Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-06, 19:51
  #385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Hej! Jag tar dagligen 120-180 mg Inderal mot förhöjd vilopuls, hjärtklappning och darrande händer pga hypertyreos. Har alltid haft väldigt lätt för att rodna och hade hoppats på att det också skulle bli bättre av detta, men tyvärr tillhör jag den grupp som det inte fungerar för. Visst, darrningarna försvinner men rodnaden är kvar.. Frågade min läkare om det och hon svarade att det inte är helt ovanligt. Ta inte för mycket, jag testade ytterligare dos men mådde inte alls bra. Pulsen gick ner för lågt.
Tack för dina rader! vad bra o veta att de inte är helt säkert att de kommer att fungera. Men man hoppas ju verkligen. Hur fördelar du din högsta dos under dagen? O hur många timmar emellan?
Citera
2017-05-06, 20:12
  #386
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milano19
Tack för dina rader! vad bra o veta att de inte är helt säkert att de kommer att fungera. Men man hoppas ju verkligen. Hur fördelar du din högsta dos under dagen? O hur många timmar emellan?

Börjar med 40 mg kl 6.00 och tar den sista tabletten vid 21.00, försöker fördela dem däremellan så gott jag kan. Men det är ju för att hjärtat ska hålla sig lugnt över dygnet för min del, kanske kan du ta mer på en gång om du inte tar dem dagligen. Förlåt, har minne som en dement guldfisk just nu så jag minns inte om du skrivit att du tar dem då och då eller varje dag Har du hunnit kika igenom tråden? Har för mig att någon testade en viss dos några timmar före ett föredrag och fick god hjälp av det.

Önskar också att du hittar dosen som fungerar för dig, jag vet hur jobbigt det är med det närmaste självlysande nyllet och att man skakar som ett asplöv. Glömmer aldrig när jag höll föredrag i gymnasiet i aulan och tyckte det gick ganska bra - tills jag gick ut i korridoren och såg mig i spegeln!
Citera
2017-05-30, 18:40
  #387
Medlem
Hej!

Ska bruka Inderal imorgon då jag har stor redovisning på eftermiddagen. Tog en nyss (10 mg) för att testa hur det funkar för mig, har även på stoppuret. Har hört att man ska undvika koffein i samband med Inderal? Är Cola bättre eller lika dåligt som kaffe? (Kommer förmodligen ha svårt att hålla mig pigg utan nåt koffein då större delen av dagen går ut på att lyssna.) Sen röker jag också, speciellt nu när jag är nervös, har det nån inverkan? Tips mottages tacksamt, har läst några sidor i tråden, men har inte tid och möjlighet att läsa igenom hela tyvärr.
__________________
Senast redigerad av soulfood1 2017-05-30 kl. 19:04.
Citera
2017-05-30, 19:29
  #388
Medlem
40 minuter tog det btw för min hjärtklappning att stilla sig. Tar 10 mg till nu och testar om det blir ännu mer effekt.
Citera
2017-05-30, 19:53
  #389
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulfood1
Hej!

Ska bruka Inderal imorgon då jag har stor redovisning på eftermiddagen. Tog en nyss (10 mg) för att testa hur det funkar för mig, har även på stoppuret. Har hört att man ska undvika koffein i samband med Inderal? Är Cola bättre eller lika dåligt som kaffe? (Kommer förmodligen ha svårt att hålla mig pigg utan nåt koffein då större delen av dagen går ut på att lyssna.) Sen röker jag också, speciellt nu när jag är nervös, har det nån inverkan? Tips mottages tacksamt, har läst några sidor i tråden, men har inte tid och möjlighet att läsa igenom hela tyvärr.

Är du van att dricka cola så är det nog ingen fara, jag märker ingen skillnad i alla fall. Kaffe funkar inte för mig men det innehåller väl betydligt mer koffein också.. Vad gäller rökning har jag ingen erfarenhet av det, någon annan kanske kan svara på det?
Citera
2017-06-17, 20:34
  #390
Moderator
Jultrollets avatar
Är det någon mer som drömmer mycket obehagliga och verkliga mardrömmar av Inderal? Står på FASS att det är en mycket vanlig biverkning. Det är verkligen hemskt och jag blev väldigt glad när min läkare sade att mina sköldkörtelvärden låg så pass mycket bättre nu att jag kunde börja trappa ner under några veckor. Möjligen kan jag behöva ta 20 mg per dag över sommaren och det kanske är så lite att det inte stör sömnen?

I går natt drömde jag att Glenn Strömberg (japp, fotbollsexperten) gick bärsärkagång med en pizzaskärare på stan! Helt sjukt, gillar inte ens fotboll..
Citera
2017-06-22, 23:20
  #391
Medlem
MrLunkiss avatar
Har precis fått 10 mg Inderal utskrivna mot hjärtklappning, skakningar och framförallt svettningar vid redovisningar, större möten. Har testat att ta 40mg och sedan 70mg och känner knappt någonting. Möjligtvis att jag skakar lite mindre. Däremot fortsätter svettningarna. Är det någon mening att höja dosen? Hjälper Inderal överhuvudtaget mot svettningar?
Är 193 och väger 95kg.

Tacksam för svar.
Citera
2017-06-23, 13:00
  #392
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLunkis
Har precis fått 10 mg Inderal utskrivna mot hjärtklappning, skakningar och framförallt svettningar vid redovisningar, större möten. Har testat att ta 40mg och sedan 70mg och känner knappt någonting. Möjligtvis att jag skakar lite mindre. Däremot fortsätter svettningarna. Är det någon mening att höja dosen? Hjälper Inderal överhuvudtaget mot svettningar?
Är 193 och väger 95kg.

Tacksam för svar.

Nej, det fungerar inte på mig i alla fall. Varken på rodnad eller svettningar av nervositet. Men som du säger så tar det bort skakningar och hjärtklappning och bara det är ju en lättnad.
Citera
2017-06-26, 18:30
  #393
Medlem
MrLunkiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jultrollet
Nej, det fungerar inte på mig i alla fall. Varken på rodnad eller svettningar av nervositet. Men som du säger så tar det bort skakningar och hjärtklappning och bara det är ju en lättnad.


Är det inte lite lustigt? Trodde helt klart att det skulle hjälpa mot svettningar då jag har fått för mig att det, i mitt fall, hör ihop med hjärtat och stressen. Tror dock inte jag fått in rätt dos. Ska pröva med 90 mg nästa gång.
Citera
2017-06-26, 22:05
  #394
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLunkis
Är det inte lite lustigt? Trodde helt klart att det skulle hjälpa mot svettningar då jag har fått för mig att det, i mitt fall, hör ihop med hjärtat och stressen. Tror dock inte jag fått in rätt dos. Ska pröva med 90 mg nästa gång.

Ja, kanske lite underligt. Det KAN dock ha att göra med att jag har en galet överaktiv sköldkörtel och att jag därför inte får samma effekt som en i övrigt frisk person. Jag vet inte. Jag frågade min endokrinolog om detta med Inderal och hon menade att det hjälper på de flesta men inte på alla. Jag bryr mig inte så mycket om det nu längre, tyckte skakningarna i händerna var värst när jag skulle hålla i föreläsningar/möten mm. Ska bli intressant nu när jag ska genomgå radiojodbehandling inom kort, om allt lugnar sig lite då=)
Citera
2017-07-28, 11:42
  #395
Medlem
Någon vänlig själ som vet om det går att få tag på Inderal 40 mg på något lagligt nätapotek (som har Läkemedelsverkets gröna korssymbol alltså)? Det gick inte i hos min franske nätapotekare utan recept
Citera
2017-08-02, 19:49
  #396
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inneharjaktlicens
Någon vänlig själ som vet om det går att få tag på Inderal 40 mg på något lagligt nätapotek (som har Läkemedelsverkets gröna korssymbol alltså)? Det gick inte i hos min franske nätapotekare utan recept

Nej, den är receptbelagd.

Själv är jag så himla glad att slippa ta fler nu, min puls har lugnat ner sig betydligt sedan min behandling och jag drömmer inte alls lika läskiga mardrömmar! Känns jättekonstigt att inte ha en supersnabb puls när jag ska sova, får nästan ta pulsen ibland för att kolla om jag fortfarande lever. Hoppas det håller i sig.

Har fått förfrågan via pm (dock ej av Inneharjaktlicens!) om att sälja tabletter men det vill jag inte av flera skäl. Dels kommer jag att spara de jag har kvar i fall jag kan behöva dem framöver, dels SKA man få dem via läkare så de kan lyssna på hjärtat och kolla så det är okej innan medicinering. Även om det är ovanligt med biverkningar så är det trots allt en substans som påverkar hjärtat.

Jag menar inte att vara taskig på något vis, jag vet mycket väl vilket helvete det är att stå framför folk i jobbiga situationer! Men mår man verkligen dåligt av det och förklarar det vid sitt läkarbesök så brukar det inte vara så svårt att få dem utskrivna. Har flera vänner som tar vid behov. De sade till sina läkare att de led av så kraftiga handdarrningar, rodnad och hade därmed svårt att fokusera på något annat än att de skulle försöka låta bli att svimma (vilket man inte gör) och då fick de Inderal att prova.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback