Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-11-10, 00:36
  #121
Medlem
Labaratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glad pack
Det fäster bäst på elskåp, målade dörrar och andra släta ytor. Glas funkar också men jag undviker det av estetiska skäl.
Det blir knappast billigare och enklare än att koka eget klister. 1dl rismjöl per 1liter vatten. Häll 1l vatten i en kastrull, rör ner 1 dl rismjöl sakta, koka upp under omrörning och ta av kastrullen från plattan när det precis börjat bubbla. Sen kan man experimentera med att ha i t.ex socker (för klibbigheten) eller salt (för att förhindra att klistret fryser på vintern) o.s.v.

Jo vad jag försått så är ju att koka eget lim praktiskt och hur enkelt som helst men tänker mest på utgångsdatumet på limmet, det håller ju tydligen max en vecka om man har tur och annars bara någon dag så skulle vara skönt att ha något som höll längre så man inte behöver koka nytt hela tiden. Eller du kanske menar att det går så snabbt att göra eget lim att det är onödigt att hålla på med t.ex spraylim eller tapetklister? Torrmjölkslimmet som någon nämnde verkar lite lättare att framställa om det nu ens fungerar bra öht.
Citera
2010-11-10, 00:41
  #122
Medlem
Glad packs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labarata
Jo vad jag försått så är ju att koka eget lim praktiskt och hur enkelt som helst men tänker mest på utgångsdatumet på limmet, det håller ju tydligen max en vecka om man har tur och annars bara någon dag så skulle vara skönt att ha något som höll längre så man inte behöver koka nytt hela tiden. Eller du kanske menar att det går så snabbt att göra eget lim att det är onödigt att hålla på med t.ex spraylim eller tapetklister? Torrmjölkslimmet som någon nämnde verkar lite lättare att framställa om det nu ens fungerar bra öht.

Gör en mindre mängd när du ska ut. Håller runt 2-3veckor i kylskåp annars. Spraylim är enligt mig inte alls lämpligt till posters. Vad är enklare än att blanda vatten med rismjöl och koka upp? Det är ju inte jättejobbigt direkt
Citera
2010-11-10, 00:46
  #123
Medlem
Labaratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glad pack
Gör en mindre mängd när du ska ut. Håller runt 2-3veckor i kylskåp annars. Spraylim är enligt mig inte alls lämpligt till posters. Vad är enklare än att blanda vatten med rismjöl och koka upp? Det är ju inte jättejobbigt direkt

Får väl koka upp nåt snart då.
Citera
2011-02-17, 03:03
  #124
Medlem
fuskas avatar
Vas Corp Por

Är det någon som har ett klister recept som är rinnigt....inte så tjockt som det vanliga blir.
Citera
2011-02-17, 10:49
  #125
Medlem
mungos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Vas Corp Por

Är det någon som har ett klister recept som är rinnigt....inte så tjockt som det vanliga blir.

Tjockt är bra om du kör med cellulosa/stärkelse-baserat klister, alltså det du kan koka själv eller vispa ihop med tapetlimspulver. Vill du ha det tunnare, släng i trälim efter du kokat, eller i från början om du vispar ihop tapetklister. Då kan du få ett tunnare klister som fortfarande håller bra.
Citera
2013-08-03, 17:33
  #126
Medlem
Bump!

Målar ibland med akryl och undrar om någon har erfarenhet att klistra upp akryl på vanliga A4 då?
Citera
2013-12-24, 04:06
  #127
Medlem
lite generellt om wheatpaste

