Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-16, 21:03
  #7381
Medlem
Är det möjligt att be en elektriker byta ut ett lamputtag till ett vanligt eluttag och samtidigt be han byta ut en lampkontakt till en vanlig stickkontakt?

Varför jag frågar är för att jag tänkt sätta in en smart switch däremellan som synkar med min Google home.
Citera
2018-05-16, 21:07
  #7382
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jacketpacket
Är det möjligt att be en elektriker byta ut ett lamputtag till ett vanligt eluttag och samtidigt be han byta ut en lampkontakt till en vanlig stickkontakt?

Varför jag frågar är för att jag tänkt sätta in en smart switch däremellan som synkar med min Google home.

Ja, visst är det möjligt.
Citera
2018-05-16, 21:26
  #7383
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, visst är det möjligt.
Super! Då ska jag ta det vidare. Tackar för svar!
Citera
2018-06-07, 21:21
  #7384
Medlem
Ett tänkt scenario till er elektriker:

Ni blir inringda till en villa där det pågår en köksrenovering, Villaägaren har köpt en enfasugn och en tvåfasspisplatta. Till en kopplingsdosa bakom köksbänken finns det draget en 5x2,5 från en trefasgrupp i centralen som är en diazedcentral. I elinstallationsreglerna står det (om jag minns rätt) att om man blandar enfasbelastningar och flerfasbelastningar på samma trefasgrupp så krävs det allpolig brytning, vilket man ju inte får med diazed. Att sätta en 3-polig dvärgbrytare i en "låda" i anslutning till den befintliga centralen är inte aktuellt i detta tänkta scenario. Hur löser ni detta? Dra fram en 3x2,5 till enfasgruppen och använda den befintliga kabeln till tvåfasgruppen, eller finns det någon smidigare lösning? Det är utanpåliggande installation i detta tänkta scenario.
Citera
2018-06-18, 10:44
  #7385
Medlem
http://forumbilder.se/H76FI/dsc-0355

Se bild, hur fan får jag loss ena jordkabeln ur sitt fäste? Går inte att få loss när den väl är iklickad?? 😲
Citera
2018-06-18, 11:46
  #7386
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
http://forumbilder.se/H76FI/dsc-0355

Se bild, hur fan får jag loss ena jordkabeln ur sitt fäste? Går inte att få loss när den väl är iklickad?? 😲

Du får trycka in knappen som släpper på fjäderbelastningen.
Citera
2018-06-18, 15:03
  #7387
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detroit1
Ett tänkt scenario till er elektriker:

Ni blir inringda till en villa där det pågår en köksrenovering, Villaägaren har köpt en enfasugn och en tvåfasspisplatta. Till en kopplingsdosa bakom köksbänken finns det draget en 5x2,5 från en trefasgrupp i centralen som är en diazedcentral. I elinstallationsreglerna står det (om jag minns rätt) att om man blandar enfasbelastningar och flerfasbelastningar på samma trefasgrupp så krävs det allpolig brytning, vilket man ju inte får med diazed. Att sätta en 3-polig dvärgbrytare i en "låda" i anslutning till den befintliga centralen är inte aktuellt i detta tänkta scenario. Hur löser ni detta? Dra fram en 3x2,5 till enfasgruppen och använda den befintliga kabeln till tvåfasgruppen, eller finns det någon smidigare lösning? Det är utanpåliggande installation i detta tänkta scenario.

En häll är igen trefasbelastning. Det är inte heller en tvåfasbelastning. Det kan du kontrollera genom att detaljstudera kopplingsschemat. Du kan nämligen koppla den som 1N~, 2N~ eller 3N~. Omöjligt om den i något fall kräver 400 V. Det är alltså en icke-fråga.
Citera
2018-06-18, 15:33
  #7388
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Du får trycka in knappen som släpper på fjäderbelastningen.


Har letat en dylik men hittar fan ingen! Ser du nån? Hur ska den se ut å sitta?
Citera
2018-06-18, 17:41
  #7389
Medlem
JBernards avatar
En lampjävel med 1 svart 1 brun 1 grön och 1 jord. Kopplar man in alla lyser inte varannan lampa, skippar man den svarta lyser varannan svagt? Vad är det för konstigheter?
Citera
2018-06-18, 19:05
  #7390
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wattford
Har letat en dylik men hittar fan ingen! Ser du nån? Hur ska den se ut å sitta?

Kan du ta fler bilder?

Är det ett 4-vägs Elko? Har för mig att vissa varianter kräver specialverktyg för att lossa och att det då inte finns någon synlig knapp.

En nödlösning är att klippa ledaren c:a 2 cm från anslutningen och sedan vrida den fram och tillbaka med handkraft samtidigt som man lätt drar den bakåt. Då blir det som att du "gängar" ut den bit för bit. OBS! Inget våld, då förstör du funktionen.

Detta är dessutom oftast enklare med enledare än flerledare.
Citera
2018-06-23, 06:24
  #7391
Medlem
intervalls avatar
Gratisprogram för att rita projektera om en elanläggning i huset. Finns det någon vettig.
Easy-El hade varit något men kostar så förbannat.
Citera
2018-06-23, 07:11
  #7392
Medlem
Varför får jag bara säkra upp ett vanligt uttag till 13 A när det går bra att sätta en adapter från 3fas 16A till vanligt uttag? Friliggande 1.5mm får ta 16A och det är också så förlägninsladden är märkt.

Det gäller en ny central och nya uttag. De gamla uttagen plus lampor sitter på en 10a

Möjligen skulle det vara att den grövre sladden inte passa att skruva in i ett vanligt uttag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback