Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 06:54
  #169
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Tycker det är mycket lättare att komma ihåg om man säger t.ex 070 628 90 78 jämfört med 0 7 0 6 2 8 9 0 7 8 (påhittat nummer)

Lättare att komma ihåg en sifferkombination och att uppfatta en okänd sifferkombination är två olika saker. Om du ska uppge ditt nummer för någon som inte hört det tidigare är det garanterat bäst att ange det i långsam takt, siffra för siffra.
Citera
2018-11-30, 11:50
  #170
Moderator
Hamilkars avatar
Analog tråd sammanfogad. Läs gärna hela tråden innan ni postar inlägg!
/Mod.
Citera
2018-12-03, 11:20
  #171
Moderator
Kyrpators avatar
Idag verkar striden inte stå mellan tjugohundra eller tvåtusen, idag handlar det om tjugohundra eller tjugo. I radio och på tv hör jag nu nästan uteslutande folk tala om tjugo-arton snarare än tjugohundraarton. Med folk avses här politiker, tjänstemän i offentlig sektor och journalister. Överhuvudtaget tycker jag att journalister i public service allt mer börjar anamma politikerspråket och låta som dem de skulle övervaka, men det är en helt annan diskussion.

Och det kanske har nämnts tidigare i den här tråden, men tjugohundra är alltså den variant som runt millennieskiftet starkt rekommenderades av dåvarande Språkrådet, numera Institutet för språk och folkminnen.
Citera
2018-12-05, 19:10
  #172
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Exempel: -Vad kostar tavlorna? -De små kostar artonhundra , de stora kostar två tusen.

Ingen skulle någonsin säga att något kostade tjugohundra!

Det var som sagts i tråden Svenska Akademien som ställde till detta!
Citera
2018-12-05, 19:16
  #173
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluskjohan
Tycker det är mycket lättare att komma ihåg om man säger t.ex 070 628 90 78 jämfört med 0 7 0 6 2 8 9 0 7 8 (påhittat nummer)

Påhittat nummer? Jag provringde och det går till L*rs Gust*f *lbin Hult i Helsingborg!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback