Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-25, 19:44
  #421
Medlem
Caspern50s avatar
Jag sattes på Bisoprolol för jag behövde en hjärtrythmsänkande medicin och den sköter hjärtrythmen perfekt. Jag har inga av era biverkningar, men i stället en annan äcklig, svettas på nätterna. Jag svettades inte innan jag sattes på Bisoprolol. Jag letar därför efter ett alternativ till Bisoprolol som inte ger svettningar. Vi testade Metoprolol en vecka men då började hjärtat galoppera. Har ni något annat förslag som inte ger svettningar.
Tack.
Citera
2018-10-26, 13:29
  #422
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag har fått Inderal utskrivet men på apoteket fick jag istället Propranolol Accord eftersom det skulle vara samma sak fast billigare. Jag behöver dessa för oro och ångest när vissa situationer i mitt liv uppstår. Läkaren har skrivit ut tabletter på 10 mg, och anser att jag ska ta en-två vid behov. Första gången jag testade tabletterna tyckte jag att de hjälpte, men efter det tycker jag inte att de har haft någon jättestor effekt. Jag läser att många andra tar mycket högre doser så jag undrar om min läkare har tagit i i underkant vad gäller dosering. Jag är kvinna och väger 53 kg. Är dosen jag fått rimlig eller skulle jag kunna ta mer?

För ett 5-7 år sedan fick jg det på recept och 10-20mg räckte för mig, man på ca 80kg så dosen är tillräcklig...
Citera
2019-01-16, 10:50
  #423
Medlem
Jag har fått utskrivet propranolol accord som lugnade medel 1 tablett om dagen samt lergigan för sömnen och det också 1 tablett .Är det någon som testat det och kan betygsätta det och om det funkar.
Citera
2019-01-16, 14:34
  #424
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1122
Jag har fått utskrivet propranolol accord som lugnade medel 1 tablett om dagen samt lergigan för sömnen och det också 1 tablett .Är det någon som testat det och kan betygsätta det och om det funkar.

Står rätt mkt i tråden... men som lugnande; det verkar lugnande på fysiska symtom som hjärtklappning främst då, sänker puls och blodtryck så det kan "kännas" som man är lugnare. Det går ju dock inte att jämföra med benso som verkligen lugnar hjärnan "på riktigt" genom ökad GABA... men har man mkt fysiska nervösa symtom så är det ju helt klart bättre med Propranolol och dylikt ur beroendesynpunkt såklart.
Citera
2019-01-16, 22:21
  #425
Medlem
Jag har Panikångest som kommer då och då rätt så jobbigt. Vad är det bästa medlet mot det ?
Citera
2019-01-16, 23:02
  #426
Medlem
Petruccianis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders1122
Jag har Panikångest som kommer då och då rätt så jobbigt. Vad är det bästa medlet mot det ?

Kortsiktigt snabbverkande benso typ Xanor. Långsiktigt... nån sorts KBT/Mindfulness-träning som verkligen lär en att känslor och tankar inte är "du själv", de bara uppkommer och försvinner av sig själva och tricket är att inte bli uppslukad utan att låta dem vara kvar en liten stund (utan att mota bort dem). Lättare sagt än gjort jovisst, krävs att man orkar göra en rejäl insats.

Kortsiktig lösning är betydligt enklare än långsiktig som alltid men kortsiktig heter ju kortsiktig av en anledning, det kommer alltid tillbaka om man inte rycker upp orsaksroten på riktigt... men ja, kanske går lite off topic nu, det är medicinforum och inte psykologi/psykiatri hehe.
Citera
2019-08-21, 20:28
  #427
Medlem
Var längesedan någon skrev här, men tänkte flika in med ett litet försvarstal för betablockerare.

Har haft Inderal som stöd mot darrhänthet vid nya sociala situationer. Det har fungerat super mot de kroppsliga symptom som uppstår när jag är nervös. Inderal har öppnat många dörrar för mig, inte minst yrkesmässigt.

Överallt läser man folk som skriver ned betablockerare och ofta på ett motsägelsefullt sätt. Typ, det tar inte bort den mentala nervositeten bara den fysiska. De underliggande orsakerna kvarstår för man tar inte itu med dem menar man. Okej, man är fortfarande nervös men man tar inte itu med själva nervositeten ... Dubbeltydigt då det förslår, förmodligen oftast från folk som själva aldrig använt betablockerare.

Med Inderal kan man utmana sin ångest UTAN jobbiga fysiska symptom, det vill säga ta itu med de underliggande orsakerna utan sådant som darrighet, hjärtklappning och stamning!

Läser i många artiklar om musiker exempelvis som tar betablockerare. Invändningen många där har är att genom att ta udden av nervositeten inte riktigt är med och upplever sin prestation. Ofta står det samtidigt i samma kritiska utlåtande att det bara tar itu med de fysiska symptomen. Dubbeltydigt så det förslår.

En idiot drog betablockerare till och med över samma kam som alkohol. Att man inte är med på samma sätt, upplever sitt framträdande. Fuck that! Eller jag kanske ska lämna bilen hemma nästa gång jag tar en Inderal? Ja, för man blir ju borta på det!

Tycker vi håller denna tråd levande. Betablockerare är till stor hjälp för många.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2019-08-21 kl. 20:31.
Citera
2019-08-22, 11:46
  #428
Medlem
Petruccianis avatar
Ja folk har mycket konstiga uppfattningar om betablockerare, det är blodtrycksmedicin basically ju, inget konstigt.

Att det inte minskar den "mentala" nervositeten utan bara defysiska symptom som har med adrenalin/kortisolpåslag att göra är ju bra imo, till skillnad mot benso. Då kan man faktiskt "utmana sig själv/KBT'a" på exakt samma sätt eftersom det ju är 100% mentalt skapat med social ångest osv, och den biten förändras ju inte alls...

Ingen beroenderisk och i princip ofarligt om man inte överdoserar och får 30 i puls... så det går ju inte ens att jämföra med alkohol/benso nej. Borde vara förstavalet när det gäller situationsbaserad ångest tycker jag istället för att göra folk torsk på allsköns narkotika från läkaren...

Håller med, det har hjälpt mig att uthärda när det varit jobbigt med t.ex. nya jobb och påfrestande situationer, men mentalt har man fått göra 100% av jobbet "själv", ingen "sopa under mattan och sen kommer det fram ännu värre"-effekt som man får med både SSRI och benso... så ja, mer betablockerare till folket!

Förstår inte hur folk kan vara så kritiska till det... har jag inte upplevt. Är väl att ett piller uppfattas som "fusk", oavsett vad det är. Visst, man sopar väl undan de fysiska symtomen till viss del, men it's all in your mind anyway, kroppen speglar bara ens mentala reaktioner, så som sagt... man får ingenting gratis, det är bara att börja det ibland långa och svåra arbetet att omforma sina djupt grävda fight-or-flight-mönster. Om något så har betablockerare hjälpt till att få mig att kunna jobba MER med det eftersom man kunnat utsätta sig för svårare situationer än man hade klarat av utan...
Citera
2019-08-22, 20:00
  #429
Medlem
Svavelvinters avatar
Har inderal och det hjälper väldigt bra mot min tremor. Jag har alltid haft lite men sen jag började med min epilepsimedicin har det blivit värre. Då är inderal fantastisk. Jag testade att ta inderal när jag fått i mig förmycket koffein och det hjälpte kämpebra
Citera
2019-11-16, 10:50
  #430
Medlem
Finns det något betablockare eller liknande som stoppar dom fysiska symtomen som inderal gör men inte har bieffekterna som viktuppgång eller hårförlust?
Citera
2020-02-26, 15:51
  #431
Medlem
Hej,

Ska man ta inderal med eller utan mat?

För mig som blir slutkörd bara av att vara i stan så är detta en fin medicin !

Mvh
Citera
2020-02-26, 17:58
  #432
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autismochmyror
Hej,

Ska man ta inderal med eller utan mat?

För mig som blir slutkörd bara av att vara i stan så är detta en fin medicin !

Mvh

Spelar ingen roll, du kan ta den med eller utan mat.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback