Jag tror det är sant att all
materia består av atomuppbyggnader i olika mängder. Jämför t.ex. Helium och Väte, He och H, He har 2 elektroner, 2 protoner, 2 neutroner. Väte har 1 elektron, 1 proton (om jag inte minns fel) och 1 neutron.
Är alla dessa neutroner och protoner likadana eller är det olika sorters (t.ex. järnproton) för varje ämne? Om de är likadana betyder det att all materia består av exakt samma beståndsdelar.
Men atomer är uppbyggda av mindre delar, som jag nämde. Därför är inte allt uppbyggt av samma atomer, utan olika, men ändå samma (eftersom materialen de är uppbyggda av är samma). Atomer med olika mycket protoner/neutroner/elektroner är inte samma atomer, då de utgör olika funktioner.
Det är som vilket annat föremål som helst. Ta t.ex. en bil. Rent mekaniskt är alla bilar byggda av samma material, men de ser olika ut och fungerar på olika sätt (vissa är anpassade för sport, vissar är anpassade för sta´n etc..).
Det måste finnas en logisk förklaring till detta, hurvida det är sant eller inte. Jag är ju ingen professor så jag kan ha helt fel