Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-01, 18:03
  #1
Medlem
Hej alla glada. Jag är medveten om att de finns ett antal trådar om vad man kan ta när man går på antidepressiva - men jag har inte hittat tillräckligt med info om Bupropion. Jag går nämligen på både Sertraline (SSRI) och Bupropion (NDRI) men är lite orolig på att testa före jag vet att de inte är direkt farligt....

Sertraline skall vara helt ok att köra de mesta på har jag förstått, men jag har läst här att Bupropion (alias Voxra eller Wellbutrin) skall helt ta bort de positiva effekterna av CS..... Är det någon som har någon som sitter på erarenhhet? Kan det vara direkt farligt att testa? Hoppas jag kan gräva fram lite mera info...

Edit: Strukturerade om och försökte förtydliga min situation...
__________________
Senast redigerad av Treo535 2008-07-01 kl. 18:07.
Citera
2008-07-02, 01:23
  #2
Medlem
Spaceys avatar
Krossa bupropionet och snorta det, mkt najs
Citera
2008-07-02, 11:22
  #3
Medlem
episods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacey
Krossa bupropionet och snorta det, mkt najs
Vad pratar du om?
Det är ju hans/hennes dagliga medecin mot depression, menar du att han ska missbruka den? Låter som ett väldigt dåligt förslag.

Treo535: fungerar Voxra bra,? jag har varit intresserad av att få denna medecin förrut mot depression.
Om det är farligt..
vad jag läst på FASS höjer Voxra kramptröskeln mycket, och kan i sig själv vid höga doser framkalla krampanfall (och epilepsi).
Din SSRI kan måhända även höja kramptröskeln (Kolla upp i FASS).
Andra CNS-stimulanter om du provar kan också höja kramptröskeln naturligtvis.

Men det är inte farligt om du är mycket försiktig.
Du kan ju prova i väldigt små doser, gå mycket varsamt fram.
Ha en annan person med dig som du talat om för att du har medecinerna, ifall någonting skulle hända.

Det finns risk att effekten från dina antidepressiva medecin fungerar sämre X antal dagar efteråt, ifall det finns någon korstolerans, eller av utsättningssymptom från cns-stimulanter med nedstämt humör osv (AT)

Har inget speciellt förslag på cns-stim.

Oh, undvik Metylon (bk-MDMA) och (ecstasy) MDMA ~ ingen effekt + negativa effekter med SSRI.
__________________
Senast redigerad av episod 2008-07-02 kl. 11:26.
Citera
2008-07-02, 11:46
  #4
Medlem
episods avatar
tillägg:
Hmm.. Jag har ssri + metylfenidat. metylfenidat är en cns-stimulant men den verkar på liknande sätt som Voxra på noradrenalin & dopamin, Voxra (bupropion) liknar även fenetylamin-familjen såsom metylfenidat hör till.
Har provat 4-FA med god effekt med mina medeciner, fast ännu tveksam ifall det är att rekommendera, se
https://www.flashback.org/showthread.php?t=700312
Citera
2008-07-02, 16:11
  #5
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treo535
Hej alla glada. Jag är medveten om att de finns ett antal trådar om vad man kan ta när man går på antidepressiva - men jag har inte hittat tillräckligt med info om Bupropion. Jag går nämligen på både Sertraline (SSRI) och Bupropion (NDRI) men är lite orolig på att testa före jag vet att de inte är direkt farligt....

Sertraline skall vara helt ok att köra de mesta på har jag förstått, men jag har läst här att Bupropion (alias Voxra eller Wellbutrin) skall helt ta bort de positiva effekterna av CS..... Är det någon som har någon som sitter på erarenhhet? Kan det vara direkt farligt att testa? Hoppas jag kan gräva fram lite mera info...

Edit: Strukturerade om och försökte förtydliga min situation...

Ta inte tjack, E/MDMA, stimulanta RC's, serotonerga RC's, etylalkohol, eller liknande. Din hjärna är tämligen helgarderad mot dom flesta serotonin-, dopamin-, och noradrenalinpåverkande preparat.

Benso är tråkigt, så hoppa över det med, åtminstone i russyfte.

Cannabis bör gå an, men håll igen lite på doseringarna om det är bra kvalitet på det du eventuellt har. Cannabis kan vara tämligen noradrenergt och dopaminergt, som jag minns farmakologin nu.

Citat:
Ursprungligen postat av episod
tillägg:
Hmm.. Jag har ssri + metylfenidat. metylfenidat är en cns-stimulant men den verkar på liknande sätt som Voxra på noradrenalin & dopamin, Voxra (bupropion) liknar även fenetylamin-familjen såsom metylfenidat hör till.
Har provat 4-FA med god effekt med mina medeciner, fast ännu tveksam ifall det är att rekommendera, se
https://www.flashback.org/showthread.php?t=700312

Fungerade 4-FA trots SSRI? Vilken SSRI får du utskriven?

Att ta en både serotonerg och centralstimulerande substans med återupptagshämmare av såväl NA/DA som av SE i systemet, är definitivt riskfyllt. Jag hade inte gjort det.
Citera
2008-07-02, 17:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av episod
Treo535: fungerar Voxra bra,?

Alltså Voxra äts mest mot humörsvängningar för mig medans SSRI:n är där mot depressionen.... Har nyligen bytt också så jag kan inte riktigt uttala mig om det är bra eller inte.... Känns helt ok nu dock! =)
Citera
2008-07-02, 17:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Ta inte tjack, E/MDMA, stimulanta RC's, serotonerga RC's, etylalkohol, eller liknande. Din hjärna är tämligen helgarderad mot dom flesta serotonin-, dopamin-, och noradrenalinpåverkande preparat.


Jasså, men jag har förstått de som att tjack funkar bra medans E är helgarderat mot...Stämmer inte det?!?! Inte testat tjack än men funderar på om man skulle ta lite för att orka hålla "festen igång"....
Citera
2008-07-02, 17:31
  #8
Medlem
Qidushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Treo535
Jasså, men jag har förstått de som att tjack funkar bra medans E är helgarderat mot...Stämmer inte det?!?! Inte testat tjack än men funderar på om man skulle ta lite för att orka hålla "festen igång"....

Citat:
Ursprungligen postat av Treo535
Alltså Voxra äts mest mot humörsvängningar för mig medans SSRI:n är där mot depressionen.... Har nyligen bytt också så jag kan inte riktigt uttala mig om det är bra eller inte.... Känns helt ok nu dock! =)

Det stämmer inte. Läs bipacksedeln och FASS, http://www.fass.se/LIF/produktfakta/...3&UserTypeID=0 . Voxra och centralstimulanter är kontraindicerade.

Kollar du ditt eget blodtryck? Om inte, ta inte tjack ihop med bupropion.

Amfetaminer metaboliseras i kroppen av ett enzym, är det samma som hämmas av bupropion? Jag tror det. Vad får det för följder? "Gult klettjack" får högre kvalitet. Mer? Vet ej, räkna inte med att det bara är att strunta i.

Det händer att bupropion orsakar krampanfall. Tror du att tjack höjer eller sänker kramptröskeln?

"Behandling: Vid överdosering rekommenderas inläggning på sjukhus. EKG och vitala funktioner bör övervakas.

Säkra fria luftvägar, fullgod syresättning och ventilation. Om kort tid förflutit sedan intag kan ventrikeltömning vara indicerad. Användning av aktivt kol rekommenderas också. Det finns ingen känd antidot mot bupropion." Från FASS. Spännande, eller hur? Tar du lite för mycket tjack, och det faktiskt funkar lite för mycket, då finns det inget att göra åt det, som läkarvetenskapen ser det.


Behöver du både SSRI och NDRI, så bör du låta bli knark, annat än enstaka klippta hövdingar eller schlafen-pix. Det finns inga anledningar att rucka på ett hus som knappt står från start.
Citera
2008-07-02, 22:41
  #9
Medlem
episods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qidush
Fungerade 4-FA trots SSRI? Vilken SSRI får du utskriven?
Det har fungerat mycket väl vid 4 separata test.
Fjärde testet under pågående medicinering med metylfenidat som beskrivits i länken.
Escitalopram, den mest selektiva SSRI'n.
Citera
2009-03-14, 02:00
  #10
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacey
Krossa bupropionet och snorta det, mkt najs

Hej!" Ledsen om jag drar upp en gammal tråd, men jag har just (igår) fått Voxra (150 mg) utskrivet och det jag undrar nu är om man på något sätt kan bli "rolig" av dem? Har fått dem som ADHD medicin, så helt olika tex Ritalina mm kan de väl inte vara? Vad säger ni, mina kunniga vänner, går det att bli speedad på dessa och isof hur? Tacksam för svar!

Och till alla moralkärringar: Nej jag ska inte göra det på regular basis. Ska äta medicinen som ordinerat i först hand, men vore kul att kunna busa vid något enstaka tillfälle då och då.
Citera
2009-12-06, 21:48
  #11
Avstängd
homosapienss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Hej!" Ledsen om jag drar upp en gammal tråd, men jag har just (igår) fått Voxra (150 mg) utskrivet och det jag undrar nu är om man på något sätt kan bli "rolig" av dem? Har fått dem som ADHD medicin, så helt olika tex Ritalina mm kan de väl inte vara? Vad säger ni, mina kunniga vänner, går det att bli speedad på dessa och isof hur? Tacksam för svar!

Och till alla moralkärringar: Nej jag ska inte göra det på regular basis. Ska äta medicinen som ordinerat i först hand, men vore kul att kunna busa vid något enstaka tillfälle då och då.
Bump! Jag vill också veta om det går, någon som vill agera testpilot?
Citera
2010-01-10, 21:30
  #12
Medlem
Marlboromans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacey
Krossa bupropionet och snorta det, mkt najs


Varför? Vad skulle man uppnå med detta?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback