Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-06-22, 22:43
  #97
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maidenmartin
Jag tänker en del på skillnaden mellan "klassiska" hårdrockband och glam metal band. Glam är något jag starkt förknippar med tuperat hår, powerballader och ett allmänt kommersiellt sound. Mötley Crüe, Poison, Bon Jovi och Def Leppard är de starkaste korten där.
Guns N Roses känns mer hårdrock än de andra, och det är med viss tveksamhet som jag vill kalla glam. Man var trots allt en av de stora anförarna av glam metal under slutet av 80-talet, och när de ändå sitter på en hel del ballader och en stor mainstream-aura vill jag inte klassa dem som hårdrock utan snarare glam, dock inte lika mycket glam som de andra.

Guns N' Roses är väl lite av ett sådant notoriskt "lite-här-lite-där"-band. Glam metal definieras till stor del av poppiga, catchiga melodier i det rent musikaliska, och till viss del av hur banden faktiskt ser ut på scenen. GN'R hade ju ett mer rått, smutsigare och grusigare sound. I slutet av 80-talet märks den här grusigare tonen i de flesta topplistare. "Appetite for Destruction" med Guns N' Roses, "Dr Feelgood" med Mötley Crüe, "Back to Attack" med Dokken eller Skid Rows självbetitlade platta.

Att Scorpions och diverse gäng tillskrivs "glam"-stämpeln har väl i så fall mer att göra med tidsperioden. När Slade, Sweet och New York Dolls härjade under 70-talet blev termen "glam rock" ett begrepp, och närmade man sig det området med lite tyngre musik under åren som följde blev man väl tillskriven "glam metal" som epitet, helt enkelt.
Citera
2017-06-25, 18:19
  #98
Medlem
avrogados avatar
Det finns kanske lika många hårda stilar som åsikter.

Min subjektiva åsikt:

Hard rock - blues/rock med attityd
Heavy metal - klassisk musik med attityd

Naturligtvis är spridningen otroligt stor så man kan väl kanske säga detta om allt?
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback