• 1
  • 2
2008-07-14, 16:33
Medlem
Hej! Ska sätta ihop en ny dator som ska användas till spel o film. Jag har dvd/cd spelare o även dvd brännare från en annan dator samt chassi.

Dom delar jag hade tänkt till datorn är dessa:

Asus Extreme Radeon HD4850 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
1750 kr

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
1600kr

Gigabyte GA-EP35C-DS3R iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
1000kr

Minne vet jag inte riktigt vad jag ska ta. För jag kör xp o då är väl 4gb onödigt för xp stöder väl inte det?
Så min fråga är om detta duger till att spela Crysis med hög grafik (800x600 o snygga texturer) o vad ska jag minst ha för watt på nätaggregatet för dessa komponenter, för jag har ett nätagg från min förra dator men vet inte om det räcker. Och hur ska jag göra med minnet?

Tackar på förhand för hjälp.
Citera
2008-07-14, 17:20
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andlegend
Hej! Ska sätta ihop en ny dator som ska användas till spel o film. Jag har dvd/cd spelare o även dvd brännare från en annan dator samt chassi.

Dom delar jag hade tänkt till datorn är dessa:

Asus Extreme Radeon HD4850 512MB DDR3 TV-out HDTV DUAL DVI RETAIL PCI Express
1750 kr

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz 6MB FSB1333 Boxed (with cpu-cooler!) Socket 775
1600kr

Gigabyte GA-EP35C-DS3R iP35 4DDR2-DIMM + 2DDR3-DIMM 3PCI 4PCIe SATA Raid Audio GB-LAN Socket775 ATX
1000kr

Minne vet jag inte riktigt vad jag ska ta. För jag kör xp o då är väl 4gb onödigt för xp stöder väl inte det?
Så min fråga är om detta duger till att spela Crysis med hög grafik (800x600 o snygga texturer) o vad ska jag minst ha för watt på nätaggregatet för dessa komponenter, för jag har ett nätagg från min förra dator men vet inte om det räcker. Och hur ska jag göra med minnet?

Tackar på förhand för hjälp.

Ser bra ut, men jag vill gärna veta vad du har för gammalt chassi som du tänkte slänga in allt i.

Ett Gigabyte GA-EP35-DSR funkar lite bra och är lite billigare.

Varför köra XP?

Om du bara tänkt köra 800x600 på Crysis så kan du nog maxa de flesta andra inställningar. Personligen har jag liknande system men lite överklockat och kör 1600x1000 utan AA och på alla inställningar High så ditt system kommer kunna driva i liknande upplösningar, säg kanske 1400xvaddetnublir.

Ett gammalt nätagg är inget jag rekommenderar, oftast så är dom dåliga och det är bara onödigt att riskera nya fina komponenters hälsa. Jag skulle köpa ett nätagg på 500W eller mer för detta paket. Corsair 550W eller 520W är utmärkt, 550W är lite billigare då det är ur en annan serie, men funkar fortfarande utmärkt.

2gb RAM räcker utmärkt egentligen, kör en sticka på 2gb så kan du alltid uppgradera senare om du känner för det. Eller köp 4gb från början och kör antigen XP eller Vista. Jag rekommenderar Vista för DirectX 10 och utnyttja allt minne.

Vad för andra delar hade du tänkt dig i paketet?
Citera
2008-07-14, 17:38
Medlem
Okej tack. Ska köpa xp för det är endast xp som jag har. Men det gör väl inte så mycket eller?

Chassi har jag ett aspire. Dock finns den modellen inte längre i butikerna längre varken datorbutiken, komplett osv. Men vad är det man ska kolla på just chassit är det inte bara att slänga in det eller?

thnx again =)
Citera
2008-07-14, 17:40
Medlem
Citat:
Okej tack. Ska köpa xp för det är endast xp som jag har. Men det gör väl inte så mycket eller?

Chassi har jag ett aspire. Dock finns den modellen inte längre i butikerna längre varken datorbutiken, komplett osv. Men vad är det man ska kolla på just chassit är det inte bara att slänga in det eller?

thnx again =)

Edit* angående moderkortet föreslog du att jag skulle byta till det du nämnde eller att mitt var bättre?
Citera
2008-07-14, 18:42
Medlem
Såg att du även frågade vad för andra komponenter jag skulle ha i systemet. Det behövs väl inga fler, ljudkort behöver jag väl inte o jag har hårdisk o dvd spelare från en annan dator.
Citera
2008-07-14, 20:17
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Edit* angående moderkortet föreslog du att jag skulle byta till det du nämnde eller att mitt var bättre?

Antar att de du nämnde är bättre då det kostar med, jag säger bara att EP35-DS3 är ett utmärkt kort som passar bra i prestandanivå med resten av paketet. Hade du tänkt överklocka nåt eller?

Citat:
Såg att du även frågade vad för andra komponenter jag skulle ha i systemet. Det behövs väl inga fler, ljudkort behöver jag väl inte o jag har hårdisk o dvd spelare från en annan dator.

Ja det var nog mest hårddisk jag tänkte på ;>
Nej ljudkortet på moderkorten duger bra.

Citat:

thnx again =)

Ladda ner XP istället ;> Billigare har jag hört

Chassiet kan jag inte säga så mycket om, förutom att det kan bli problem med ett äldre chassie. Dålig kylning och högre ljudnivå är ofta garanterat, men spelar inte så stor roll. Större problem kan vara utrymme, till exempel att grafikkort inte får plats, kabeldragning blir ett helvete etc etc.
Citera
2008-07-14, 20:22
Medlem
Okej ska kolla på det moderkortet. Jag skrev fel där med xp, jag har redan en crackad xp pro som jag ahr använt till min förra dator som funkade bra. Hårdisk tar jag från min förra dator, är det nått jag måste kolla där eller passar alla hårdiskar? Jag har inte tänkt att överklocka. Men tror du det är värt att satsa på en quad cpu eller är det bara onödigt?
Citera
2008-07-15, 11:01
Medlem
Kollade på min brors dator idag, den har 8600 gs med Q6600 @2.4 Ghz 2gb ram och crysis laggade ganska mycket där. Hur mycket bätre är isf den datorn jag ska bygga nu för annars får jag nog spara ihop mer pengar.
Citera
2008-07-15, 11:04
Medlem
Den är väldigt mycket bättre. Grafikkortet gör väldigt mycket. Med ett 8600GS förstår jag att det inte flyter i Crysis!

Jag har en E8400 @ 3.0 Ghz, 3 Gb ram och ett 9600GT, och crysis flyter i 1280x1024 med allt på high.
Citera
2008-07-15, 15:01
Medlem
Najs tackar för alla svar mycket hjälp. Kmr vänta lite innan jag köper så kanske får jag lite till pengar innan dess. Men kommer lägga till nytt nätagg på 500 W iaf.
Citera
2008-07-15, 15:04
Medlem
Hejsan1s avatar
Citat:
Okej ska kolla på det moderkortet. Jag skrev fel där med xp, jag har redan en crackad xp pro som jag ahr använt till min förra dator som funkade bra. Hårdisk tar jag från min förra dator, är det nått jag måste kolla där eller passar alla hårdiskar? Jag har inte tänkt att överklocka. Men tror du det är värt att satsa på en quad cpu eller är det bara onödigt?

Du ska ha en S-ATA hårddisk. Till exempel denna är superbra och bra pris http://www.inet.se/datorkomponenter/...753lj/4303043/
Vill du ha lite mindre lagringskapacitet så finns http://www.inet.se/datorkomponenter/...ta-ii/4303162/
men jag rekommenderar Samsungen, har nu två stycken och en Seagate av modellen jag länkade och gillar Samsungs bäst helt klart. S-ATA sladdar får du väl med moderkortet, tror jag fick två till mitt GA-EP35-DS3. Strömsladd till S-ATA finns med nätaggregatet. Skruvar vet jag inte hur det blir med ifall du kör ett gammalt chassie. Är ditt gamla chassie dåligt lär det också bli vibrationere från hårddisken vilket kommer låta.

Jag tycker personligen en Dualcore är att föredra i dagsläget om du ska spela och inte syssla med extremt krävande program ofta. Självklart funkar Quadcore nästan lika bra men jag tror du får ut mer av Dual.

Citat:
Kollade på min brors dator idag, den har 8600 gs med Q6600 @2.4 Ghz 2gb ram och crysis laggade ganska mycket där. Hur mycket bätre är isf den datorn jag ska bygga nu för annars får jag nog spara ihop mer pengar.

Som sagt så ligger ditt grafikkort långt över hans grafikkort och det gör all skillnad i världen. Det kommer rulla fint för dig i upplösningar kring 1200xnånting utan Antialising och med inställningar på high, 1600xnånting ifall du överklockar lite men tror du ska klara dig utan.
Senast redigerad av Hejsan1 2008-07-15 kl. 15:07.
Citera
2008-07-15, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejsan1
Du ska ha en S-ATA hårddisk. Till exempel denna är superbra och bra pris http://www.inet.se/datorkomponenter/...753lj/4303043/
Vill du ha lite mindre lagringskapacitet så finns http://www.inet.se/datorkomponenter/...ta-ii/4303162/
men jag rekommenderar Samsungen, har nu två stycken och en Seagate av modellen jag länkade och gillar Samsungs bäst helt klart. S-ATA sladdar får du väl med moderkortet, tror jag fick två till mitt GA-EP35-DS3. Strömsladd till S-ATA finns med nätaggregatet. Skruvar vet jag inte hur det blir med ifall du kör ett gammalt chassie. Är ditt gamla chassie dåligt lär det också bli vibrationere från hårddisken vilket kommer låta.

Jag tycker personligen en Dualcore är att föredra i dagsläget om du ska spela och inte syssla med extremt krävande program ofta. Självklart funkar Quadcore nästan lika bra men jag tror du får ut mer av Dual.

Som sagt så ligger ditt grafikkort långt över hans grafikkort och det gör all skillnad i världen. Det kommer rulla fint för dig i upplösningar kring 1200xnånting utan Antialising och med inställningar på high, 1600xnånting ifall du överklockar lite men tror du ska klara dig utan.

Finns det andra nackdelar med gammalt chassi förutom att det kmr att låta och risken att inte grafik kortet platsar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in