanke på var de är idag. Hur som helst så hade Anders skärpt till sig under dessa år och kom tillbaka i bandet. Bör vara mellan 55-57 år nu om jag räknat rätt. Trevlig och social kille som inte gärna vill skylta med att han är med i L-S utan gärna förblir anonym om han kan. Kan dock fortfarande festa till rejält även om det är en stund mellan gångerna.
Olle har mig veterligen aldrig haft problem med spriten som något inlägg här vill påstå.Han körde dessutom turnébussen själv förr och kunde av naturliga skäl inte festa. Däremot har han väldigt svårt att tacka nej till överblivna köttbitar med feta såser i dansrestaurangen även om klockan är tre - halvfyra på morgonen vilket ju också syns numera. Fick sluta trumma pga förslitningar i handleder. Också en väldigt social och trevlig kille men som tvärtemot Anders gärna vill synas och märkas.
Christer är hjärnan i L-S som skriver många av deras låtar. Utmärker sig inte alls. Lever ett lugnt och sansat liv med familj som vilken kille som helst mitt i de 50.
De övriga medlemmarna känner jag till för dåligt för att kunna ge någon info om.
Olle har mig veterligen aldrig haft problem med spriten som något inlägg här vill påstå.Han körde dessutom turnébussen själv förr och kunde av naturliga skäl inte festa. Däremot har han väldigt svårt att tacka nej till överblivna köttbitar med feta såser i dansrestaurangen även om klockan är tre - halvfyra på morgonen vilket ju också syns numera. Fick sluta trumma pga förslitningar i handleder. Också en väldigt social och trevlig kille men som tvärtemot Anders gärna vill synas och märkas.
Christer är hjärnan i L-S som skriver många av deras låtar. Utmärker sig inte alls. Lever ett lugnt och sansat liv med familj som vilken kille som helst mitt i de 50.
De övriga medlemmarna känner jag till för dåligt för att kunna ge någon info om.
Vet inte hur det stämmer med att Olle ofta körde bussen. Har för mig att det varit Hasse och Anders som skött den biten. Hasse på dagen - Anders på natten. Innan de anställde chaufför som numera kör på natten. Dagtid kör oftast Hasse fortfarande.
Citat:
Den stämmer... För er som inte vet hur det låg till med "Z" så var det en arrangör vid Sommarlust (?) i Kristianstad som skulle sätta upp såna lösa bokstäver på skylten utanför "I AFTON DANS MED LASSE STEFANZ" men han hade bara 3st "S" så han hängde dit ett Z på slutet istället. Visade sen bandet när de kom dit som gillade det skarpt - så så fick det förbli.
Ursprungligen postat av gmn
Lite rolig historia de berättade om dansbands- Z, om den nu var sann.
Citat:
Det är till att ha förakt mot dansbandsmusiker märker jag. Tror nog de är minst lika bra musiker som många inom populärmusiken. Olle sjunger inte falskt - det gör Håkan Hellström t.ex. men då är det accepterat att det låter fan och som han skiter på sig när han sjunger.
Ursprungligen postat av vespen
Tilläggas kan ju att ingen av dessa herrar är några musiker av högre rang, men det har mindre betydelse i denna branch,det spelas för dansare,inte musiker.

Christer är kanske inte världsbäst på att lira gitarr, men han är ju dock en så pass stor musiker så han skrivit väldigt många bra låtar.
För er som vill veta nått mer om bandet så tipsar jag er att läsa basisten Lasses intressanta bok "Spelmansminnen". Många roliga och dråpliga anekdoter i den. Bl.a storyn då Hasses gitarr blir strömförande och när han ska börja sjunga i micken (som är jordad) "fastnar" i strömmen och blir som förstelnad. Har för mig att Lasse fick slita bort honom från mickstativet.