Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-21, 12:51
  #241
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Att man frågar överviktiga personer hur mycket lightläsk de dricker och drar slutsatser utifrån det borde inte få kallas vetenskap.
Epidemiologiska studier är totalt värdelösa i kostsammanhang. Folk som äter mer frukt & grönt har ofta en lägre BMI än övriga. Vad säger det? Att frukt & grönt är fettförbrännande? Naturligtvis inte. Det har snarare med det faktum att de som äter mer frukt & grönt tänker mer på vad de äter och i övrigt äter mindre skräpmat än de som inte gör det.

Så är det också när det kommer till läsk oavsett om det är lightläsk eller sockrad sådan. Personer som dricker läsk ofta är mer benägna att äta mer chips, snabbmat och annat skit än de som dricker vatten till maten.
Citera
2017-07-20, 22:25
  #242
Medlem
laserhajens avatar
Skulle gärna vilja byta ut mitt intag av sockerhaltig dryck mot lightprodukter, enda problemet är att jag verkar vara en av de personerna som har anlag för att sötningsmedel som används i bland annat Fun Light, Cola Light, Cola Zero smakar helvete. Nu snackar jag helvete som i att jag hellre dricker rävgift.

Finns det någon som lider av samma problem och har hittat någon dryck som smakar bra trots sötningsmedel?

Mina bästa alternativ just nu är Vitamin Well (svindyrt), Loka Crush och annat smaksatt kolsyrat vatten.
Citera
2017-07-21, 19:45
  #243
Medlem
Några tips på "aromer" som man kan blanda med naturell yoghurt? Har testat några, men vore trevligt med några fler smaksorter.
Citera
2017-07-21, 19:45
  #244
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laserhajen
Skulle gärna vilja byta ut mitt intag av sockerhaltig dryck mot lightprodukter, enda problemet är att jag verkar vara en av de personerna som har anlag för att sötningsmedel som används i bland annat Fun Light, Cola Light, Cola Zero smakar helvete. Nu snackar jag helvete som i att jag hellre dricker rävgift.

Finns det någon som lider av samma problem och har hittat någon dryck som smakar bra trots sötningsmedel?

Mina bästa alternativ just nu är Vitamin Well (svindyrt), Loka Crush och annat smaksatt kolsyrat vatten.


Uteslut alla sötade drycker och vänj dig vid att dricka vatten. Det var det bästa jag gjorde i kostväg.
Citera
2017-07-24, 16:12
  #245
Medlem
Tyngre.se med Jacob Gudiol bemöter i deras poddcast dagens skräckrubriker om lightläsk från Aftonbladet.

http://tyngre.se/podcasts/tyngre-rub...ch-aetardagar/
Citera
2017-07-27, 08:25
  #246
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indico
Tyngre.se med Jacob Gudiol bemöter i deras poddcast dagens skräckrubriker om lightläsk från Aftonbladet.

http://tyngre.se/podcasts/tyngre-rub...ch-aetardagar/

+, kan rekommendera det avsnittet.
Citera
2017-07-27, 13:32
  #247
Medlem
Sötningsmedel smakar skit i vilket fall. Ta bara fun light som exempel. Smakar kemiskt så in i helvete.
Kan knappast vara bra när det smakar så där. Flera proteinpulver bla har samma problem.
Citera
2017-07-27, 14:53
  #248
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Sötningsmedel smakar skit i vilket fall. Ta bara fun light som exempel. Smakar kemiskt så in i helvete.
Kan knappast vara bra när det smakar så där. Flera proteinpulver bla har samma problem.

Är det på den nivån? Jag tycker morötter smakar jävulen, så det måste vara dåligt? Cola zero/light och pepsi max är godare än vanlig cola/pepsi. Sött men inte sliskigt.
Citera
2017-07-27, 14:54
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Sötningsmedel smakar skit i vilket fall. Ta bara fun light som exempel. Smakar kemiskt så in i helvete.
Kan knappast vara bra när det smakar så där. Flera proteinpulver bla har samma problem.
Alltså då måste tårta och glass och speciellt kanelbullar vara bra för mig....

Man kan ju inte tycka allt är gott och alla tycker inte samma men kan vänja sig....

Drack alltid kaffe med socker förr men jobbade på ett ställe ett tag där ingen använde det så tvingade i mig kaffet utan socker. Nu smakar det skit med socker i kaffe. Likadant med cola. Kan inte dricka vanlig coca cola längre efter att druckit zero ett tag. Vissa drycker med sötningsmedel har jag dock svårt för men dom undviker jag bara....andra får gärna dricka dom utan att jag blir sur o skriver på fb om det.
Citera
2017-07-27, 14:59
  #250
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Är det på den nivån? Jag tycker morötter smakar jävulen, så det måste vara dåligt? Cola zero/light och pepsi max är godare än vanlig cola/pepsi. Sött men inte sliskigt.

Citat:
Ursprungligen postat av mr.anderzon
Alltså då måste tårta och glass och speciellt kanelbullar vara bra för mig....

Man kan ju inte tycka allt är gott och alla tycker inte samma men kan vänja sig....

Drack alltid kaffe med socker förr men jobbade på ett ställe ett tag där ingen använde det så tvingade i mig kaffet utan socker. Nu smakar det skit med socker i kaffe. Likadant med cola. Kan inte dricka vanlig coca cola längre efter att druckit zero ett tag. Vissa drycker med sötningsmedel har jag dock svårt för men dom undviker jag bara....andra får gärna dricka dom utan att jag blir sur o skriver på fb om det.

Det smakar kemiskt skiten. Inte så att det bara smakar dåligt. Jajaja, det är vad jag tycker i alla fall.
Citera
2017-07-28, 18:52
  #251
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Epidemiologiska studier är totalt värdelösa i kostsammanhang. Folk som äter mer frukt & grönt har ofta en lägre BMI än övriga. Vad säger det? Att frukt & grönt är fettförbrännande? Naturligtvis inte. Det har snarare med det faktum att de som äter mer frukt & grönt tänker mer på vad de äter och i övrigt äter mindre skräpmat än de som inte gör det.

Så är det också när det kommer till läsk oavsett om det är lightläsk eller sockrad sådan. Personer som dricker läsk ofta är mer benägna att äta mer chips, snabbmat och annat skit än de som dricker vatten till maten.

Jag håller helt med tj. i det här fallet. I epidemiologiska studier är det oftast ganska svårt att avgöra vad det är som ger resultat och vad som korrelerar med vad.
Citera
2017-09-02, 20:35
  #252
Medlem
SirHizzs avatar
tja fråga om cola zero

jag dricker mycket cola zero,

säkert 1 liter om dagen.

för jag vill undvika socker,

men vad händer med aspartamet i kroppen? hur bryts det ner?.

är aspartame farligt? jag har läst att aspartame inte kan orsaka cancer,det finns miljoner artiklar om att aspartame är farligt och lika många att det är ok.

på wiki står det and I quote them
Reviews by governmental regulatory bodies have found aspartame safe for consumption at current levels.[12][17][19][20] Aspartame has been deemed safe for human consumption by over 100 regulatory agencies in their respective countries,[20] including the UK Food Standards Agency,[21] the European Food Safety Authority (EFSA)[22] and Health Canada.


dricker ni själv läsk me aspartame?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback