Citat:
Ursprungligen postat av
magnetichealth
Hur blötlägger ni era bönor? Jag har haft i lite olika saker typ ugnsformar, skålar m.m, men jag måste alltid använda mig av mer än 1, annars blir väldigt många bönor hårda, antar att det är för att dom täcks av andra bönor så att dom inte är i kontakt med vatten.
Röra om är en dålig lösning då jag inte har tid att vakta bönorna.
Jag brukar vanligtvis blötlägga bönor kvällen innan jag ska använda dem och då använda mig av en helt vanlig bunke (Typ
Rosti Merpal, Margerethe eller motsvarande.) och se till så att den är tillräckligt stor för att bönorna ska kunna svälla till fyrdubbel storlek och ändå få plats (En skål på 3 liter brukar räcka för mig.). Sedan sköljer jag bönorna ordentligt och lägger dem i skålen. Efter det fyller jag upp med kallt vatten så att vattenvolymen är minst tre gånger så hög som bönvolymen. Alla bönor måste vara helt täckta och det ska vara en hel del vatten över bönorna så att alla bönor kan "hämta hem" vatten utan att några bönor på toppen blir torrlagda. Vanligtvis häller jag av det vatten som är kvar på morgonen och tillsätter nytt eftersom baljväxter kan släppa ifrån sig en hel del äggviteämnen när de står och drar vatten och jag har fått för mig att nytt vatten gör att de kan svälla mer...
Sedan är det bara att skölja av bönorna och koka dem när de har svällt klart och det är dags för kokning. Det hela tar oftast runt 12-15 timmar plus kokning.