Väckt ett intresse för wheatpaste de senaste dagarna, alltid vart intresserad av graffiti och gatukonst generellt men aldrig tagit åt mig möjligheten, så har lite frågor för nån som är erfaren:
För det första, vad är skillnaden mellan wheatpaste och tapetklistret man köper på affärn? Alla verkar använda mjöl och vatten, är det bara för att det är billigare eller har det andra fördelar?
Vilka affärer ska man söka sig till för tunna, stora ark?
Vilka ställen kan man be printa en snygg poster om man inte orkar måla själv, helst också större ark?
Hur är det med lagen? Förstår att det är olagligt, men man skadar ju inte väggar lika hårt som sprayfärg gör, eller? Isf är det väl mindre straff utifall man blir knackad på axeln en sketen kväll.
Några andra tips/tricks? Skulle gärna haft en statisk tråd om sånthär, eller iaf om gatukonst som inte är graffiti.
Tack.
Citera
2017-09-09, 10:59
  #128
Medlem
Trollfeeders avatar
Ursäkta necro-post, men fäster white paste på metall? Är vetemjöl eller potatismjöl bättre för just det ändamålet? Google ger knapphändinga svar.
Citera
2017-09-09, 12:02
  #129
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Ursäkta necro-post, men fäster white paste på metall? Är vetemjöl eller potatismjöl bättre för just det ändamålet? Google ger knapphändinga svar.
Jag tror det heter bump, necropost låter bra bissart
Trlim för utomhusbruk (som tål minusgrader) skulle jag petat i tillsammans med tapetklister för god fästförmåga. Potatismjöl alla gånger!
Skulle själv troligtvis valt att trä/superlimma ytan, sedan applicera papret och lägga wheatpaste ovanpå, om papret suger igenom.
M.a.o. nej, wheatpaste behöver suga in i materialet, men det funkar som ovan.
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2017-09-09 kl. 12:06.
Citera
2017-09-09, 14:18
  #130
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jag tror det heter bump, necropost låter bra bissart
Trlim för utomhusbruk (som tål minusgrader) skulle jag petat i tillsammans med tapetklister för god fästförmåga. Potatismjöl alla gånger!
Skulle själv troligtvis valt att trä/superlimma ytan, sedan applicera papret och lägga wheatpaste ovanpå, om papret suger igenom.
M.a.o. nej, wheatpaste behöver suga in i materialet, men det funkar som ovan.

Necropost är när man återupplivar en tråd som är för gammal för att bumpa. Men i det här fallet tyckte jag att det var bättre att fråga här än att göra en ny tråd, och då kanske man ska kalla det bump.

Angående klistret - Det är för inomhusbruk. Jag tänkte försöka täcka över lite fula gips-pluggar (med tapet, inte med tapetklister). Orka köpa 10 liter tapetklister när jag behöver några droppar. Är det inte risk att det blir klumpigt / kladdigt med lim?
__________________
Senast redigerad av Trollfeeder 2017-09-09 kl. 14:26.
Citera
2017-10-19, 00:29
  #131
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Jag tror det heter bump, necropost låter bra bissart
Trlim för utomhusbruk (som tål minusgrader) skulle jag petat i tillsammans med tapetklister för god fästförmåga. Potatismjöl alla gånger!
Skulle själv troligtvis valt att trä/superlimma ytan, sedan applicera papret och lägga wheatpaste ovanpå, om papret suger igenom.
M.a.o. nej, wheatpaste behöver suga in i materialet, men det funkar som ovan.
Satte upp lite affischer med hemmalagat klister, för typ 4 år sedan, kommer inte ihåg om det var vetemjöl, potatismjöl eller rismjöl, men gick nyligen förbi en som satt kvar, den var lite sliten i ena kanten efter att någon försökt riva ned den, men trots det satt den kvar och såg ut att sitta väldigt bra, tillsynes svårborttaglig.

Affischen i fråga sitter utomhus, men dock under ett tak, andra motsvarande affischer jag satte upp med samma klister på elskåp och liknande, utan någon skydd mot regn, sitter inte kvar, och fick inte sitta länge vad jag kan minnas.

Antar att det har med regnet att göra? Hur står sig klister man kokar ihop hemma mot regn och fukt? Är något recept bättre för utomhusbruk än andra?

Vill sätta upp affischer utomhus som tål vårt klimat, och sitter ordentligt, helst i flera år.
Citera
2017-10-20, 19:53
  #132
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Satte upp lite affischer med hemmalagat klister, för typ 4 år sedan, kommer inte ihåg om det var vetemjöl, potatismjöl eller rismjöl, men gick nyligen förbi en som satt kvar, den var lite sliten i ena kanten efter att någon försökt riva ned den, men trots det satt den kvar och såg ut att sitta väldigt bra, tillsynes svårborttaglig.

Affischen i fråga sitter utomhus, men dock under ett tak, andra motsvarande affischer jag satte upp med samma klister på elskåp och liknande, utan någon skydd mot regn, sitter inte kvar, och fick inte sitta länge vad jag kan minnas.

Antar att det har med regnet att göra? Hur står sig klister man kokar ihop hemma mot regn och fukt? Är något recept bättre för utomhusbruk än andra?

Vill sätta upp affischer utomhus som tål vårt klimat, och sitter ordentligt, helst i flera år.
metall är glatt + vatten ja...
Tapetklister är bra, på sten och ruggiga ytor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback