• 1
  • 2
2003-08-05, 00:24
Bannlyst
Till skillnad frn andra svampar kan denna i mitt tycke kung bland svampar inte stekas i en stekpanna. Den skall istllet torrkokas under lock i en kastrull p fljande stt: svampen rensas med en kniv redan i skogen s att man inte behver sklja den. Hemma skrs den i kubiktumstora bitar och lggs i en kastrull med lock p hgsta vrme. D svampen kokat upp strs hgst 1 krm salt per dl svamp ver, grna rtsalt. Sedan lggs locket p igen och vrmen skruvas ner till lgsta lget. Allt vatten fr koka in, tar vanligtvis 30-45 min eller mer om den inte r mkt torr. Drefter lgger man i hgst 1 tsk riktigt smr per dl och steker den gyllenbrun utan lock. Till sist ngra varv med pepparkvarnen -vitpeppar. ts p smrgs eller i omeletter, pastartter, pizza mm. Mmmm... 8)
Citera
2003-08-05, 01:06
Medlem
Ralfons avatar
Usch, svamp ska man vl inte ta? :roll:
Citera
2003-08-05, 01:14
Bannlyst
Nu blir jag *grrr* p dig, Ralfon nr du klankar p mina kantareller. :evil:
Citera
2003-08-05, 03:23
Medlem
Ralfons avatar
Nn, inget fel p kantareller, s lnge man inte stoppar dem i munnen skadar de vl inte....
Citera
2003-08-05, 03:28
Medlem
finkels avatar
lgstek med potatisgratng o kantarellss r hur gott som helst!!!
Citera
2003-08-05, 10:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfon
Nn, inget fel p kantareller, s lnge man inte stoppar dem i munnen skadar de vl inte....

huh! Det dr fr du grna utveckla om du vill, varfr ska man inte kka svamp nu d?
Citera
2003-08-05, 11:19
Bannlyst
Han ter skert grna toppsltskivling -psilocybinsvamp. Alla andra som inte gillar mitt recept -t ra flugsvampar. :twisted: :mrgreen:
Citera
2003-08-05, 11:34
Medlem
Truman_Peyotes avatar
Kantareller u ju kungen av svampar...Finns inge bttre n en lite omelett me kantarellstuvning...Eller kantarelltoast...*dregel*...
Citera
2003-08-05, 12:30
Medlem
Ralfons avatar
Jag r helt enkelt "svamp-vegetarian"...jag ter inte svamp av etiska skl (dvs. att de rkar smaka fr jvligt..) N, svamp kan man som prydnad eller under ftterna, annars r det inget att ha.
Citera
2003-08-05, 12:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ralfon
Jag r helt enkelt "svamp-vegetarian"...jag ter inte svamp av etiska skl (dvs. att de rkar smaka fr jvligt..) N, svamp kan man som prydnad eller under ftterna, annars r det inget att ha.

Ok, s det r inte fr att det r synd om svampen om man kkar den eller ntt snt d...
Citera
2003-08-05, 12:47
Bannlyst
Re: Kantareller

Citat:
Ursprungligen postat av nuxvomica
Till skillnad frn andra svampar kan denna i mitt tycke kung bland svampar inte stekas i en stekpanna. Den skall istllet torrkokas under lock i en kastrull p fljande stt: svampen rensas med en kniv redan i skogen s att man inte behver sklja den. Hemma skrs den i kubiktumstora bitar och lggs i en kastrull med lock p hgsta vrme. D svampen kokat upp strs hgst 1 krm salt per dl svamp ver, grna rtsalt. Sedan lggs locket p igen och vrmen skruvas ner till lgsta lget. Allt vatten fr koka in, tar vanligtvis 30-45 min eller mer om den inte r mkt torr. Drefter lgger man i hgst 1 tsk riktigt smr per dl och steker den gyllenbrun utan lock.

um... p vad stt skiljer sig detta "recept" frn vad som sker nr man helt enkelt steker svampen som vanligt i en stekpanna?
Citera
2003-08-05, 12:48
Medlem
chaos77s avatar
Svamp e fina grejjer det.
O kantareller r som sagt jvligt fina..
Kan gra jvligt god stuvning p dom!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera