Med tanke på alla mysko avdelningar som finns här på FB så går det säkert att hitta någon användare som har Claes Waltin som favorit.
Men vem kan den särskilt sakkunnige ha drag av? Grått hår som spretar rakt upp, stora öron, mycket fet, högröd ansiktsfärg, stora blå ögon, tunga ögonlock, svällande kindpåsar, imposant näsa, rund plutande mun, tre dubbelhakor. Klädd i kavaj och byxor av grön sammet, vit smokingskjorta med svart fluga, guldbroderade sammetstofflor. Kanske mest ett självnidporträtt ändå! Kanske klär sig GW så hemma i smyg?
När det gäller filmen stör jag med mest på att regissören snott scenen ur Magnum Force rakt av där polisen (Sven Wollter/Clint Eastwood) står med avfällingarna i ett parkeringshus och diskuterar.
Nu har jag läst klart Faller fritt... Utmärkt bok som jag närapå sträckläste. Vem som utpekades som trolig mördare var inte det väsentliga (och ingen överraskning för de som läst Mellan sommarens...) utan att storyn helt enkelt var intressant och välskriven. Några invändningar har jag dock:
Det blir lätt karikatyrer av karaktärerna. De bra poliserna är inte bara extremt bra poliser utan också helyllepersoner i största allmänhet, medan de dåliga poliserna även är skitstövlar privat och allmänt märkliga figurer (Bäckström, Waltin m.fl).
Vidare
så har jag lite svårt för att Mattei faktiskt sökte upp gamla läraren Ossian tvärtemot den direkta order hon fick av Wiklander och Johansson. SÅ jävla intressant kan inte hans betygsutveckling ha varit att hon borde ha tagit det beslutet.
Om nu Johansson är den rättskaffens man och uberpolis som han beskrivs som så borde han faktiskt ge sig på Åke Persson. Det Persson gjorde på slutet kan aldrig sammanfalla med Johanssons polisiära moral.
Efter bokens slut så tvivlar jag på att den grå eminensen har någon direkt förebild från verkligheten. Rik som ett troll, men ingen förmögenhet, matematiker (en av de tre mest betydelsefulla inom svensk kryptologihistoria), vet allt, kan vägra svara på frågor från Palmegruppen, smällfet. Intressant karaktär, men knappast varken GW, Lidbom eller Ebbe Carlsson.
Nu har jag läst klart Faller fritt... Utmärkt bok som jag närapå sträckläste. Vem som utpekades som trolig mördare var inte det väsentliga (och ingen överraskning för de som läst Mellan sommarens...) utan att storyn helt enkelt var intressant och välskriven.
.
Den som utpekades som mördare i första boken, var inte det en fd polis som bodde utomlands och flög till Sverige för att mörda Palme med just den pistolen som Holmér håller upp på presskonferensen som exempel på mordvapen? Kommer inte ihåg, var så länge sen jag läste den.
Den som utpekades som mördare i första boken, var inte det en fd polis som bodde utomlands och flög till Sverige för att mörda Palme med just den pistolen som Holmér håller upp på presskonferensen som exempel på mordvapen? Kommer inte ihåg, var så länge sen jag läste den.
Nu blir jag lite osäker på revolvern... Vad höll Holmér upp för revolver, var det en Smith & Wesson? I denna bok är det ingen S&W.
Hursomhelst så kommer jag inte ihåg detaljerna om revolvern från Mellan sommaren...
Nu blir jag lite osäker på revolvern... Vad höll Holmér upp för revolver, var det en Smith & Wesson? I denna bok är det ingen S&W.
Hursomhelst så kommer jag inte ihåg detaljerna om revolvern från Mellan sommaren...
Ditt inlägg i övrigt stämmer i alla fall bra.
Okej, håller på att läsa"faller fritt som i en dröm" just nu,
den är bra, bättre än den första.
Börjar nog luta åt att Lars M Nilsson faktiskt är GW's motsvarighet i böckerna. Han är ju bara med i någon/några av de första, men med tanke på vilken självbild GW verkar ha haft vid denna tiden (sitter i skogen med bössan i munnen som han sa hos Luuk) så tror jag att en försupen kriminoloig som de andra tycker är helt tokig kan stämma ganska bra. Någon annan har varit inne på samma linje längre upp i tråden. Vad det gäller Eminensen själv är han nog lite "gott och blandat" annars hade han säkert varit enklare att känna igen.
Ja, Bäckström är en klåpare eftersom han inte kan utföra saker ordentligt och med diskretion men själva intentionerna som sådana är det inget fel på. Han vill dryga ut sin inkomst och unna sig lite av livets goda. Inget fel i det, alla vill vi sätta guldkant på tillvaron. Men samtidigt så sätter han sig inte på några höga hästar och låtsas bry sig om sin omgivning som till exempel Johansson och många av de verkliga fyrtiotalister vars åsikter endast är röda på valdagen och där egoismen lyser i ögonen alla andra dagar.
Ska jag spekulera om Bäckströms politiska hemvist så tror jag att SD ligger nära till hands, apropå politiska ställningstaganden.
Den sakkunnige är också en riktig hycklare, ännu värre än Johansson faktiskt. Han ger verkligen den politiska broilern ett ansikte. En man som varit involverad i arbetarrörelsen sen tonåren och som ändå aldrig haft ett vanligt arbete. Han har många verkliga förlagor, särskilt på vänsterkanten.
Jag var och lyssnade på GW på teatern i västerås igår på bokens dag. Han är en hysteriskt rolig talare med en låmäld lakonisk stil. Han sa inte så mycket om boken eftersom han tydligen blir generad när han ska prata om sina egna verk. Istället kåserade han fritt om alla mediakontroverser han varit inblandad i på sistone. Han berättade att den bok om grova våldsbrott han kommer ge ut i höst kommer vara en väldigt tjock sak. Tjock enkom för att han tänker köra upp den i röven på dom som kallat honom lat i pressen på sistone
VLT påstår att han bad om ursäkt för att han sa att Läckberg skrev som nicke lilltroll pratade. Det gjorde han inte! Hans enda kommentar till det var att Läckbergs läsare var på tok för unga för att fatta hans lilltrollreferens
Tyvärr var det alldeles för mycket folk för en frågestund (helt fullsatt) så jag fick aldrig möjlighet att fråga om den särskilde sakkunninge.
Läser GW´s senaste "Faller fritt som i en dröm", har mest skummat igenom början av tråden..vill undvika eventuella spoliers även om mördare redan är avslöjad i en tidigare bok.
GW är knappast den "särskilde sakkunnige"/eminensen, däremot pratar Holt och Johansson om Polishögskolans egna professor i bokens början. Motvilligt erkänner de att han har rätt den här gången. I hans andra bok "Profitörerna" 1979 förekommer en doktorand i kriminologi som utalar sig om både det ena och det andra.
Det är ganska uppenbart att GW är förebilden för professorn och doktoranden. Skönt att han inte gjorde som Guillou och ge sitt fiktiva jag ( Eric Ponti) en hjälteroll.
En liten fråga angående Linda - Som i Lindamordet. Vad menas med den den konstiga fågelmasken på omslaget? Det förekommer inte någon sådan i bokens handling.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!