• 1
  • 2
2008-07-04, 07:03
Medlem
Jag skulle vilja veta varför vita bönor vid blötläggning sväller i olika takt.
Vid blöttläggning har jag märkt att ca en 1/10 av de vita bönorna inte alls
sväller trots att jag låtit bönorna ligga i vatten över 12 timmar till och med
ett dygn. Jag har bytt eller ökat vattenmängden men ingen av dessa åtgärder har bidragit till att bönorna svällt.

Jag antar att bönorna sväller är förutsättning för att få dem mjuka vid
kokning. Beror det på bönorna som dem beter sig eller är det min yttre påverkan eller brist på påverkan som låter bönorna förbli oförändrade?

Jag hoppas att det finns någon lösning på problemet annars blir det en väldigt
dålig affär att köpa torra bönor om en viss procentdel inte kan tillagas.

Tacksam för svar.
Citera
2008-07-04, 07:18
Medlem
Al Gores avatar
Varför ska man blötlägga?

Jo, bönor innehåller lektiner som är ett protein som växter har utvecklat för att jaga insekter på flykten och som kan störa näringsupptaget i tarmen. Genom blötläggning och kokning bryts lektinerna ned och oskadliggörs.
Olika sorters bönor innehåller olika mycket lektiner. Mest lektiner finns i kidneybönor och sojabönor. Det är därför man ska förvälla groddade sojabönor innan man äter dem. Groddade mungbönor behöver man däremot inte förvälla, då lektinerna försvunnit under groddningen.
Lektiner finns förstås också i färska bönor, såsom vaxbönor, brytbönor och bondbönor. Viktigt är att de förvälls ett par minuter innan de äts. Man ska alltså inte ha råa brytbönor i en sallad.

Läs mer här:
http://www.saltakvarn.se/recept/rece...ning.htm<br />

Eller här:
http://www.icakuriren.se/ArticlePage...cak055.dbp.asp
Senast redigerad av Al Gore 2008-07-04 kl. 07:20.
Citera
2008-07-04, 07:40
Medlem
Vet du varför bönorna inte sväller fast jag blötlagt dem enligt bönförpackningen?

På bönförpackningarna står det att en dl torra bönor motsvarar 3 dl blötlagda bönor. Men vad ska man göra för att få bönorna att svälla om man har prövat blötläggning? Finns det andra sätt att blötlägga bönor än de sätt jag prövat?
Citera
2008-07-04, 08:05
Medlem
dePauls avatar
Har aldrig själv råkat ut för samma malör. Några följdfrågor. Har du haft salt i blötläggningsvattnet? Har du försökt att fortsätta med blötläggningen efter denna tidsgräns? Har du därefter kokat bönorna och märkt någon skillnad i konsistens?!?

~Paul~
Citera
2008-07-04, 08:53
Bannlyst
Jag har aldrig heller varit med om detta problem. Brukar blötlägga utan konstigheter, en påse i en stor gryta och om jag minns/orkar bry mig byter jag vatten efter halva tiden.

Oavsett om en tiondel av bönorna inte sväller är det ju ändå en brutalt mycket bättre affär att koka bönorna själv än att köpa på burk. Både ekonomiskt och smakmässigt.
Citera
2008-07-04, 09:33
Medlem
Ska man salta även vid blötläggningen?

Det började med att jag upptäckte att när jag kokat bönor så hade bönorna olika konsistens, vissa var mjuka andra hårda. Då observerade jag att de hårda bönorna inte svällt som de mjuka. Jag drog slutsatsen att det är innan kokningen som man kan påverka bönorna.

Efter denna slutsats har jag experimenterat med blöttläggning, mycket vatten, lite vatten, lång blötläggning ännu längre blötläggning.

Men fortfarande är det bönor som inte vill bli mjuka eller svälla. Kanske har det med temperaturen att göra. Det ska kanske vara kallt vatten för att få bönorna att svälla vid blötläggning? Eller så har det med kvaliteten på bönorna att göra?
Citera
2008-07-04, 10:45
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seuils
1. Ska man salta även vid blötläggningen?

2. Då observerade jag att de hårda bönorna inte svällt som de mjuka.

3. Jag drog slutsatsen att det är innan kokningen som man kan påverka bönorna.

4. Det ska kanske vara kallt vatten för att få bönorna att svälla vid blötläggning?

5. Eller så har det med kvaliteten på bönorna att göra?
1. Nej, absolut inte, det gör att bönorna hårdnar och tar längre tid att koka.

2. Man bör röra om i vattnet/bönorna med jämna mellanrum.

3. Ja .

4. Ja det skall vara kallt vatten. Har du haft i varmt?!? Det skulle i så fall kunna förklara problemet.

5. Så länge man inte använt olika sorter så tror jag inte det.

~Paul~
Citera
2008-07-04, 19:15
Medlem
Det var några konkreta råd som tåls att tänka på och testa.

Jag har använt kallt vatten, men det har säkert blivit varmt under blöttläggningstiden särskilt som det är 25 celsiusgrader varmt inomhus i min lägenhet. Och lägenheten bevarar värmen som kommer utifrån även på nätterna när temperaturen sjunker utomhus, men alltså inte inne där jag bor.

Under sommarperioden är det kanske en fördel om man blötlägger i kylskåpet för att bibehålla kylan? Eller blir det för kallt för bönorna?
Citera
2008-07-04, 20:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seuils
Under sommarperioden är det kanske en fördel om man blötlägger i kylskåpet för att bibehålla kylan? Eller blir det för kallt för bönorna?
Jag blötlägger alltig bönorna i kylskåp.

~Paul~
Citera
2011-12-03, 17:45
Bannlyst
Lite gammal tråd men det här med salt verkar det finnas delade meningar om.

Citat:
3.
Tillsätt gärna salt i blötläggningsvattnet som ger jämnt fördelad sälta. Saltet verkar inte spela någon roll för bönornas mjukhet. Om du har mycket hårt vatten i kranen kan det vara värt att använda filtrerat vatten till blötläggning och kokning. Om bönorna inte sväller kan de lida av defekten hard shell. Förmodligen är det kört för dina bönor, köp nya.
http://matmolekyler.taffel.se/2010/0...er-och-fjartar

Visserligen skriver samma person att det helst ska vara 18h som bönorna ska blötläggas, kanske har med saken att göra.

Undrar även när en böna är "död" som det står i länken? Är det efter blötläggningen?
Senast redigerad av saggeliten 2011-12-03 kl. 17:48.
Citera
2013-05-29, 07:27
Medlem
Jag har också varit med om att vissa bönor förblir stenhårda under både blötläggning och tillagning.

Ibland tror jag att man på företagen/tillverkaren kanske gör som Ica med köttfärs - "märker om" gamla stenhårda bönor och blandar med nyare fräscha. Kanske därför det blir så olika i en och samma sats?
Citera
2015-05-26, 18:32
Medlem
Hur blötlägger ni era bönor? Jag har haft i lite olika saker typ ugnsformar, skålar m.m, men jag måste alltid använda mig av mer än 1, annars blir väldigt många bönor hårda, antar att det är för att dom täcks av andra bönor så att dom inte är i kontakt med vatten.
Röra om är en dålig lösning då jag inte har tid att vakta bönorna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in