2008-07-27, 00:59
Medlem
Här kommer några svar från en med en del LS-kunnande...
Citat:
Ursprungligen postat av condor
Sångaren/trummisen (han som alltid har hatt) är rätt svårt alkad. Han har varit för full för att genomföra spelningar flera gånger och när det gick någon dokumentär om dom i vintras så verkade han rätt sliten, satt och skakade sådär som gamla alkisar gör.
Mycket tveksam till detta påstående. Hade han varit FÖR full hade han knappast varken kunnat trumma eller sjunga - och det hade pressen fått nys om direkt. Onykter vet jag att han varit, men inte för full för att inte göra jobbet.
Citat:
Ursprungligen postat av mrBOND
Dom sa i dokumentären att det var bra att han kom fram i rampljuset när han slutade spela trummor. Jag får nog hålla mig till dom som tycker tvärtom.. dom borde stoppa tillbaka honom bakom något!
Jag instämmer
Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Han fick sparken från L-S för många herrans år sedan eftersom han hade lite problem med starka drycker. Gick då tillbaka till sitt gamla jobb som billackerare. Ett par år senare fick hans ersättare erbjudande att köpa in sig i L-S men tackade nej, korkat med tanke på var de är idag. Hur som helst så hade Anders skärpt till sig under dessa år och kom tillbaka i bandet. Bör vara mellan 55-57 år nu om jag räknat rätt. Trevlig och social kille som inte gärna vill skylta med att han är med i L-S utan gärna förblir anonym om han kan. Kan dock fortfarande festa till rejält även om det är en stund mellan gångerna.

Olle har mig veterligen aldrig haft problem med spriten som något inlägg här vill påstå.Han körde dessutom turnébussen själv förr och kunde av naturliga skäl inte festa. Däremot har han väldigt svårt att tacka nej till överblivna köttbitar med feta såser i dansrestaurangen även om klockan är tre - halvfyra på morgonen vilket ju också syns numera. Fick sluta trumma pga förslitningar i handleder. Också en väldigt social och trevlig kille men som tvärtemot Anders gärna vill synas och märkas.

Christer är hjärnan i L-S som skriver många av deras låtar. Utmärker sig inte alls. Lever ett lugnt och sansat liv med familj som vilken kille som helst mitt i de 50.

De övriga medlemmarna känner jag till för dåligt för att kunna ge någon info om.
Blev först tveksam till ditt svar angående att Anders fått sparken - men en snabb titt bland de gamla skivomslagen stärker din version. Han var inte med 1975-78. Anders är den i bandet som är mest "social". Han pratar mest och är den som sköter de ekonomiska bitarna med arrangören.
Vet inte hur det stämmer med att Olle ofta körde bussen. Har för mig att det varit Hasse och Anders som skött den biten. Hasse på dagen - Anders på natten. Innan de anställde chaufför som numera kör på natten. Dagtid kör oftast Hasse fortfarande.
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Lite rolig historia de berättade om dansbands- Z, om den nu var sann.
Den stämmer... För er som inte vet hur det låg till med "Z" så var det en arrangör vid Sommarlust (?) i Kristianstad som skulle sätta upp såna lösa bokstäver på skylten utanför "I AFTON DANS MED LASSE STEFANZ" men han hade bara 3st "S" så han hängde dit ett Z på slutet istället. Visade sen bandet när de kom dit som gillade det skarpt - så så fick det förbli.
Citat:
Ursprungligen postat av vespen
Tilläggas kan ju att ingen av dessa herrar är några musiker av högre rang, men det har mindre betydelse i denna branch,det spelas för dansare,inte musiker.
Det är till att ha förakt mot dansbandsmusiker märker jag. Tror nog de är minst lika bra musiker som många inom populärmusiken. Olle sjunger inte falskt - det gör Håkan Hellström t.ex. men då är det accepterat att det låter fan och som han skiter på sig när han sjunger.
Christer är kanske inte världsbäst på att lira gitarr, men han är ju dock en så pass stor musiker så han skrivit väldigt många bra låtar.

För er som vill veta nått mer om bandet så tipsar jag er att läsa basisten Lasses intressanta bok "Spelmansminnen". Många roliga och dråpliga anekdoter i den. Bl.a storyn då Hasses gitarr blir strömförande och när han ska börja sjunga i micken (som är jordad) "fastnar" i strömmen och blir som förstelnad. Har för mig att Lasse fick slita bort honom från mickstativet.
Citera
2008-08-07, 08:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jerryleelvis
Har också hört ryktena om detta men då att det ska handla om bisexuell läggning. Har dock aldrig sett detta med egna ögon. Däremot har jag sett hans dotter och det råder ingen tvekan om vem som är far
Anders (keyboard/dragspel) är bisexuell, säger Olle Jönssons syster P**...
Hans dotter heter S**** och i mitten av 90-talet hånglade jag med henne några gånger när jag var på besök i Kristianstad. När jag ringde henne en gång satt hon och rökte braja. Jag är/var inte så glad för sånt och avbröt kontakten genast.

Olles syster är för övrigt ordentligt nedknarkad (amfetamin) och bodde senast jag såg henne på Näsby i Kristianstad. Hon påstår också att Olle hade svåra tics och tvångshandlingar (OCD?) när han var liten samt att han ska ha "lekt" med henne på ett olämpligt sätt...

Vet inte om det framgår i tråden redan, men Olle bor i Röetved, jag vet exakt vilket hus och har varit i det många gånger. Han köpte det huset för en dryg miljon.

Hmm - det var vad jag kom på nu. Hoppas jag bidrog med något intressant här...
Senast redigerad av SnubbeBubbe 2008-08-07 kl. 08:48.
Citera
2008-08-07, 09:08
Medlem
Olle J har raggat på en kompis till mig.

Vi åkte Ålandsbåt för många år sedan och då raggade Olle hej vilt på en av mina kompisar. Det blev dock inget, hon var runt 20 och han var gammal redan då.

Är det någon jag har svårt för så är det Olle...
Citera
2008-08-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
Anders (keyboard/dragspel) är bisexuell, säger Olle Jönssons syster P**...

Ingen som vet om han är gift eller har sambo?
Var bor han någonstans?
Citera
2008-08-10, 18:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LadyLove
Ingen som vet om han är gift eller har sambo?
Var bor han någonstans?

Sist jag hånglade med hans dotter bodde de ensamma (far & dotter) i ett hus på Vasagatan i Kristianstad.
Citera
2008-08-11, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
Sist jag hånglade med hans dotter bodde de ensamma (far & dotter) i ett hus på Vasagatan i Kristianstad.

Tack för infon fast det var ju ett tag sedan. Finns det någon som vet hur det är i dagsläget?
Citera
2008-08-12, 02:37
Medlem
Docklands avatar
Anders (keyboard/dragspel) ÄR åtminstone bi. Vän till mig spelade med ett annat dansband paralellt med dem under 80-90 talet berättade detta för mig. Han hade limmat lite på honom, inget äckel-päckel alls, men asunerat att han ville mer än dricka vodka/cola med honom

Så det är inget rykte, utan dagens sanning.

*spännande musik*
Citera
2008-08-14, 12:17
Medlem
Någon mer som har något att bidra med?
Citera
2008-09-13, 12:12
Medlem
rutigakokbokens avatar
Att Olle Jönsson äger minst en jordfräs, hugger ved och har t-tröjor med små kattungar på. han köper även tyget till sina skjortor själv. Han är väldigt trevlig med.
Citera
2008-09-13, 13:04
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klåd Junker
Jag har annars ganska svårt för artister som kör en klädstil som de inte lever upp till, rent musikaliskt. Country-stilen som Lasse Stefanz lagt sig till med verkar vara gångbar och lockande på publiken. Men inte fan är det nån country de spelar.. Det är Dansbandsmusik och inget annat!
De skulle vinna mer respekt om de kunde välja var de hör hemma. I hästjazzens och stetsonhattarnas rike eller i dansbandsträsket.

De har ju ett fan och en försvarare i Expressens Mats Olsson som, vill jag minnas, ser paralleller mellan LS och conutry - kanske inte så mycket musikaliskt (även om LS gjort många country-låtar) som "andligt", som mer creddiga och jordnära än mycken annan dansbandsmusik. Har för mej att bandet självt drar paralleller till tex-mex-rockarna Mavericks på konvolutet till en samlingsskiva.

Olsson spelade "När gässen återvänder" när han sommarpratade för ett par, tre år sedan, och verkar (enligt egen utsago) förövrigt dela Olles last: mat.
Citera
2008-09-17, 15:26
Medlem
curdmans avatar
Sångaren blev i somras utslängd från ett gatukök i Örnsköldsvk pga av för stort alkoholintag.
Inte mycket till skvaller men ändå...
Citera
2008-09-23, 23:52
Medlem
bbb752008s avatar
Var du där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem