Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-14, 10:15
  #1
Medlem
237s avatar
Jag har haft en del att göra med polismyndigheten de senaste åren, då jag anmält alltifrån cykelvandaliseringar och cykelstölder till telefonhot och misshandel.

Inget av brotten FÖRSÖKTES ens klaras upp. Om det ens kom så långt som till en utredning, så var utredningen hafsigt gjort och lämnade jättemycket åt slumpen, och slogs av innan man hann säga "Chief Wiggum". Utredarna var trötta, oengagerade, pompösa gubbar, nästan lite senila.

Attityden hos poliserna jag pratat med har varit värst, man får ingen förståelse, ingen sympati, inget engagemang. De tycker på sin höjd att JAG är idioten som anmäler brottet, och tar ofta gärningsmannen i försvar. Utredningarna är rena skämtet. De missar bevis som bara ligger och skriker efter att tas upp, vittnen och gärningsman, i den mån de förhörs, kommer lindrigt undan och kan bara säga "Jag gjorde det inte" så är han fri.

Det har ju pratats en del om polisens överbelastning. Jag tror att ja, polisen är överbelastad, men att de själva gör det värre än vad det egentligen är. Man VILL inte göra sitt bästa, man maskar medvetet för att på sikt få upp brottsstatitiken ännu mer, och därigenom få politikerna att vakna, som beviljar mer anslag, mer personal, mer resurser, mer och hårdare straff. Kanske hoppas man också att förståelsen och respekten ska komma automatiskt då, då poliser idag oftast får kämpa emot många hårda röster. Nu tycks skrivbordsnissarna alltså ha gett upp och istället för att kämpa mot brott så ser de till att kvoten ökar så att de ska få fler allierade.

Vad tror ni andra om detta?
2008-07-14, 10:26
  #2
Medlem
MrTambourineMans avatar
Dem är nog tvungna att maska. Tänk om dem hade hjälpt dig på ett bra sätt vid alla tillfällen.

Om dem hjälper alla som behöver det kommer folk märka att polisen faktiskt bryr sig om och börja anmäla alla möjliga sorters småbrott. Då blir dem verkligen överbelastade.
2008-07-14, 13:24
  #3
Medlem
Till polisens försvar så är väl inte cykelstölder direkt lättutredda, men de är fan för mycket när det gäller den typen av brott.
2008-07-15, 01:55
  #4
Medlem
MidgetHumpers avatar
Allt handlar bara om vem du är och vad du gör.

Exempel; Mehmet jobbar på ica, han har fått sin cykel stulen och anmäler det till polisen. Göran som är doktor anmäler också att hans cykel blivit stulen. Vems fall kommer dom ens försöka lösa ?
2008-07-15, 03:02
  #5
Medlem
Realizts avatar
Rättsväsendet sammantaget, polis, domstolar, fångvård, får ju bara 1.0% av BNP i anslag om året. Det minskar sakta både som andel av BNP och som real köpkraft för närvarande. Vi har mycket färre poliser per invånare än andra länder. Det finns köer till varje led i rättskedjan, från telefonkön till larmnumret, till köer för dömda som i frihet väntar på att en fängelseplats ska bli ledig så att de kan börja avtjäna sitt straff.

Så jag tror att de verkligen är överlastade. Det är väl bara 15% av anmälda brott som "klaras upp", vilket inte alltid innebär att en skyldig har åtalats.

Vidare så finns det nog ett politiskt och byråkratiskt tryck att ändå hålla "uppe" statistiken någorlunda, vilket man gör genom att nsätan uteslutande koncentrera sig på de brott som är lättast att föra till fällande dom. Som utandningskontroller för bilister. Brott som poliser själva tar på bar gärning, leder nästan alltid till fällande dom. Det är nog därför som 30% av alla som döms till fängelse, döms för trafikbrott...

Vidare tror jag att det har lett till låg arbetsmoral hos många poliser. Man blir väl avtrubbad när man dagligen ser en sån ström av brott som lämnas helt utan åtgärd. Så visst, man "maskar" säkert när det gäller anmälda brott som man vet kommer att bortprioriteras. Om bara 1/7 av brotten ska utredas alls, så måste man vara väldigt selektiv redan i första gallringen.
__________________
Senast redigerad av Realizt 2008-07-15 kl. 03:04.
2008-07-15, 03:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 237
Jag har haft en del att göra med polismyndigheten de senaste åren, då jag anmält alltifrån cykelvandaliseringar och cykelstölder till telefonhot och misshandel.

Inget av brotten FÖRSÖKTES ens klaras upp. Om det ens kom så långt som till en utredning, så var utredningen hafsigt gjort och lämnade jättemycket åt slumpen, och slogs av innan man hann säga "Chief Wiggum". Utredarna var trötta, oengagerade, pompösa gubbar, nästan lite senila.

Attityden hos poliserna jag pratat med har varit värst, man får ingen förståelse, ingen sympati, inget engagemang. De tycker på sin höjd att JAG är idioten som anmäler brottet, och tar ofta gärningsmannen i försvar. Utredningarna är rena skämtet. De missar bevis som bara ligger och skriker efter att tas upp, vittnen och gärningsman, i den mån de förhörs, kommer lindrigt undan och kan bara säga "Jag gjorde det inte" så är han fri.

Det har ju pratats en del om polisens överbelastning. Jag tror att ja, polisen är överbelastad, men att de själva gör det värre än vad det egentligen är. Man VILL inte göra sitt bästa, man maskar medvetet för att på sikt få upp brottsstatitiken ännu mer, och därigenom få politikerna att vakna, som beviljar mer anslag, mer personal, mer resurser, mer och hårdare straff. Kanske hoppas man också att förståelsen och respekten ska komma automatiskt då, då poliser idag oftast får kämpa emot många hårda röster. Nu tycks skrivbordsnissarna alltså ha gett upp och istället för att kämpa mot brott så ser de till att kvoten ökar så att de ska få fler allierade.

Vad tror ni andra om detta?
Visst är det olyckligt om någon får sin cykel stulen.
- Men du måste förstå att vi har allvarligare brott i detta land och att det är en prioriteringsfråga, i norra kiruna kanske fjällpolisen kan dektivera efter en stulen cykel men på de flesta andra orter och städer kan polisen inte göra det.

- Efter vad man läser i media dagligen så dör någon av något brott varje dag i stort sett, det är ett flertal misshandel och drogerna väller över landet.
Det är viktigare än en stulen KRONAN
2008-07-15, 08:12
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acerac713
Visst är det olyckligt om någon får sin cykel stulen.
- Men du måste förstå att vi har allvarligare brott i detta land och att det är en prioriteringsfråga, i norra kiruna kanske fjällpolisen kan dektivera efter en stulen cykel men på de flesta andra orter och städer kan polisen inte göra det.

- Efter vad man läser i media dagligen så dör någon av något brott varje dag i stort sett, det är ett flertal misshandel och drogerna väller över landet.
Det är viktigare än en stulen KRONAN

Den där förklaringen håller inte alls med tanke på att polisen satsar enorma ekonomiska resurser på brott som är betydligt mildare än cykelstölder, som tex att pissa på en buske, cykla på trottaren, snatta en godisbit i affären för 10kr eller åka i 35km/h på en 30km/h väg eller löjligt klotter som ingen jävel stör sig på.
2008-07-15, 09:05
  #8
Moderator
Oddballs avatar
Moderatorsåtgärd:

Eftersom någon konspirationsteori inte står att finna så låses tråden.

Mvh,

Oddball
Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback