Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-06-30, 22:26
  #1
Medlem
hultass avatar
Tjena, är nybörjare inom Ubuntu 8.04 så jag har lite frågor.

1) När jag försöker installera Tor för Ubuntu så kommer jag så långt att jag ska ändra i configen och när jag ska spara det så blir det såhär, nån som vet hur man löser?

Kunde inte spara filen /etc/privoxy/config.

Du har inte de nödvändiga rättigheterna för att spara filen. Kontrollera att du angav platsen korrekt och försök igen.


2) Hur gör jag för att slippa skriva sudo rmmod pcspkr varje gång i terminalen för att slippa höra när datorn piper om man suddar när det är empty?

3) Ett torrent program som funkar till Ubuntu?

4) Det känns som fonten är lite knackig ibland så kan inte någon rekommendera vilken font och storlekar dom brukar köra med på

Program:
Dokument:
Skrivbord:
Fönstertitel:
Typsnitt med fast bredd:


MVH
Hultas
Citera
2008-06-30, 22:30
  #2
Medlem
Deerays avatar
kan de ha något me "Sudo" att göra?
Citera
2008-06-30, 22:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hultas
Tjena, är nybörjare inom Ubuntu 8.04 så jag har lite frågor.


1) En vanlig användare har inte skrivrättigheter i /etc, använd därför sudo. Till exempel:

sudo nano /etc/...
sudo vim /etc/...

Alternativt om du vill ha en grafisk klient, gksudo gedit /etc/...

(nano, vim, gedit är editorer ...)

2) Lägg till kommandot i /etc/rc.local

3) Deluge funkar bra. uTorrent funkar även med wine.
Citera
2008-06-30, 22:45
  #4
Medlem
hultass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedlund
1) En vanlig användare har inte skrivrättigheter i /etc, använd därför sudo. Till exempel:

sudo nano /etc/...
sudo vim /etc/...

Alternativt om du vill ha en grafisk klient, gksudo gedit /etc/...

(nano, vim, gedit är editorer ...)

2) Lägg till kommandot i /etc/rc.local

3) Deluge funkar bra. uTorrent funkar även med wine.

Tack för det mycket snabba svaret!

1) AVKLARAD
2) AVKLARAD
3) AVKLARAD
4) Du har inte lust att tipsa mig om den?

En sak till om du har tid, vart hamnar Privoxy nu när jag installerat och allt. Hittar inte det någonstans i program, platser eller system.

MVH
Citera
2008-06-30, 23:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hultas
Tack för det mycket snabba svaret!

1) AVKLARAD
2) AVKLARAD
3) AVKLARAD
4) Du har inte lust att tipsa mig om den?

En sak till om du har tid, vart hamnar Privoxy nu när jag installerat och allt. Hittar inte det någonstans i program, platser eller system.

MVH

Har inget bra svar på nr 4). Du kan använda programmet which i terminalen, which privoxy kommer ge var binären ligger, utan att veta antar jag att det är en daemon och att Ubuntu placerat en startväg i /etc/init.d/ och att du då kan slå igång det med:

sudo /etc/init.d/privoxy start

(alternativt om den heter med stor bokstav, ej vanligt dock, brukar vara små bokstäver). Annars fungerar locate bra, uppdatera databasen först med sudo updatedb och sen locate privoxy, kommer att ge dig var alla filer som heter något med privoxy ligger.

Annars kan säkert manualsidan, man privoxy ge dig information.
Citera
2008-06-30, 23:06
  #6
Medlem
hultass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedlund
Har inget bra svar på nr 4). Du kan använda programmet which i terminalen, which privoxy kommer ge var binären ligger, utan att veta antar jag att det är en daemon och att Ubuntu placerat en startväg i /etc/init.d/ och att du då kan slå igång det med:

sudo /etc/init.d/privoxy start

(alternativt om den heter med stor bokstav, ej vanligt dock, brukar vara små bokstäver). Annars fungerar locate bra, uppdatera databasen först med sudo updatedb och sen locate privoxy, kommer att ge dig var alla filer som heter något med privoxy ligger.

Annars kan säkert manualsidan, man privoxy ge dig information.


Tack så mycket, nu har jag fått Tor att funka!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback