Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-28, 16:55
  #13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Burgundi
Nu så där tio år senare från när denna post skrevs tror jag gratisvärderingar är standard i storstadsregioner oavsett syfte. Värdet på en lägenhet är så högt att mäklaren kan lätt göra det lilla arbete som en värdering är för att etablera en kontakt med köparen. Det är ju trots allt relativt stor chans att en mäklare som ger bra intryck vid en värdering kommer att bli anlitad vid en senare försäljning.

Och bankerna vill låna ut mer pengar så självklart erbjuder även de gratisvärderingar...
Citera
2018-02-15, 16:00
  #14
Medlem
lifeabroads avatar
Är det möjligt spela in samtalet vid en muntlig värdering, och använda till banken vid bolån?
Citera
2018-02-15, 16:02
  #15
Medlem
Femme.Fatales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Jag undrar vad en värdering brukar kosta på ett ungefär på en bostadsrätt? Ska renovera lägenheten och behöver göra en omvärdera av lägenheten efter renovering så banken vet bättre hur de/jag kan lägga mina lån på bostaden.

Saken är den att i min trappuppgång så har det inom det senaste året sålts fyra av sex lägenheter och tre av dem har samma mäklare haft hand om. Känns som det borde kunna göra en "snabb" värdering av min bostad eftersom de lär ha rätt bra koll på värdet här jag bor. Det var också den mäklarfirman som sålde min bostadsrätt till mig.

Har hört att det i vanliga fall kan kosta kring 5 laxar men jag tycker det känns lite overkill. Behöver bara ett ungefärlig uppskattat värde. Eftersom den mäklarfirman har bra koll på föreningen så borde det kunna gå realtivt smidigt för dem. Visserligen så kanske de har ett fast pris för en värdering som de inte ändrar på. Har en tanke och den är att "lova" dem att de får sälja min bostad i framtiden, om det nu kan hjälpa.

Tips och ni som vet, kommentera!

Inga tips som oseriösa, billiga, nätsajter som värderar bostaden nu...
Brukar vara gratis...
Citera
2018-02-15, 16:12
  #16
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Är det möjligt spela in samtalet vid en muntlig värdering, och använda till banken vid bolån?

Nej. Vad mäklaren säger till dig, och vad denne står för i officiella sammanhang, behöver inte överensstämma. Så ett inspelat samtal hjälper inte tyvärr.
Citera
2019-01-26, 21:40
  #17
Medlem
utan.att.stannas avatar
Haft två olika firmor här och värderat precis. Gratis muntligt, 2500 om jag vill ha det skriftligt till banken, varav den ena var helt okej med att överdriva lite vid behov.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback