Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-13, 09:42
  #1
Medlem
Har länge ätit mackor precis innan jag gått o lagt mig. På mornarna har jag vaknat av att jag varit extremt hungrig, känts ungf som jag ska svimma, ont i magen och ingen ork alls som när man har väldigt lågt blodsocker. Vissa perioder har jag även vaknat på natten och varit tvungen o äta. Därför har jag trott att jag ätit för lite innan jag gått o lagt mig och således har det blivit 4-5 mackor innan sömn i en lång tid.

För några veckor sen drog jag ner på kolhydraterna och också dessa mackor innan sömn, istället kanske en avocado och ett glas filmjölk. gått ner ca 4kg och nu börjat äta mer kolhydrater men inte tagit upp mackätandet och verkar fortsätta tappa lite i vikt.

Man skulle ju kunna tro att jag nu borde ha akut blodsockerbrist på morgonen med tanke på hur det var förut när jag åt mkt mer. men istället är det tvärtom. jag är inte det minsta hungrig när jag vaknar.

Är det fel att äta mycket innan man ska sova? Är det inte bra att ladda upp depåerna med glykogen innan sömn så att man håller ner kortisol-nivån?
__________________
Senast redigerad av overwhelming 2008-07-13 kl. 10:42.
Citera
2008-07-13, 10:00
  #2
Medlem
Gurlies avatar
Jag har egentligen ingen aning men jag har alltid hört från många olika håll att man ska undvika att äta innan man går o lägger sig. Och det ligger förmodligen en hel del i det.
Ifall magen o tarmarna slipper arbeta med att bryta ner maten blir du förmodligen mer utvilad under sömnen.

Att du vaknade hungrig tidigare kan bero på att maten du åt kvällen innan töjt ut magsäcken?

Men som sagt. Jag har egentligen ingen aning, så lita inte på mig.
Citera
2008-07-13, 13:19
  #3
Medlem
abborrmasters avatar
Jag är också jävligt nyfiken på detta! Man har ju hört att det inte e bra o äta innan man slaggar men om man tränar ska man ju heller inte hålla på o va hungrig (dessutom tycker jag det e fett knepigt o slagga om man har hunger).
Citera
2008-07-13, 13:56
  #4
Medlem
Om jag äter innan jag går och lägger mig så har jag mardrömmar natten igenom för att min kropp jobbar med att ta hand om skiten jag stoppat i mig. Så ingen mat, förutom i nödfall efter 20:00 för min del.

När jag åt mycket innan jag lade mig så vaknade jag illamående och hungrig, iallafall var det så jag tyckte det kändes, men nu när jag lever hyfsat bra så tycker jag snarare det känns som att kroppen jobbar med förbränningen när jag vaknar. Jag kan iaf få så att när jag ätit en fet stor pizza så får jag känslan efter en timma att jag är hungrig, men det är känslan som blir när min mage jobbar med maten. Det är alltså den känslan jag haft när jag vaknat efter kvällsmacka.

Det är klart att ska du upp och träna på morgonen så behöver man energi, men jag tror inte att några timmars skillnad på när man äter den gör så stor skilnad, det borde ju vara bättre med en helt utvilad kropp i vilket fall.
Citera
2008-07-13, 15:27
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av abborrmaster
Jag är också jävligt nyfiken på detta! Man har ju hört att det inte e bra o äta innan man slaggar men om man tränar ska man ju heller inte hålla på o va hungrig (dessutom tycker jag det e fett knepigt o slagga om man har hunger).
precis, så det började från början, att jag inte kan somna utan att ha ätit iaf nånting så att magen inte är tom. en avocado och lite filmjölk i magen ger mig max 30min att somna på och ibland räcker inte det.
Citera
2008-07-13, 16:25
  #6
Medlem
Jag har hört delade åsikter om detta, dels det som tagits upp, att kroppen inte vilar helt, och sen att eftersom man inte får i sig någon näring på flera timmar under sömnen så är det bra att äta något innan man lägger sig.

Många tar till exempel protein shakes och liknande innan sänggång.
Citera
2008-07-13, 16:53
  #7
Medlem
WeeMaans avatar
Jag tycker nog man ska äta innan man går och lägger sig, kanske inte direkt före men iallafall 1h före sängdags. Man kan ju snåla lite på kolhydraterna och äta mera protein som kroppen har att använda under natten.
Finns ju såna som går upp mitt i natten och käkar protein också, så då borde det väl vara bättre att äta någorlunda ordentligt före nattfastan istället.
Citera
2008-07-13, 20:31
  #8
Medlem
Mystiqes avatar
Har inte haft någon problem med att sova direkt efter jag har ätit, fått varken mardrömmar (som någon nämnd) eller illamående på morgonen. Däremot fick jag sänka på kolhydraterna och ändrat till långsamma (ingen socker dylikt), för annars blir jag för pigg att kunna somna. Däremot ökade jag på proteinmängden och fettintagen...

Vad har jag märkt skillnaden när jag började äta innan sänggående (eller 1h innan), är att jag inte för hungrig att kunna somna och jag har ingen panik hunger (eller vad man kan säga) när jag vaknar...


Edit...har även märkt att jag har lagt mer vikt på mig med nattmålen..
Citera
2008-07-14, 14:40
  #9
Medlem
yttriums avatar
Jobbar tillsammans med en av Sveriges skickligaste personligaste tränare, han sa för mindre än 2 minuter sedan att det är kasst att äta innan sömn.
Citera
2008-07-14, 15:20
  #10
Medlem
Xiaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yttrium
Jobbar tillsammans med en av Sveriges skickligaste personligaste tränare, han sa för mindre än 2 minuter sedan att det är kasst att äta innan sömn.

Kan du också fråga honom om anledningen? Väldigt intressant det här.
Citera
2008-07-14, 15:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yttrium
Jobbar tillsammans med en av Sveriges skickligaste personligaste tränare, han sa för mindre än 2 minuter sedan att det är kasst att äta innan sömn.

Det varierar säkert. För dom flesta av sveriges fetton är det säkert rätt. För min egen
del sover jag som bäst med mat i magen.
Citera
2008-07-14, 15:30
  #12
Medlem
WeeMaans avatar
Ser ingen anledning till att inte inta proteiner innan läggdags.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback