Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-01-28, 14:49
  #3241
Medlem
CrestFallens avatar
Morsning!
Har ett litet problem, ganska pinsamt med tanke på att man gick el i gymnasiet också men here goes.
Ska koppla in en taklampa, lampans... sockerbit? Är märkt med L & N, fas och nolla så långt hänger jag med. Men från uttaget i taket går det 3 sladdar, en blå (nollan) men även en grå och brun/vit. Ser inte färgen så bra. Var förövrigt inte jag som kopplade ur detta.
Finns 4 uttag i sockerbiten, kan jag lägga jord och nollan på N och fas på L?
Märkt 16/400 om det spelar någon roll.

Vilken är jord och vilken är fas?

(Avskydde el i skolan, lyckades leecha mig igenom det mesta så gick ut med noll kunskap, iof är väl detta mer allmänbildning)
Citera
2012-01-28, 20:09
  #3242
Medlem
8051arbasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrestFallen
Morsning!
Har ett litet problem, ganska pinsamt med tanke på att man gick el i gymnasiet också men here goes.
Ska koppla in en taklampa, lampans... sockerbit? Är märkt med L & N, fas och nolla så långt hänger jag med. Men från uttaget i taket går det 3 sladdar, en blå (nollan) men även en grå och brun/vit.

Är det inte så att det är en dubbel strömbrytare som matar taklampan, så att grå går till ena brytaren och brun/vit til andra?
Citera
2012-01-28, 21:26
  #3243
Medlem
mr-cleans avatar
ojordad kontakt i jordat uttag

Köpte en bordslampa på second hand idag och kontakten är ojordad, antar jag. Den går hur som helst inte att koppla in i alla jordade uttag i lägenheten, hur löser man detta kära flashbackare? Har Clas Ohlson någon smidig adapter eller något, vill helst inte hålla på och ta isär sladden för det behärskar jag inte.

Tack på förhand!
Citera
2012-01-28, 21:47
  #3244
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mr-clean
Köpte en bordslampa på second hand idag och kontakten är ojordad, antar jag. Den går hur som helst inte att koppla in i alla jordade uttag i lägenheten, hur löser man detta kära flashbackare? Har Clas Ohlson någon smidig adapter eller något, vill helst inte hålla på och ta isär sladden för det behärskar jag inte.

Tack på förhand!

Antar att du har den tjocka kontakten på din nya lampa?

Det finns 2 alternativ:

1:Skär spår i den ojordade kontakten så att den passar i ett jordat uttag.
2:Köp en jordad kontakt, klipp bort den gamla och koppla in den nya kontakten.

Lycka till!
Citera
2012-01-28, 22:06
  #3245
Medlem
mr-cleans avatar
tack för svar!

Så det finns ingen grenkontakt eller liknande som man kan plugga in i väggen där det sedan går att plugga i lampans kontakt.
Citera
2012-01-28, 23:16
  #3246
Medlem
Hoppas jag slänger in detta på rätt ställe nu, men hittade inget bättre!
Har ett mixerbord som det, vad jag tror, gått en säkring i. Enligt instruktionsboken var det extremt viktigt att ersätta med en exakt likadan. Dock vet jag inte hur "extremt viktigt" det är, men har aldrig bytt säkringar i prylar innan.
Det som står på säkring och i bok är "T 1.6H 250V". Vad betyder T och H? Skulle jag kunna köra med en sån här? Dock A istället för H efter, men har inte hittat H någonstans när jag letat.

Tack på förhand!
Citera
2012-01-28, 23:47
  #3247
Medlem
elektronikfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-clean
tack för svar!

Så det finns ingen grenkontakt eller liknande som man kan plugga in i väggen där det sedan går att plugga i lampans kontakt.
Jag tror inte det.
Citera
2012-01-28, 23:54
  #3248
Medlem
Citat:
Antar att du har den tjocka kontakten på din nya lampa?

Det finns 2 alternativ:

1:Skär spår i den ojordade kontakten så att den passar i ett jordat uttag.
2:Köp en jordad kontakt, klipp bort den gamla och koppla in den nya kontakten.

Lycka till!

Som STX säger. förslag nummer två finns att köpa stickkontakter billigt på clas ohlson och dylikt, tar 5 min att byta
Citera
2012-01-29, 00:13
  #3249
Medlem
mr-cleans avatar
Klarar en totalt ohändig person av detta?
Citera
2012-01-29, 00:39
  #3250
Medlem
utan tvekan. vet du hur en skruvmejsel fungerar så.

http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=161919602

du skruvar isär den gamla. då har du två sladdar som sitter fast genom att en skruv tycker på koppartråden. lossa de två skuvarna(en för vare sladd)

plocka bort kontakten så du har en lös sladd.

skruva isär den nya. trä på "hylsan" ta sedan sladdarna och mata in de i den högra och den vänsta. mitten är jord. men då du ej har en jordad produkt skippar du den. det finns även en bygel bak på kontakten som gör att om någon drar i sladden och ej i kontakten så kommer trådarna sitta kvar i klammrena.

innan du skruvar på "hylsan" så tar du och skickar en bild i pm till mig hur du har gjort som

lycka till
__________________
Senast redigerad av MrJolt 2012-01-29 kl. 00:48.
Citera
2012-01-29, 09:31
  #3251
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saxor
"T 1.6H 250V". Vad betyder T och H?

T = Trög H= Hög brytförmåga. Det betyder att säkringen är fylld med ett vitt pulver som förhindrar överslag.

Sådana finns på Elfa.

/capmac
Citera
2012-01-29, 09:53
  #3252
Medlem
Wittgensteins avatar
Hemelektronik, ljud och bild -> Bostad, hem och trädgård.

/Mod.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback