Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-07-02, 01:27
  #13
Medlem
The Heirophants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bella_Donna
Vad jag har förstått trodde man att tramadol inte skulle ha så hög tillvänjningspotential och inte ha så många biverkningar. ..

Det är nog ingen större skillnad på beroendegraden mellan Kodein och Tramadol (även om det sägs att Tram kom till just för att inte vara lika beroendeframkallande som Kodein)

Tycker Tram ger 100ggr. bättre/skönare rus (när man väl får euforin så är man i himlen . Kodein har ingen chans imho (gillar dock Kodein också..)
Biverkningar är nog mycket individuellt. Ingen av mina kompisar som "brukar" Tram då och då (kanske 1-2ggr/vecka) har upplevt några som helst biverkningar förutom att det kan vara lite svårt att pissa )
Citera
2008-07-02, 10:06
  #14
Avstängd
Bella_Donnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Heirophant
Det är nog ingen större skillnad på beroendegraden mellan Kodein och Tramadol (även om det sägs att Tram kom till just för att inte vara lika beroendeframkallande som Kodein)

Tycker Tram ger 100ggr. bättre/skönare rus (när man väl får euforin så är man i himlen . Kodein har ingen chans imho (gillar dock Kodein också..)
Biverkningar är nog mycket individuellt. Ingen av mina kompisar som "brukar" Tram då och då (kanske 1-2ggr/vecka) har upplevt några som helst biverkningar förutom att det kan vara lite svårt att pissa )


Ja, självklart är det så att både effekter och bieffekter är högst individuella. Det ser man ju inte minst här på FB! Några tycker tram är "alldeles alldeles underbart" medan andra (jag t ex) tycker de är skit.

Just det där med att tramadol skulle vara mindre beroendeframkallande än t ex kodein och dextropropoxifen är något jag hört flera läkare säga. En hävdade bestämt att man inte kan bli beroende av tramadol!
Fast läkare säger ju så märkliga saker...

Sant är ju i alla fall att dextropropoxifen är så pass farligt att många läkare helst inte skriver ut det alls längre. Tanken är väl att tramadol ska ersätta det om jag inte har missförstått helt.
Citera
2008-07-02, 16:24
  #15
Avstängd
bloodsugars avatar
Är det lungt att blanda tramadol och citadon?
Citera
2008-07-02, 17:52
  #16
Medlem
narkis avatar
vette fan vad det blir för fel på mig, känner mig inge mysig alls på kodein, blir bara illamående och känner mig "sjuk" snuvig å grymt varm.

på tram blir jag glad, å lite halvseg om jag tar lite mer.

föredrar tram om jag tar något av dom.
Citera
2008-07-02, 18:04
  #17
Medlem
Jag vet inte om det här blir korspostning men det är nog lugnt.

bloodsugar-Jag skrev i den stora Tramadol tråden att det går bra att blanda.
Tänk bara på doseringen, så att det inte blir för mycket.
Du kan även ”experimentera” lite när det gäller intagandet av de båda.

För mig själv så tycker jag att Tramadol är bättre än kodein.
Tramadol är lättare att dosera, håller i sig längre, Det är hyfsat billigt.
Samt är ett mera uppåt rus utan att bli så där uppåt som man kan bli på centralstimulantia.
Visst kramrisken är en negativ bieffekt .

Kodein å andra sidan gör mig mera ”klassiskt” opiat hög. Men detta sker bara under en relativt kort tid,
när jag är på platån. Vilket inte riktigt är det jag vill betala för.
Riktigt sänkt blir jag dock om jag blandar med lite benso typ xanor.
Men detta är faktiskt inget som jag gillar så speciellt mycket.

Jag väljer Tramadol. Det var förvånansvärt många i den här tråden som tyckte att kodein var bättre.
Men som sagt Tramadol ruset kan skilja sig från person till person.
Samt man kan även vara ute efter lite olika sorters rus.
Citera
2008-07-02, 19:29
  #18
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dennix
För mig själv så tycker jag att Tramadol är bättre än kodein. Tramadol är lättare att dosera, håller i sig längre, Det är hyfsat billigt.
Samt är ett mera uppåt rus utan att bli så där uppåt som man kan bli på centralstimulantia. Visst kramrisken är en negativ bieffekt .

Kodein å andra sidan gör mig mera ”klassiskt” opiat hög. Men detta sker bara under en relativt kort tid,
när jag är på platån. Vilket inte riktigt är det jag vill betala för.
Riktigt sänkt blir jag dock om jag blandar med lite benso typ xanor.
Men detta är faktiskt inget som jag gillar så speciellt mycket.

Jag väljer Tramadol. Det var förvånansvärt många i den här tråden som tyckte att kodein var bättre.
Men som sagt Tramadol ruset kan skilja sig från person till person.
Samt man kan även vara ute efter lite olika sorters rus.
Ja, jag tror också det handlar om att man är ute efter olika saker/gillar olika saker. Det är ju såpass stor skillnad på rusen.

Jag tycker också att rustiden på Kod är skitdryg... och där slår ju Tram Kod just därför. Men... trots att Tram sitter i så mycket längre så tycker jag inte det långa ruset slår det superkorta på Kod. Jag får ett rus på ca 40 minuter om jag inte rör mig en cm =) Gillar man inte den typen av rus som Tram ger så spelar det ju ingen roll hur långt det är... eller jo, fast tvärtom kanske. Man kanske vill att det ska gå över =)

Men som substitut till andra Opi under en abstinens så tar jag Tram tusen ggr mer än Kod just för att Kodein hjälper så kort stund. Levern uppskattar inte dom dagarna!

Förr, innan jag började med Sub, så kunde jag uppskatta ett litet Tramrus ibland. Jag behövde så väldigt lite för att bli nöjd. Sedan satt det i jättelänge. Men hade jag Kodein så tog jag det i första hand. Tram fixade jag alltid i mellanperioderna. Nu då... efter Suben, så behöver jag mer Tram vilket resulterar i efterblivenhet Jag blir inte fullt lika knäpp som jag blir på Dexo, men näst intill. Precis som du skrev så kan man ju bli lite uppåt... Jag blir dessutom ryckig & flaxig. Men jag misstänker att det är mina abstinenssymtom som förstärks av Tramadolen. Men jag blev lite halvkonstig på dom förr också... men iom ökningen så blir det värre.

Kodein kan ge mig lite olika rus, beroende på vad jag vill ha. Jag kan påverka ruset genom att styra mitt matintag, hur jag ligger/sitter och lite andra saker. Tram har jag inte lärt mig sådana saker på... det blir som det blir. Dessutom kräks jag ofta på Tram & äter jag det regelbundet en kort tid så är jag kroniskt illamående. det blir jag inte på Kodein om jag inte härjar med högre doser en längre tid.

En negativ sak med Kodeinet är att jag får en AVSKYVÄRD klåda om jag tar för mycket. "För mycket" är inte ens speciellt mycket Men det är mest om jag är ovan. Det är inte den vanliga Opiklådan, utan mer en riktig allergisk reaktion. Handflatorna är värst... Det känns som någon sticker mig med tusen nålar samtidigt som det kliar något fruktansvärt. Men inte bara i händer... överallt Jag har inte tagit Citodon på länge nu då jag haft bra Sub-flöde. Så fick jag slut... Hämtade ut Cittarna och tog 5 st. Inte mycket alls alltså... Det var det det... Klåda, visst! Men det jag kan få på Kodein handlar inte om vanlig jävla klåda

Men... Tram ger mig inte något Opioidrus iaf. På Kodein är jag i den vanliga världen helt & hållet... bara skön & mysig. På Tram är jag lite avskärmad. Väldigt svårt att förklara, men nästan lite "utanför kroppen", eller "inte ens där". Jag blir lite frånvarande... som i en dröm. Men jag kan åka lite ut & in i det där... Helt plötsligt kan jag få en lite overklighetskänsla på Tram. Vet inte varför det blir så & om det är normalt. Ett vanligt Opioidrus tycker jag inte är direkt ett "rus". Som t. ex. på Kodein då. Jag är ju mig själv hela tiden, bara lite tröttare. Jag är definitivt inte mig själv på Tram Men jag kan kontrollera mig, vilket är mer än vad jag kan på Dexo

Ja, ja... Sedan om jag får gissa så tror jag kanske att det är fler ungdomar som gillar Tram. Kanske för att det är en aktivare drog. Bland mina "snorungevänner" (21-24 år) så är det Tram som gäller mellan dom här två. Kodein fattar dom knappt vad det är Dom har aldrig ens testat Kodein men påstår att det är som Alvedon. Sedan trycker dom i sig Tram och tycker det är en jättestark drog... Sedan skrattar dom om man säger att Kodein är bra =)

Jag har en vän som hävdade att hon minsann hade provat Kodein & det var skit. Hon kände ingenting och där hon kom ifrån slängde man bort Kodein! Hävdade hon alltså... Hon skrattade ofta åt att jag tog Citodon... En dag sa jag åt henne att komma fastande till skolan. Hon fick ynka 2 Citodon av mig till frukosten & jag sade åt henne att äta lugnt & röra sig så lite som möjligt. 20 minuter satt hon med huvudet lätt nedåt, munnen öppen & stirrade rakt framför sig Vi hade morgonmöte och läraren försökte prata med henne men hon svarade inte ens. Senare försökte hon övertala mig att hon inte hade känt av dom ett dugg! Men plötsligt började hon få huvudvärk titt som tätt och skulle hemskt gärna vilja ha ett par Citodon. Senare gick hon till läkaren och fick dom utskrivna själv... Nu går hon omkring & säger hur moffad hon blir av Cittarna istället

Ja, ja... Jag Subutexpladdrar. Får hoppas att dom som hatar långa inlägg inte fått tvångstankar och tvingats läsa hela inlägget vridandes i plågor.
Citera
2008-07-02, 19:43
  #19
Medlem
Kodein för mig gör mig seg, perfekt för att åka tåg i några timmar etc, sitter liksom där och dåsar och myser, medan tramadol gör mig uppåt och det spritter i kroppen på något sätt.

Jag kan egentligen inte komma fram till att något är bättre än något annat, har mycket mer erfarenhet av tram, så det lutar väl däråt.

Kan dock tänka mig att kodein känns bättre om man mår dåligt, då tramadol mest ger mig ångest. (Vet ju dock inte hur jag hade mått utan tramadol, antagligen 1000 gånger värre.)
Citera
2008-07-02, 21:26
  #20
Medlem
Rogge-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Text

Du verkar verkligen ha nästan identiska upplevelser som jag från kodein och tramadol om man ser till allt du skrivit tidigare också. Det varierar ju något grymt annars om man ser till andra.

Håller verkligen med dig där du försöker beskriva "avskärmdheten". Tycker faktiskt man kan bli mer eller mindre grovt personlighetsförändrad på tram. Har personligen "spårat ur" på lite underliga vis med den drogen i kroppen. Gjort saker som jag i efterhand inte är vidare stolt över o så.
Citera
2008-07-02, 23:10
  #21
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogge-
Du verkar verkligen ha nästan identiska upplevelser som jag från kodein och tramadol om man ser till allt du skrivit tidigare också. Det varierar ju något grymt annars om man ser till andra.

Håller verkligen med dig där du försöker beskriva "avskärmdheten". Tycker faktiskt man kan bli mer eller mindre grovt personlighetsförändrad på tram. Har personligen "spårat ur" på lite underliga vis med den drogen i kroppen. Gjort saker som jag i efterhand inte är vidare stolt över o så.
Intressant... Men jag lyckas iaf kontrollera mig om man bortser från kroppslig personlighetsförändring Jag blir iofs lite personlighetsförändrad också, kanske på samma vis som om jag druckit ett par glas vin bara. Men sedan är det ju väldigt tydligt att se att jag är påverkad pga det flaxiga beteendet också då. På Kodein kan inte någon se att jag tagit, om jag inte tagit för mycket då... och det är samma med Dolc & Sub.

Men jag vet några som blir smått aggro på Tram. En kompis pojkvän tar alla Opioider, på alla vis, och när han tar Tram - "Jag hatar hans jävla humör!" - låter det då. Jag har också känt att mitt humör förändras efter en period på Tram. Blir grinigare... irriterad.

Men det är ju så väldigt olika det där... hur folk reagerar. Men "mys" är inget ord jag förknippar med Tram. Jag blir ju så ostyrig i kroppen också, om jag ska sträcka fram handen för att ta t. ex. ett lypsyl så slår jag omkull det. Ska jag dricka ur ett glas så kan jag vicka glaset lite för mycket, som i en knyck. Allmänt spattig... Men det är inget jag tycker jag sett folk skriva. Dom allra flesta brukar ju beskriva ruset som "skönt" eller "mysigt".

Kodein verkar iaf slå lite mer lika på folk. Det är mer lika beskrivningar där alltså.
Citera
2008-07-02, 23:49
  #22
Medlem
Rogge-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Men jag vet några som blir smått aggro på Tram. En kompis pojkvän tar alla Opioider, på alla vis, och när han tar Tram - "Jag hatar hans jävla humör!" - låter det då. Jag har också känt att mitt humör förändras efter en period på Tram. Blir grinigare... irriterad.

Precis vad jag menar. Och tror många upplever det bara att dom inte fattar det eller vill erkänna det.
I kombination med annat kan det faktiskt bli riktigt allvarligt, åtminstone för mig.
Citera
2008-07-02, 23:58
  #23
Medlem
Influmsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolcontina
Ja, ja... Jag Subutexpladdrar. Får hoppas att dom som hatar långa inlägg inte fått tvångstankar och tvingats läsa hela inlägget vridandes i plågor.

Ingen fara, jag hade smärtstillande (Oxy) när jag läste detta.
Citera
2008-07-03, 00:15
  #24
Medlem
Dolcontinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rogge-
Precis vad jag menar. Och tror många upplever det bara att dom inte fattar det eller vill erkänna det.
I kombination med annat kan det faktiskt bli riktigt allvarligt, åtminstone för mig.
Mmm... Man hör ju lite här & där om det ibland. Vissa mönster. Jag tror att det tillslut kommer att ske mer än det som redan skett med klassningen faktiskt. Även om det är en av dom "svaga" Opioiderna så har den så "udda" biverkningar om man jämför med annat, tycker jag. Den är en outsider...

Citat:
Ursprungligen postat av Influmsan
Ingen fara, jag hade smärtstillande (Oxy) när jag läste detta.
Hey... jag varnade iaf Eller nä, det gjorde jag ju inte... jag hoppades i slutet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback