• 2
  • 3
2008-07-13, 13:07
Medlem
Kurrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Confundus
Missförstånd.
Neuroner beter sig rätt kaotiskt, ur vårt perspektiv. Det jag menar är att de å andra sidan framstår som rätt väluppfostrade om man istället betraktar grupper av neuroner. Dessa grupper är inte neuroner per se, utan jag anser att de är egna objekt som inte har så mycket med neuronerna i sig att göra, bara för att de råkar bestå av dem. Det räcker inte med att prata om neuroner för att kunna förklara hjärnan, och det är där TS' logik brister.
Men dessa grupper är ju neuroner som samverkar med varandra. Jag anser att vi helt enkelt inte har tillräckligt kraftfulla teorier om neuronerna för att förklara dessa gruppers beteende.
Citera
2008-07-13, 21:41
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Sociala konstruktioner är inte atomer, men de är skapade av atomer.

Finns de då? Om man inte kan mäta dem? Ta på dem eller på något sätt verifiera att de finns? Det du i så fall ser är bara en massa atomer som rör sig enligt ett mönster som egentligen inte finns?
Citera
2008-07-13, 21:56
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defenestration
Finns de då? Om man inte kan mäta dem? Ta på dem eller på något sätt verifiera att de finns? Det du i så fall ser är bara en massa atomer som rör sig enligt ett mönster som egentligen inte finns?

Haha, ja du kan t.o.m. observera dem:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scannin...ing_microscope

Men du anser väl att själva observationen även den "bara" är en social konstruktion?
Citera
2008-07-13, 22:23
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Haha, ja du kan t.o.m. observera dem:

http://en.wikipedia.org/wiki/Scannin...ing_microscope

Men du anser väl att själva observationen även den "bara" är en social konstruktion?

vad menar du? Atomer? Klart man kan se dem. Men sociala konstruktioner - hur ser man dem?
Citera
2008-07-13, 22:41
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Defenestration
Men sociala konstruktioner - hur ser man dem?

Dem kan man observera nedskrivna i pretentiösa böcker av upplysta "postmodernistiska" författare med svarta polotröjor och rakad skalle.
Citera
2008-07-13, 23:26
Medlem
Defenestrations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Dem kan man observera nedskrivna i pretentiösa böcker av upplysta "postmodernistiska" författare med svarta polotröjor och rakad skalle.

Ja usch för postmodernism. Helt ärligt. Men rörande det du talar om så kan du observera atomer som i formation bildar det vi kallar en bok med text i. Fortfarande kan man inte observera sociala strukturer.
Citera
2008-07-14, 11:15
Medlem
Champinjonens avatar
Jag tror det är sant att all materia består av atomuppbyggnader i olika mängder. Jämför t.ex. Helium och Väte, He och H, He har 2 elektroner, 2 protoner, 2 neutroner. Väte har 1 elektron, 1 proton (om jag inte minns fel) och 1 neutron.

Är alla dessa neutroner och protoner likadana eller är det olika sorters (t.ex. järnproton) för varje ämne? Om de är likadana betyder det att all materia består av exakt samma beståndsdelar.

Men atomer är uppbyggda av mindre delar, som jag nämde. Därför är inte allt uppbyggt av samma atomer, utan olika, men ändå samma (eftersom materialen de är uppbyggda av är samma). Atomer med olika mycket protoner/neutroner/elektroner är inte samma atomer, då de utgör olika funktioner.

Det är som vilket annat föremål som helst. Ta t.ex. en bil. Rent mekaniskt är alla bilar byggda av samma material, men de ser olika ut och fungerar på olika sätt (vissa är anpassade för sport, vissar är anpassade för sta´n etc..).

Det måste finnas en logisk förklaring till detta, hurvida det är sant eller inte. Jag är ju ingen professor så jag kan ha helt fel
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in