Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-06, 21:56
  #1
Medlem
Sinsisters avatar
Jag undrar om de finns något lättanvänt musikprogram till Linux, gärna något med lite färdiga musikslingor så att man inte behöver kunna något om musik egentligen Jag tänker mig i stil med Fruityloops, eJay eller lättare, finns det?
Citera
2008-07-07, 15:49
  #2
Medlem
Mr.CroMes avatar
Ubuntu Studio finns har jag för mig.. Namnet säger nog allt, eller?
Citera
2008-07-07, 17:14
  #3
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Det finns mängder med inspelningsprogram, midi-sequencers och effektprocessorer till GNU/Linux. Det finns en hel del samplingsmjukvara också. Men något musikprogram ala Fruityloops vet jag inte om det finns. Du kan göra mycket intressantare saker om du lär dig någon midi-sequencer eller effektprocessor. Färdiga samplar är ju bara tråkigt.

De applikationer som jag rekommenderar är framför allt Ardour och Rosegarden.
Ta en titt på http://www.linux-sound.org/
Citera
2008-07-07, 18:55
  #4
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.CroMe
Ubuntu Studio finns har jag för mig.. Namnet säger nog allt, eller?

Är också lite intresserad av ämnet, har inte direkt någon tidigare erfarenhet av liknande program...

Är det någon som kan säga nått om Ubuntu Studio? Vilka möjligheter finns?

Tjo!
Citera
2008-07-07, 21:18
  #5
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Är också lite intresserad av ämnet, har inte direkt någon tidigare erfarenhet av liknande program...

Är det någon som kan säga nått om Ubuntu Studio? Vilka möjligheter finns?

Tjo!

Samma möjligheter som i alla andra linuxdistar, bara att det är bloatat som alla andra *ubuntu- varianter. Jag vill inte starta ett distkrig här, men personligen så anser jag att det bara är jobbigt att få mängder med program, som man inte använder, installerade.
En lågfördröjningskärna går att installera i alla andra distar.
Citera
2008-07-07, 21:25
  #6
Medlem
Howlin Albins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Samma möjligheter som i alla andra linuxdistar, bara att det är bloatat som alla andra *ubuntu- varianter. Jag vill inte starta ett distkrig här, men personligen så anser jag att det bara är jobbigt att få mängder med program, som man inte använder, installerade.
En lågfördröjningskärna går att installera i alla andra distar.

Okaj, nej, ett distkrig slipper du
Det var bara jag som inte fattade att det var en helt ny dist först, trodde det var ett vanligt program...

Men vad säger ni om rosegarden då? (Om det nu inte också är en ny dist för då skiter jag i det med...)
Citera
2008-07-08, 03:23
  #7
Medlem
En_Tavlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Okaj, nej, ett distkrig slipper du
Det var bara jag som inte fattade att det var en helt ny dist först, trodde det var ett vanligt program...
Det är helt enkelt en distribution som innehåller mängder med valbar programvara i kategorier vid installation.
Citera
2008-07-08, 10:07
  #8
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Howlin Albin
Okaj, nej, ett distkrig slipper du
Det var bara jag som inte fattade att det var en helt ny dist först, trodde det var ett vanligt program...

Men vad säger ni om rosegarden då? (Om det nu inte också är en ny dist för då skiter jag i det med...)

Rosegarden är en bra sequencer. Men Ardour är det absolut mest överlägsna för ljudinspelning. Audio-delen kan lätt jämföras med många kommersiella program som Protools och nyare cubase. Det som saknas är bra plugins. Visserligen så går det att kompillera med VST-support, men iom. att du måsste köra själva pluginsen med wine så får du högre fördröjning än om du hade kört med ett plugin som var kompillerat för Linux.
Ardour har ju också en midispårs-del i sin svn-kod. Den kommer att vara klar till v. 3.0 sägs det, och den känns väldigt bra när man testar den.
MUSE är också ganska trevligt och lättanvänt, absolut värt att titta på.
__________________
Senast redigerad av Dr.Kratz 2008-07-08 kl. 10:36.
Citera
2008-07-09, 00:57
  #9
Medlem
Sinsisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.CroMe
Ubuntu Studio finns har jag för mig.. Namnet säger nog allt, eller?

Najs, de kanske är nått åt de hållet jag behöver ska tanka de nu
Citera
2008-07-09, 00:58
  #10
Medlem
Sinsisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Det finns mängder med inspelningsprogram, midi-sequencers och effektprocessorer till GNU/Linux. Det finns en hel del samplingsmjukvara också. Men något musikprogram ala Fruityloops vet jag inte om det finns. Du kan göra mycket intressantare saker om du lär dig någon midi-sequencer eller effektprocessor. Färdiga samplar är ju bara tråkigt.

De applikationer som jag rekommenderar är framför allt Ardour och Rosegarden.
Ta en titt på http://www.linux-sound.org/

Själva problemet ligger i att lära sig de, jag tycker de är skitsvårt utan någon som har tålamod och verkligen visar mig. Jag lär mig så att jag börjar med alldeles för lätt, sen avancerar sakta =)
Citera
2008-07-09, 01:01
  #11
Medlem
Sinsisters avatar
Program där varje "knapp" är en ton är hopplösa, då måste man ju kunna spela nått instrument asgrymt innan man kan få ihop nått färdiga slingor ftw
Citera
2008-07-09, 14:42
  #12
Medlem
X_surfers avatar
Jokosher finns förvisso men det saknar det allra mesta ett riktigt musikprogram ska ha för närvarande...

Hade jag varit du hade jag nog kört Fruityloops eller Ejay i Wine och hoppats på att Jokosher mognar.
Alternativt kan du påbörja dina projekt i Jokosher, och redigera dom i Audacity
__________________
Senast redigerad av X_surfer 2008-07-09 kl. 14:48.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback