2013-11-14, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Armenier utvisas till Armenien:

Kristianstadbladet: Ung familj ska utvisas till fel land

Den unga familjen där föräldrarna själva inte är mer än barn och pappan svårt traumatiserad ska utvisas. Migrationsverket vill skicka dem till Armenien där ingen av dem ska ha satt sin fot.

SVT-besök:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/avvisas-efter-spraktest-pa-telefon
Citera
2013-11-14, 10:48
Medlem
spoilers avatar
"Rion är fem år och född i Sverige. I måndags fick han ett brev från Migrationsverket där det står att han och hans familj ska utvisas.

– De bryr sig inte om vår situation, säger Luminje som är Rions mamma.

– De bryr sig inte om vårt ärende - därför blev det så. Hade de varit noggranna hade de sett vad de skrivit. Rion är fem år - de har adresserat till Rions namn, forsätter hon.

Rions familj kom till Sverige första gången år 2002 innan Rion var född. De har sökt och överklagat Migrationsverkets beslut sex gånger och hela tiden fått avslag. Alla barnen har gått hela sin skoltid i Sverige men det räknas inte som tillräckliga skäl för att få stanna."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/#./avvisningsbeslut-skickades-till-femaring?&_suid=138442237698207942101034461739
Citera
2013-11-14, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arboratorus
Armenier utvisas till Armenien:

Kristianstadbladet: Ung familj ska utvisas till fel land

Den unga familjen där föräldrarna själva inte är mer än barn och pappan svårt traumatiserad ska utvisas. Migrationsverket vill skicka dem till Armenien där ingen av dem ska ha satt sin fot.

Citat:
- Hur kan man tro att en vettskrämd sjuttonåring med två barn och en svårt traumatiserad man ska ljuga om var man kommer ifrån?

http://www.expressen.se/kvp/nu-avvisas-familjen--men-inte-till-hemlandet/
Citera
2013-11-14, 15:34
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.aftonbladet.se/kultur/article17840865.ab

"”Sverige har gjort mig till politisk flykting”

Papperslösa Samira Motazedy gömmer sig undan utvisning till Iran där hon är dödsdömd

Samira Motazedy är gömd flykting i Sverige. Hon är dödsdömd i Iran.

I år är det tjugo år sedan FN:s världskonferens för de mänskliga rättigheterna i Wien ägde rum. Den 14–16 november firas det med Nordens största forum för mänskliga rättigheter – MR-dagarna i Stockholm.

Under dessa tre dagar publicerar Aftonbladet några röster som vittnar om de brott mot mänskliga rättigheter som pågår varje dag."
Citera
2013-11-14, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
"Rion är fem år och född i Sverige. I måndags fick han ett brev från Migrationsverket där det står att han och hans familj ska utvisas.

– De bryr sig inte om vårt ärende - därför blev det så. Hade de varit noggranna hade de sett vad de skrivit. Rion är fem år - de har adresserat till Rions namn, forsätter hon.

Rions familj kom till Sverige första gången år 2002 innan Rion var född. De har sökt och överklagat Migrationsverkets beslut sex gånger och hela tiden fått avslag. Alla barnen har gått hela sin skoltid i Sverige men det räknas inte som tillräckliga skäl för att få stanna."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastnytt/#./avvisningsbeslut-skickades-till-femaring?&_suid=138442237698207942101034461739

Har man fått avslag sex gånger, kanske man borde fundera på att åka hem, eller?
Citera
2013-11-14, 18:42
Medlem
arboratoruss avatar
Dagens Nyheter: Vill sörja sin dödade make - får inte komma hit

Hon var gift med vänsterpolitikern och demokratiarbetaren Abdirahim Hassan som dödades i Mogadishu för snart tre månader sedan. Nu vill A*an A*di besöka Sverige för att sörja med familjen, men får avslag av Migrationsverket.
- "För mig är det väldigt viktigt att återvända till Somalia efter min vistelse i Sverige. Hela min familj, alla mina släktingar samt vänner bor där och det är en trygghet jag inte vill lämna."
Citera
2013-11-15, 00:34
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silveriller
Ur artikeln:
"Familjens problem började i Kazakstan 2007, när Lolas dåvarande make inte kunde betala tillbaka det lån han tagit för att köpa två bussar. Då brändes båda bussarna upp av den uzbekiska maffian i Kazakstan, som stod bakom lånet."

Så maffian ville ha tillbaka sina pengar. Då de inte fick det brände de upp vad som i praktiken var deras egna bussar som straff.
Det låter rimligt

- Javisst låter det märkligt.

Familjens problem sägs alltså vara att landets myndigheter inte kan beskydda dom från kriminalitet...

Citat:
Ursprungligen postat av Aftonbladet
20 dagar senare blev sonen Bobir överfallen på gatan och illa knivskuren i ansiktet. Då valde Lola att fly med barnen och dåvarande maken till Sverige. De kom hit i augusti 2008, fick en lägenhet i Stockholms-förorten Jordbo och barnen började i skolan.

... vilket får familjen att flytta till en problem-förort utanför Stockholm.

- Förväntar dom sig att Sveriges polis ska vara bättre på att stå emot organiserad kriminalitet?

Citat:
2010 valde Lola att byta religion, från islam till kristendom:
– Jag såg i Sverige att det var möjligt att leva som människa. Jag avskydde sjalen jag var tvungen att ha, berättar hon.

- Förvisso ett föredömligt beslut att skippa sjalen. Men ...

Citat:
Efter konverteringen vände sig hela den muslimska släkten i Kazakstan mot henne.
– De vägrar att ha kontakt med mig längre. En av mina kusiner har sagt att de ska döda mig om jag kommer tillbaka, berättar Lola.

... Lola förväntar sig alltså att slippa påtryckningar från aggressiva muslimer ... i en av Stockholms alla invandrardominerade problemförorter.

Tror Lola att svenska myndigheter ska vara överlägset bäst på att hantera muslimernas trakasserier mot icke-muslimer?

Varför valde familjen att flytta till just Sverige? Det bör finnas andra länder som är mycket bättre än Sverige på att stå emot organiserad kriminalitet och aggressiva muslimer. Eller har jag fel uppfattning om svenska myndigheter?

Den nyare av Aftonbladets artiklar om den begåvade boxaren:

Citat:
Han beskriver bland annat hur poliserna som skulle ledsaga honom ut ur landet den 30 oktober reagerade efter att han hade skrikit och protesterat så mycket att utvisningen fick ställas in:
"När vi kom till Märsta så frågade de personalerna om det fanns någon äcklig eller dålig rum som man kunde kasta mig in så att jag skulle ångra mig för det jag gjorde."

- Det låter som en ganska lindrig konsekvens i förhållande till vad Laziz Sharifovs gjorde.

En skicklig boxare löpte amok på ett flygplan. Hur mycket obehag skapade Laziz för alla som för närvarande? Ska Sveriges medborgare ha sympati för att Laziz vantrivs där han sitter inlåst? Vad kostade utvisningen som fick avbrytas av att Laziz skapade kaos? Hur mycket personal krävs för att hantera kampsports-talangen Laziz? Vilka resurser kommer att krävas vid nästa utvisnings-försök av denna stökiga person?
Citera
2013-11-15, 06:08
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia

- Förvisso ett föredömligt beslut att skippa sjalen. Men ...

... Lola förväntar sig alltså att slippa påtryckningar från aggressiva muslimer ... i en av Stockholms alla invandrardominerade problemförorter.

Tror Lola att svenska myndigheter ska vara överlägset bäst på att hantera muslimernas trakasserier mot icke-muslimer?

Varför valde familjen att flytta till just Sverige? Det bör finnas andra länder som är mycket bättre än Sverige på att stå emot organiserad kriminalitet och aggressiva muslimer. Eller har jag fel uppfattning om svenska myndigheter?

Nja, svensk polis får ju inte ens skjuta folk i nödvärn eller ens jaga/registrera brottslingar utan att riskera drabbas av påföljder. Vi har shariamilis i Rinkeby och en feministisk demo i en förort blev attackerad av muslimer som skanderade hora. Det senare fallet fick ytterst liten uppmärksamhet.
https://www.flashback.org/t1491852

Så nej, svenska myndigheter är inte ett dugg bra på att stå emot dylika fraktioner i samhället. Jag skulle påstå att öststaterna är 100 ggr värre/bättre på att slå ner på kriminella och påföljderna där är också dom 100 ggr värre.
Citera
2013-11-15, 06:58
Bannlyst
Citat:

Det har sej själv och skylla. Albaner har ingen rätt att få stanna i Sverige, vad är problemet. Däremot måste regelverket ändras, så att gömma sej är en belastning för framtida ansökningar om PUT. Man borde införa en kvot system, att max 100 PUT kan delas per år till asylsökande som kommer till Sverige.
Citera
2013-11-15, 16:12
Medlem
Knullkungens avatar
http://www.expressen.se/kvp/mardrommen-dalias-familj-kan-splittras/

"ÄNGELHOLM. Dalia Cartagena Avalos och hennes 15-åriga dotter hotas av att skickas tillbaka till El Salvador samtidigt som tvååriga lillasystern måste stanna i Sverige. Fallet har upprört många in familjens omgivning som nu har startat en namninsamling. Men fortfarande är framtiden oviss för mamman och döttrarna.

– De splittrar vår familj och verkar inte bry sig om att min tvååriga dotter behöver vara nära både sin mamma och pappa, säger Dalia till Kvällsposten."
Citera
2013-11-15, 16:40
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knullkungen
http://www.expressen.se/kvp/mardrommen-dalias-familj-kan-splittras/

"ÄNGELHOLM. Dalia Cartagena Avalos och hennes 15-åriga dotter hotas av att skickas tillbaka till El Salvador samtidigt som tvååriga lillasystern måste stanna i Sverige. Fallet har upprört många in familjens omgivning som nu har startat en namninsamling. Men fortfarande är framtiden oviss för mamman och döttrarna.

– De splittrar vår familj och verkar inte bry sig om att min tvååriga dotter behöver vara nära både sin mamma och pappa, säger Dalia till Kvällsposten."

Citat:
Hotas av maffian

Ovanligt! Undrar varför man intekan gömma sig någonstans i Sydamerika? Och det sedvanliga gifta sig och skaffa barn trots tillfälligt uppehållstillstånd.Som man sedan använder som en anledning till att få stanna.

Citat:
verkar inte bry sig om att min tvååriga dotter behöver vara nära både sin mamma och pappa

Hon bryr sig uppenbarligen inte då hon visste precis vad som skulle kunna hända.
Citera
2013-11-15, 17:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Men slutet på expressens artikel tar ändå priset.

http://unvis.it/www.expressen.se/gt/rion-5-fick-familjens-utvisningsbesked/

För familjen är Sverige hemma.
– Vi har inte gjort något fel och jobbar båda två. Det är svårt att någon annan bestämmer över ditt liv.

Så att välja att gömma sig och stanna i landet trots 6st(!) avslag är inte att göra nåt "fel"? Undrar vad dom anser vara nog för att göra fel...

Och gällande att ungarna bara gått i svensk skola, när kan dom tänkas ha fått sitt första avslag? Hade ungarna verkligen börjat skolan då? Om inte så är det ju föräldrarnas fel att ungarna "bara" gått i svensk skola trots att dom inte har rätt att vara i landet.
Senast redigerad av Sereena 2013-11-15 kl. 17:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in