Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-12, 12:07
  #37
Medlem
daphoxs avatar
Filmen verkar perfekt att använda som nåt slags tema på finlandsbåtarna. Javisstja, det har de ju gjort. (Nej, har inte sett filmen).
Citera
2008-11-14, 22:26
  #38
Medlem
quaertys avatar
Nu har jag sett den. Som vanligt hade jag rätt.

Jag kan väl tycka att färgerna och ljuset var bra, men resten...icke.

Bläddra tillbaks ett par sidor och begrunda vad jag misstänkte då. Ingenting för vuxna män hur som helst.
Citera
2008-11-15, 15:22
  #39
Medlem
fy fan vilken skit!! tramsigt och löjligt. 2 personer pratar allvar med varandra så börjar den en sjunga utav bara helvete. de känns ju jävligt naturligt
Citera
2009-01-25, 00:41
  #40
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Nu har jag sett den. Som vanligt hade jag rätt.

Jag kan väl tycka att färgerna och ljuset var bra, men resten...icke.

Bläddra tillbaks ett par sidor och begrunda vad jag misstänkte då. Ingenting för vuxna män hur som helst.

Okej, quaerty, jag får väl ta smällen och bli ansedd som en bög av dig då, för att jag måste erkänna att Mamma Mia var en mycket trevlig film. Njutningsfylld underhållning med vackra miljöer, starka skådespelare, trevliga musiknummer och en bedårande Amanda Seyfried .

Citat:
Ursprungligen postat av stearling_morrison
fy fan vilken skit!! tramsigt och löjligt. 2 personer pratar allvar med varandra så börjar den en sjunga utav bara helvete. de känns ju jävligt naturligt

No shit Sherlock, det är ju en musikal...

Mvh
__________________
Senast redigerad av Lantbruk 2009-01-25 kl. 00:45.
Citera
2009-10-24, 18:09
  #41
Medlem
Barbara Anns avatar
Mm! 2?

Ja det verkar som om det kan komma en uppföljning, men UTAN ABBA:s musik..

Vad tror ni om det? ABBA's musikkatalog är såklart stor nog för enbart deras musik i en till musikal, men de flesta låtar är ju inte kända för allmänheten tyvärr.
Vad tror ni de väljer då för musik, vilket band får den äran? Eller skriver B&B ny musik då?
Jag vet inte vad jag ska tycka, 'Mamma Mia' är ju liksom ABBA...

http://news.bbc.co.uk/newsbeat/hi/en...0/10002552.stm

http://www.collider.com/2009/09/15/m...-kings-speech/

http://www.telegraph.co.uk/culture/f...a-sequel.html#


förresten, jag såg att ngn kommenterat angående Björn och Bennys ev. medverkan i filmen. Båda två är med, Benny, som ngn skrev, är en fiskare någonstans i mitten, medan Björn är med riktigt i slutet, som den grekiska guden Apollon med lyra

Citat:
– Jo, jag var med och föreslog att jag skulle dyka upp i den grekiska kören på slutet. Eftersom Benny skulle vara en vanlig simpel fiskare kunde jag vara en gud.
Citera
2009-12-25, 00:17
  #42
Medlem
Pecka-s avatar
Såg filmen på Canal+ nu ikväll. Funkade väl OK som lättspydd underhållning när man är lite sådär halvdäst efter all julmat. Storyn är ju töntig och ytlig, och början kändes skådisarna hyperaktiva men filmen blev bättre efter ett tag.
Citera
2011-04-25, 21:51
  #43
Avstängd
adnanisHs avatar
Är det någon mer än mig som kollar på Mamma Mia nu på trean? Varför i helvete översätter de låtarna? Riktigt mongo-översättning.
"Diggin the dancing queen" blir t.ex "Du är fin dancing queen" och "You are in the mood for a dance" blir t.ex "Rytmen dunkar inom dig" och massa annat dravel. Skärpning TV3.
Citera
2011-04-25, 23:19
  #44
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lantbruk
Okej, quaerty, jag får väl ta smällen och bli ansedd som en bög av dig då, för att jag måste erkänna att Mamma Mia var en mycket trevlig film. Njutningsfylld underhållning med vackra miljöer, starka skådespelare, trevliga musiknummer och en bedårande Amanda Seyfried .
Nej, nej. Jag tror så klart inte att du är bög bara för att du gillar Mamma Mia.


...men du är väl åtminstone tjej??
Citera
2014-12-14, 06:23
  #45
Medlem
Björn Ulvaeus utesluter inte inte "Mamma mia 2" men då kräver det ett väldigt bra manus.

https://www.billboard.com/articles/n...on-youll-never

Citat:
"You never know, it depends if there's a very good script," he said. "There have always been rumors, but nothing that I can confirm or deny right now."
Citera
2014-12-14, 16:27
  #46
Medlem
Om man kan bortse ifrån att alla skådisarna inte kan sjunga och den dumma handlingen så är Mamma Mia relativt underhållande, tack vare ett bra soundtrack och ett vackert foto. Men Pierce B, delta inte i fler musikaler!
Citera
2017-08-14, 10:48
  #47
Medlem
Såg filmen igår på SVT, visserligen inte hela och under en del zappande till Friidrotts-VM (sista dagen i London). Det är säkert en härlig och spänstig musical på scen, men filmen fungerar inte hela vägen. Mitt i allt det goda humöret (Pierce Brosnan, Amanda Seyfried m fl hade säkert jättekul under inspelningen och det är en film som badar i känslor) verkar den litet för flåsig och formulärartad. Handlingen är ju rätt mycket som en gammaldags förväxlingsfars där folk springer i dörrarna och hoppar ut i trädgården, och hela filmen är väldigt chockrosa, man bara väntar på att någon av damerna ska ropa Oh My Gaaaaawd!! Även om det är klart att filmen inte är tänkt att vara realistisk så känns det litet jobbigt efter ett tag.

Sedan är det musiken. Skådespelarna är (som många redan har varit inne på) inte tillräckligt starka sångare, de sjunger hellre än bra (Meryl Streep är väl hygglig men knappast en sångerska med lyskraft), och eftersom man har använt ABBAs studioversioner (visserligen ibland litet ommixade) så känns det litet platt när det inte är Agnetha eller Frida som sjunger. Nu är Mamma Mia till stor del gjord för en "karaoke-generation" där man gillar det där litet tacky och utklädda i att tolka låtarna så, men jag är inte särskilt inställd på karaoke och för mig blir det obestämt störande.

Rent songwriting-mässigt är ju de här låtarna ofta urstarka, det bevisas av hur många olika slags tolkningar de kan göras i utan att tappa formen, från hårdrock till soul till ballad, men när de görs som karaoke och dessutom får så här stort utrymme på bekostnad av dialogen så blir det en litet konstig hybrid av musical och fars. Sedan upplever jag att filmrutorna tränger ihop det som händer för mycket; den här musicalen behöver utrymmet på en stor scen.[/
Citera
2018-05-11, 03:06
  #48
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Det är väl lika bra att lägga upp det här.
Mamma Mia! Here We Go Again
Uppföljaren är klar och kommer i Juli.
Trailern ser billigt ut med dekorerna i bakgrunden, minst sagt.
https://www.imdb.com/title/tt6911608...?ref_=tt_ov_vi
4 trailers, Cher.. som grandma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback