30 905 besökare online
858 283 medlemmar • 45 872 399 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Hem, bostad & familj > Bostad, hem och trädgård > El, VVS och bygg
Svara på ämne
Ämnesverktyg
Tinnitus
Medlem
Tinnituss avatar
Nu är jag sjukt trött i huvudet, men 2,5 kvad på allt ska räcka fint.
Känner du dig det minsta osäker, anlita en elektriker.. kanske finns anledning till att du ryker ihop med dem

jope84
Medlem
om du har 16 A så skall du ha minst 2,5mm2

martin_katt
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinnitus
Nu är jag sjukt trött i huvudet, men 2,5 kvad på allt ska räcka fint.
Känner du dig det minsta osäker, anlita en elektriker.. kanske finns anledning till att du ryker ihop med dem
Jag vet att jag skall ha 2,5 mm2 vid 16A.
Jag har nu satt mig ner och räknat lite och kommit fram till att stömmen i neutralledaren enligt Kirchhoffs strömlag är 16sin(x)+16sin(x+2pi/3) vid maximal belastning. Eftersom att maxvärdet hos denna funktion är 16 så räcker det med en neutralledare med en area på 2,5 mm2, det vill säga samma area som hos fasledarna.

Vid närmare eftertanke så minns jag att detta är anledningen till att neutralledaren alltid skall ha samma area som fasledarna.

Jag tror att anledningen till att jag har rykt ihop med elektriker är ekonomisk och inte teknisk. De är väldigt måna om sitt monopol på elinstallationer och därför blir de irriterade när icke-behöriga gör korrekta kopplingar.

Tinnitus
Medlem
Tinnituss avatar
Du har rätt i att strömmarna tar ut varandra iaf, typ blir mindre än en enfasbelastning, de gånger man vill ha en kraftigare neutralledare är om man har mycket störningar i nätet, typ övertoner och transienter och... sånt.

martin_katt
Medlem
Citat:
Du har rätt i att strömmarna tar ut varandra iaf, typ blir mindre än en enfasbelastning, de gånger man vill ha en kraftigare neutralledare är om man har mycket störningar i nätet, typ övertoner och transienter och... sånt.
Jag skrev mitt första inlägg innan jag hade räknat efter.

Jag erkänner utan vidare att jag i första hand är en teoretiker när det kommer till elektricitet. Jag har exempelvis ingen aning om varför det är godkänt att dra en FK men inte en RK i VP-rör. Jag kopplar dock aldrig in något utan att jag har mätt och räknat, så ingen behöver vara orolig över att de kanske bor i samma hus som jag.

Jag avskyr elektrikers besserwissiga attityd, d.v.s. att icke-behöriga i princip inte har en susning om vad de gör och att allt utom att möjligtvis byta glödlampor bör överlåtas till fackmän. Att de dessutom mage att förneka att deras attityd skulle handla om deras monopolställning och i förlängningen pengar gör min nästan spyfärdig.

Tinnitus
Medlem
Tinnituss avatar
En gissning rakt av på RK är ju att den har många fler kardeler (koppartrådar) och är meckigare att ansluta i torix och ubåtar. RK är ju till för skåpsbyggnad och ska sitta skruvad i plint.

Eller är det inte godkänt att dra RK i rör, men att det är lite som att vattna blommorna med lokavatten, at det inte är tänkt så, att det är dyrare och meckigare och ingen gör det?

Tror många elektriker har en skeptisk attityd för att de är vana att se hemmafixare som ställt till det för sig, eller riskerar att skada sig och andra, samt att det är olagligt och försäkringsbolagen rynkar på näsan.. Sen är det klart att det svider i ögonen också..

martin_katt
Medlem
Citat:
En gissning rakt av på RK är ju att den har många fler kardeler (koppartrådar) och är meckigare att ansluta i torix och ubåtar. RK är ju till för skåpsbyggnad och ska sitta skruvad i plint.

Eller är det inte godkänt att dra RK i rör, men att det är lite som att vattna blommorna med lokavatten, at det inte är tänkt så, att det är dyrare och meckigare och ingen gör det?

Tror många elektriker har en skeptisk attityd för att de är vana att se hemmafixare som ställt till det för sig, eller riskerar att skada sig och andra, samt att det är olagligt och försäkringsbolagen rynkar på näsan.. Sen är det klart att det svider i ögonen också..
Jag är mycket väl medveten om att många hemmafixare ställer till det för sig. Jag har själv sett exempel här på Flashback där en användare hade lyckats koppla en tändtråd till PE på en armatur , så jag förstår varför ellagen ser ut som den gör.

Jag anser dock inte att funderingar kring kabelarea i ett flerfasigt system (som löstes med hjälp av teori) kan jämställas med folk som inte kan skilja på tändtråd och jord, och jag gör med gott samvete samtliga kopplingar i min lägenhet själv. Visst händer det att jag gör saker på ett icke fackmannamässigt sätt, men i de fallen handlar det till exempel om att jag har dragit fram RK (givetvis med rätt kabelarea) istället för FK till några nya vägguttag som jag installerade.

Handen på hjärtat, är det inte bättre att folk installerar riktiga vägguttag än att har grenkontakter med exponerade kablar kors och tvärs över hela rummet?

Jag kanske har varit lite väl hätsk mot elektriker i den här tråden, men jag har som sagt fått erfara kommentarer som "jag ser att du har kopplat korrekt, men..." från dem.

GameOnToday
Medlem
GameOnTodays avatar
Mätta spänning i vägguttag

Jag skulle vilja ha en produkt för att mäta spänningen i ett väguttag för att vara säker på att spänning är av. Var kan jag hitta en sådan produkt, har försökt söka på nätet, men blir genast allt för komplicerade produkter, det räcker med att den lyser när det är spänning i uttaget.

random42
Medlem
In med en lampa i uttaget, lyser den är det spänning. Lyser den inte är lampan paj eller så är det spänningslöst.

Halmbal
Medlem
Halmbals avatar
Du kan enkelt mäta spänningen med en multimeter. En multimeter är för övrigt ett extremt bra verktyg som alla borde ha hemma.

tmfu
Medlem
Okej här har du det enklaste instrumentet som du kan hitta. Alternativt så tar du lampförslaget där
http://www.jula.se/spanningsprovare-405030

allvetarN2
Medlem
Om du nu ska <b>mätta</b> spänningen, då får du nog köra i en dubbel cheese från McDonalds eller något

Svara på ämne
Topp Dela »