Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-07-01, 02:27
  #1
Medlem
PJeys avatar
Den senaste siffran på inlägg i Flashback är elva miljoner fyrahundrasextiotusen etthundrasjuttiotre inlägg. Hur i hela friden ska man som ganska ny här kunna ta upp ett ämne som inte har tagits upp förut? För er som säkerligen kommer att påpeka det har jag både sökt i hela inlägg samt rubriker så det borde gå att ställa en fråga om det här.

Jag tycker det är intressant att försöka fråga om saker jag undrar över i diverse ämnen, men det är inte så upphetsande att få en allmänt idiotförklarande passning att man borde söka innan! Är det tänkt att nybörjare ska hålla sig till sökfunktionen och de redan inkörda kan diskutera lite som de vill?

Sätter huvudet tillrätta i giljotinen och väntar på bilan....
Citera
2008-07-01, 02:32
  #2
Medlem
EssKungs avatar
Haha håller delvis med dig. Jag menar det finns ju alltid något
nytt att diskutera eller fråga om, men är det något som redan
har varit uppe i diskussion för ett år sedan så kommer de med
piskan.

Så då borde ju det rätta vara att skriva den tråden som är ett
år gammal, men då kommer de med piskan igen för att man
bumpat en ett år gammal tråd.

Citera
2008-07-01, 03:15
  #3
Moderator
tobess avatar
Alltså,

Har exakt samma sak diskuterats tidigare så ska man givetvis söka och posta i den tråden.

Har man däremot något nytt ämne man vill diskutera, ja då kan man posta ett nytt ämne.

Om folk gnäller på att man tar upp en gammal tråd så är det antagligen i 9/10 fall p.g.a. att det är en värdelös bumpning. Postar man i en gammal tråd så bör inlägget vara av samma kvalitet som en trådstart i princip.

För att ta ett exempel.

En tråd som handlar om när man drack första gången i alkohol.

1. Man bumpar med "Jag söp i lördags Jag är 18" -> dålig bump av en gammal tråd.
2. Man bumpar med "Intressant att man var så ung, är det så även idag? - eller är det t.o.m så att man dricker vid ännu tidigare ålder? Jag själv söp till för första gången när jag var 18 " -> bra bump.

Inte behöver man leva vid sökfunktionen, men man kan ju kanske även inse att med så många trådar/inlägg så har EXAKT samma fråga tagits upp ett antal gånger förr och att se samma trådar om och om igen är inte något som nån vill ha.

Detta känns verkligen som ett stort problem för "generation gratis" där man helst ska ha ett svar före man postat - även om det är en sak som man kan googla sig fram till på ett par sekunder men som trådskaparen hoppar över för att det är för "jobbigt"
Citera
2008-07-01, 03:23
  #4
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes

Detta känns verkligen som ett stort problem för "generation gratis" där man helst ska ha ett svar före man postat - även om det är en sak som man kan googla sig fram till på ett par sekunder men som trådskaparen hoppar över för att det är för "jobbigt"

Kan bara instämma. Bifogar en länk till en artikel om detta. Kallas för generation Y eller "generation snöflinga"

http://women.timesonline.co.uk/tol/l...cle4232385.ece

Citat:
Earlier this year the Association of Graduate Recruiters said the generation born since 1982 – the so-called generation Y – were “unrealistic, self-centred, fickle and greedy”.

They used the example of a new recruit to a transport company who rang his mother to complain: “I have got to go to London tomorrow and they haven’t even given me a map.”

The employer threw up her hands in anger, according to Carl Gilleard, AGR’s chief executive: “Here was someone working for a transport company, who had spent three years at university, who was aggrieved because he hadn’t been given a detailed map.”
Citera
2008-07-01, 03:26
  #5
Medlem
StefanHeterJags avatar
Jag brukar:
1. Titta om det finns en klistrad tråd som tar upp det jag vill ta upp.
2. Försöka att göra en sökning först,
3. Posta och hålla tummarna.

Många forum har "den stora tråden om".. De kan vara svåra att hitta som ny i en forumdel då det inte alls är säkert att de ligger på förstasidan utan kan ha halkat ner många sidor bakåt.


Jag har missat ett par gånger och då är jag ändå moderator och ska föregå med gott föredömme..

Jag tror att om man gjort sitt bästa så kan man med gott samvete posta tråden och är det så att en moderator flyttar tråden rätt eller säger att man borde tagit det i en befintlig tråd så är det bara att göra just det. Inget man behöver hänga upp sig på.

Sen att det ibland är många som hugger på det direkt i tråden skulle jag vilja ändra på, istället för att flamea en användare som postat fel eller borde postat i en befintlig tråd så kan man ju ge ett korrekt svar och i all tysthet RP:a inlägget så tar moderator över och låser/flyttar/meddelar om rätt plats. Så slipper trådar få en massa OT i onödan.

Om man dock ständigt postar nya trådar som redan finns och kanske till och med ligger två trådar under den nyskapade så är det ju en annan sak.

Ibland kan en bump av en gammal tråd vara bra, ibland är det helt fel, så man får känna sig fram om det är aktuellt att bumpa en gammal tråd eller inte. Att svara på någon som ställde en fråga för 3 år sedan är ju lite lönlöst, denne lär ju antingen struntat i frågan eller tagit reda på svaret någon annan väg, men att bumpa en tråd med en diskussion som inte är tidsbunden kan ju vara helt rätt, t.ex. om det dykt upp något nytt i ämnet osv som kan föra diskussionen framåt.
Citera
2008-07-01, 05:23
  #6
Medlem
Kämpendahls avatar
Använd omdömet är mitt tips. Det är ofta dumt att bumpa en flera år gammal tråd och i bland till och med om tråden bara har några månader på nacken. I t.ex. Integration & invandring är det en rundgång på ämnena i en cykel på cirka en månad, sedan brukar en snarlik tråd skapas och det fungerar. Fick man inte skapa nya trådar i samma ämnen skulle diskussionen där dö ut då få är intresserade av att diskutera i mastodonttrådar. Det finns liksom inte hur många infallsvinklar som helst i ämnet "sluta ta emot blattar".
Citera
2008-07-01, 06:56
  #7
Medlem
PJeys avatar
Ok! Tack för samtliga svar! Inget illa ment, men ibland kan det verka en smula svårt att prestera nåt som inte redan dragits förut. Jag tycker ändå att forumet är en höjdargrej för man har ju en infobank som är enorm! Ska använda sökfunktionen mer i fortsättningen.

PJey
Citera
2008-07-01, 07:20
  #8
Medlem
Flärps avatar
En bra grej att göra är att använda Google för att söka på Flashback, eftersom att FB's egna sökfunktion alltid inte är så bra.

Du gör så här:
  • Surfa in på Google.
  • I sökfältet så skriver du: "site:www.flashback.org <sökord>" (Där du byter ut sökord mot det du vill söka efter och tar bort båda taggarna <> och citattecknen "".
  • Klart!
Citera
2008-07-01, 07:20
  #9
Medlem
Det här med "bump"

Ta exempel denna tråd - https://www.flashback.org/showthrea...t=35354&page=4
Okej visst, tråden skapades år 2000 och en medlem postade ett inlägg men betyder det verkligen att man ska låsa tråden?
- diskussionen kan ju fortsätta.
Många (majoriteten) klagar på att man ska söka innan och gossen kanske sökte?

Eller ska man skapa en tråd som redan har diskuterat 25 gånger?
- jaja, det är ju flashback db som tar utrymme och segar ner forumet med tiden!

allstå menar ni på ni som stör er på bumpningar att om en tråd är tillräckligt gammal då ska man omedelbart låsa den om den har blivit bumpad!?
- Varför inte bara låsa -- radera alla sådana gamla trådar??
- det spar utrymme samt att det slipper bli indexerat i google där många hittar äldre trådar.

Jag hittade ovanstående tråd genom att söka på "knulla hora"
Citera
2008-07-01, 07:52
  #10
Medlem
honken80s avatar
Men att bumpa en tråd som ligger direkt nedanför är väl ok?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=701033
Citera
2008-07-01, 08:00
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honken80
Men att bumpa en tråd som ligger direkt nedanför är väl ok?

https://www.flashback.org/showthread.php?t=701033
Nu har den inte riktigt helt och håller med detta ämne att göra.
Citera
2008-07-01, 08:09
  #12
Medlem
TheRockerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acerac713
Ta exempel denna tråd - https://www.flashback.org/showthrea...t=35354&page=4
Okej visst, tråden skapades år 2000 och en medlem postade ett inlägg men betyder det verkligen att man ska låsa tråden?
- diskussionen kan ju fortsätta.
Många (majoriteten) klagar på att man ska söka innan och gossen kanske sökte?

Eller ska man skapa en tråd som redan har diskuterat 25 gånger?
- jaja, det är ju flashback db som tar utrymme och segar ner forumet med tiden!

allstå menar ni på ni som stör er på bumpningar att om en tråd är tillräckligt gammal då ska man omedelbart låsa den om den har blivit bumpad!?
- Varför inte bara låsa -- radera alla sådana gamla trådar??
- det spar utrymme samt att det slipper bli indexerat i google där många hittar äldre trådar.

Jag hittade ovanstående tråd genom att söka på "knulla hora"


Man kommer aldrig kunna komma ifrån det gnället här på FB. Det kommer alltid komma några som gnäller om man skulle bumpa en gammal tråd, men skulle du skapa en helt ny tråd om samma ämne, då kommer det folk och gnäller om det också så det bästa man kan göra är att ignorera vad sånna folk skriver (såvida det inte är en moderator då)
Jag skulle också vilja veta hur gammal tråden måste bli innan man kan starta den på nytt igen?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback