Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-12-19, 13:17
  #3109
Medlem
Det är inte ovanligt att äldre apparater läcker lite ström.
Citera
2011-12-19, 16:43
  #3110
Medlem
Kloges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Det kan sitta avstörningskondensatorer mot skyddsjord, vilket ger detta fenomen när apparaten ansluts till ett ojordat uttag.

Precis så är det. Finns även i denna tråd http://www.byggahus.se/forum/el/1852...krypstrom.html
Citera
2011-12-19, 17:17
  #3111
Avstängd
Bravo.83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laallaa
Hej.

Flyttade på torktumlaren igår och satte den i ett annat uttag inne i badrummet. när jag senare skulle röra den så fick jag stötar av den. Vi mätte med penna och den är strömförande på sidorna och baktill.
Hur kan den bli det?

Såg att uttaget som vi satte den i nu inte var jordat därav fick vi väl stöt nu och inte förut.
Men känns ju inte som nån bra idé att flytta tillbaka den och fortsätta för något fel måste det väl vara som behöver åtgärdas??

Nån som har nån idé på vad det kan bero på?
Du har väl inte ett ojordat uttag i badrumet?
Citera
2011-12-19, 18:36
  #3112
Moderator
Tystnads avatar
Det är krypströmmar från el-elementen (värme-slingan) i torktumlaren ,ett inte helt ovanligt fenomen på framförallt äldre torktumlare.
Oftast fungerar dom utan problem i anläggningar utan jordfelsbrytare (inga fel som märks) men så fort anläggningen ändras eller tumlaren flyttas till elanläggningar som har jordfelsbrytare så utlöser denna konstant och nu menar jag att tumlaren är fast ansluten via en strömbrytare(ej stickpropp).

Det låter på din beskrivning som att det saknas jordfelsbrytare på det jordade uttaget i badrummet ? vilket är ett lagkrav.

Ojordade uttag i badrummet.....
Citera
2011-12-19, 19:29
  #3113
Medlem
spharxs avatar
edit: fixat
__________________
Senast redigerad av spharx 2011-12-19 kl. 19:40.
Citera
2011-12-22, 00:57
  #3114
Medlem
DennisOlofs avatar
Trogna FB'are finns det någon som kan hjälpa till lite.

Jag har letat lite på nätet men inte hittat något ställe som säljer PERILEX kabel, eller spiskabel som en del kanske skulle kalla det. Behöver byta ut kabel till en nuvarande spis med vanliga plattor, den går på tvåfas, den tidigare spisen som gick sönder för flertalet år sedan var trefas och hade en sådan kabel. Har klarat mig bra på tvåfas och det var för att spisen levererades så när den köptes, minns inte varför. Den kabel är gjuten och den kan ju inte ändras då ett stift fattas osv. Ni förstår vad jag menar.

I alla fall finns det ett schema över eldragningen på baksidan som visar hur man ska koppla för trefas osv. Självklart ska jag också kolla att det är trefas i perilex uttaget, att alla ledare finns där men det är ganska säkert (skadar inte att kolla trots allt). Jag vill helst ha en gjuten kabel för trefast, nollan behövs ju inte. Men vart hittar man en sådan kabel som säljs i butik till vanliga privatpersoner, elektroskandia och liknande går inte, för dem säljer bara till företag osv. Hittade där det fanns dessa kablar men det var inte gjutna sådana.

Eller är det bättre snacka med snubbarna på tippen (där det finns spisar och annat) och betala dem t.ex. 100kr om man kan hitta en bra kabel och ta den istället ?
Citera
2011-12-22, 01:52
  #3115
Medlem
Asgarvads avatar
Ut till återvinningsstationen med avbitartången! Annars finns det att köpa tex här: http://www.elonline.se/perilexkabel/145-0
Citera
2011-12-22, 04:47
  #3116
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Jag har letat lite på nätet men inte hittat något ställe som säljer PERILEX kabel, eller spiskabel som en del kanske skulle kalla det.

Det du söker kallas Perilexsladdställ eller Spissladdställ,

Hos Elektroskandia:
E2408020 PERILEX GRÅ 1,3M 5G1,5 2903 H05VV-F 5G1,5

Går även att hitta i konsumentbutiker:

http://www.elonline.se/perilexkabel/145-0 (fel bild, fel namn, men beskrivningen är rätt)
http://www.elgrossisten.se/sladdstal...lex-5g1-5-1-4m

Jag har även en grön variant hängande som tål förhöjda temperaturer (inbyggnadsugn tex), men den kan jag inte hitta tillbaka till på ES.

/capmac

(så, säg nu inte att jag bara gnäller på dig...)
Citera
2011-12-22, 14:45
  #3117
Medlem
DennisOlofs avatar
capmac nej, det är klart att du inte gnäller.

Tack för informationen, så det fanns gjutna färdiga (eller nästan i alla fall) kabel att köpa. Hmm dyrt var det inte men frågan är om tippen är bästa chansen att få tag i en sådan kabel, tror nog gubbarna tar fikapengar som utbyte mot en kabel.

Konsumentbutikerna var bra, för jag behöver köpa som privatperson. Den där elgrossisten var ju riktigt bra, hade jag nog inte hittat till själv. Kalas. För det är svårt hitta elprylar tycker jag, trots att stockholm är stort. Elgrossisten var GULD VÄRT, bastuprylar hade dom också, mycket bra ebutik, najs.

Stort tack. Hoppas jag hinner få tag i kabel denna, eller nästa vecka.
__________________
Senast redigerad av DennisOlof 2011-12-22 kl. 14:47.
Citera
2011-12-23, 11:41
  #3118
Medlem
Elkomponent - "Ledkoppling för el"

Tja.

Hittade inget bättre forum, men flytta på bara om det blir bättre.

Ska ta och bygg en liten grej som har el i sig. Det kommer att finnas leder som ska gå att snurra runt 360 grader runt sin egen axel. Har man en sladd i en sån så kommer ju skiten snurra runt sig som en galning, så det jag undrar är om det finns någon smidig koppling som finns som jag skulle kunna använda?

Ett namn på vad en sån komponent skulle kunna heta vore trevligt och en länk till inköpsställe ännu bättre.

Jag tänkte mig att det blir som när man skruvar ner sockeln på en lampa ner i lamphållaren, att den både kopplar i mitten och runtom längs kanten. Men sen är alltså tanken att man ska kunna snurra runt lampan, som egentligen inte är en lampa då utan är en annan del av grejen som sladden ska gå igenom, utan att snurra upp eller ner den.

Tack på förhand
Citera
2011-12-25, 00:26
  #3119
Medlem
toby79s avatar
En passande släpringskontakt, eller så bygger du något själv. En enkel grej kunde vara att bygga i stil med en modelljärnväg under plattan. Sen tar du ut strömmen från hjulen som ska vara isolerade från varandra.

Så du behöver ju bara två banor som kan leda ström, en plus och en minus, något som för över från varje bana, tex en nedböjd metallbit, eller nåt.
Tänk dig hur tutan i bilen funkar.

Är man lite pysslig så går det att lösa på en massa olika sätt. Det borde finnas något passande på elfa också, men jag misstänker att det kan heta något annat än släpring hos dom för jag hittade inget när jag sökte.
Nu har du något att spinna på iaf.
Citera
2011-12-27, 11:53
  #3120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
En passande släpringskontakt, eller så bygger du något själv. En enkel grej kunde vara att bygga i stil med en modelljärnväg under plattan. Sen tar du ut strömmen från hjulen som ska vara isolerade från varandra.

Så du behöver ju bara två banor som kan leda ström, en plus och en minus, något som för över från varje bana, tex en nedböjd metallbit, eller nåt.
Tänk dig hur tutan i bilen funkar.

Är man lite pysslig så går det att lösa på en massa olika sätt. Det borde finnas något passande på elfa också, men jag misstänker att det kan heta något annat än släpring hos dom för jag hittade inget när jag sökte.
Nu har du något att spinna på iaf.

Tackar tackar... börjar luta åt att jag får ordna något själv, borde vara lätt att ordna med några metallringar i olika storlekar och lite böjda metallbitar... behöver ju dock ha något som leder el hyffsat, vilket kanske inte galvaniserat stål, eller vad de flesta färdiga metallringar nu är gjorda av, gör. Får kolla efter koppar-brickor. Dock inget de verkar ha på elfa.

Något material du rekomenderar om koppar-brickor ska visa sig svårt att hitta?

Förstår inte riktigt hur denna släpring du pratar om ser ut, men antar att det är något sånt jag själv har en design på nu i huvudet... tack för hjälpen iaf
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback