Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-17, 17:56
  #5449
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maronen
Nä tyvärr så är det ingen utav de som spelar gitarr så jag får göra det själv.

Försök att googla så kan du få en aning om vad som är viktigt att kolla.
Citera
2015-06-17, 19:29
  #5450
Medlem
Peripheryys avatar
Bytte strängarna på min Gibson Les Paul Jr förra helgen och efter det så skorrar strängarna betydligt enklare. Köpte gitarren ny för ungefär 7 månader sedan.
Strängarna är av märket Daddario NYXL104. Dessa skulle passa rakt på min gitarr fick jag reda på när jag köpte dom.

Är det här en fråga om att jag kommer behöva slipa banden eller behöva justera på något för att få bukt med detta? Eller är det bara som så att nya strängar skorrar mer än strängar som varit med ett tag?
Citera
2015-06-17, 22:55
  #5451
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Bytte strängarna på min Gibson Les Paul Jr förra helgen och efter det så skorrar strängarna betydligt enklare. Köpte gitarren ny för ungefär 7 månader sedan.
Strängarna är av märket Daddario NYXL104. Dessa skulle passa rakt på min gitarr fick jag reda på när jag köpte dom.

Är det här en fråga om att jag kommer behöva slipa banden eller behöva justera på något för att få bukt med detta? Eller är det bara som så att nya strängar skorrar mer än strängar som varit med ett tag?

Nya strängar kan skorra lite mer i början, lyssna om det hörs förstärkt. Om inte då är det lugnt.

Sedan ska man tänka på om strängtjockleken är annorlunda än det som satt tidigare för då kan halsen justeras och gitarren intoneras.

Kolla också att strängarna är satt på rätt sätt. När strängen stäms upp ska strängen få en ordetlig vinkel från sadel till stämskruv.

Det finns bra instruktionsvideos hur man fixar det. Tänk bara på att justera halsen så ska man vara försiktig. Små justeringar och trögar det lämna in till musikaffär för justering.
Citera
2015-06-18, 01:54
  #5452
Medlem
526s avatar
Tips är att ta några lektioner. Det går så mycket fortare om man direkt lär sig vad som är fel och rätt.
Bara en sån sak som andning och anslag. Man slipper göra massa misstag som man upptäcker efter flera år.
Citera
2015-06-18, 08:22
  #5453
Avstängd
Att slipa om banden är alltid den sista (och dyraste) utvägen. Nya strängar skorrar nästan jämnt.

Du kan ju alltid höja upp hela stallet genom att skruva upp det ett kvarts varv. Då kommer det skorra mindre.

Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Bytte strängarna på min Gibson Les Paul Jr förra helgen och efter det så skorrar strängarna betydligt enklare. Köpte gitarren ny för ungefär 7 månader sedan.
Strängarna är av märket Daddario NYXL104. Dessa skulle passa rakt på min gitarr fick jag reda på när jag köpte dom.

Är det här en fråga om att jag kommer behöva slipa banden eller behöva justera på något för att få bukt med detta? Eller är det bara som så att nya strängar skorrar mer än strängar som varit med ett tag?
Citera
2015-06-18, 15:19
  #5454
Medlem
Basens avatar
Fick min allra första akustiska nylonsträngade gitarr idag!

Försöker som bäst få gitarren instämd med hjälp av en stämapparat, men strängarna blir omedelbart låga innan jag hunnit ta ett ackord. Är det bara att fortsätta stämma in den eller borde jag vänta en stund innan jag stämmer den igen? Vill helst inte inleda min gitarrkarriär med att byta strängar...
Citera
2015-06-18, 15:32
  #5455
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basen
Fick min allra första akustiska nylonsträngade gitarr idag!

Försöker som bäst få gitarren instämd med hjälp av en stämapparat, men strängarna blir omedelbart låga innan jag hunnit ta ett ackord. Är det bara att fortsätta stämma in den eller borde jag vänta en stund innan jag stämmer den igen? Vill helst inte inleda min gitarrkarriär med att byta strängar...

Nylonsträngar töjer sig i början. Du får alltså räkna med att hålla på att stämma om tills de har "satt sig".
Citera
2015-06-18, 20:51
  #5456
Medlem
Peripheryys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torrsprit
Att slipa om banden är alltid den sista (och dyraste) utvägen. Nya strängar skorrar nästan jämnt.

Du kan ju alltid höja upp hela stallet genom att skruva upp det ett kvarts varv. Då kommer det skorra mindre.
Hur kan det påverka spelandet om man höjer stallet så mycket? det kanske inte ens är märkbart för en som mig som spelat i 7 månader?

Men eftersom det verkar vara vanligt att nya strängar skorrar mer än gamla så är det väl lika bra att inte justera något och låta strängarna bli lite mer slitna va?
Citera
2015-06-18, 22:53
  #5457
Avstängd
Ett kvarts varv är inte så mycket. Däremot kommer gitarren bli lite mer svårspelad, dock med ett allmänt renare ljud. Har man nedslitna band som skorrar, är det ett knep att höja stallet lite för att avhjälpa det.

Men visst, det bästa är ju att låta det gå några dagar så försvinner det mesta av skorrandet.

Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Hur kan det påverka spelandet om man höjer stallet så mycket? det kanske inte ens är märkbart för en som mig som spelat i 7 månader?

Men eftersom det verkar vara vanligt att nya strängar skorrar mer än gamla så är det väl lika bra att inte justera något och låta strängarna bli lite mer slitna va?
Citera
2015-06-22, 23:05
  #5458
Medlem
Mounotos avatar
Jag kommer så småningom att skaffa en Guitalele (hälften gitarr, hälften ukulele) och undrar ifall man använder vanliga nylonsträngar eller speciella? Samt om man kan byta ut dessa mot stålsträngar?r

Gitarren heter förresten Yamaha GL-1 Mini.

Tack på förhand!
Citera
2015-06-22, 23:32
  #5459
Medlem
kjellkritisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mounoto
Jag kommer så småningom att skaffa en Guitalele (hälften gitarr, hälften ukulele) och undrar ifall man använder vanliga nylonsträngar eller speciella? Samt om man kan byta ut dessa mot stålsträngar?r

Gitarren heter förresten Yamaha GL-1 Mini.

Tack på förhand!

Yamaha själva har svaret http://faq.yamaha.com/us/en/article/...itars/798/6874 angående strängar.

Sätter du stålsträngar är risken att stallet/locket inte klarar kraften från när strängarna spänns, alltså stäms upp.
Citera
2015-06-28, 20:01
  #5460
Medlem
Adelaides avatar
Har spelat gitarr i 1 år nu, dock inte lagt ner så jättemycket tid på det som jag egentligen borde. Men nå väl. Jag har inga problem med ackord - barré, kvintackord etc. Jag brukar oftast spela vanliga rocklåtar, eller typ punk. Funkar utmärkt. Men jag har heller inget problem att lära mig lite hårdare låtar, till exempel vissa metallåtar (Rammstein, Watain etc). Men däremot har jag i huvudsak haft svårt att lära mig spela metal. Har inte direkt den där högerhands-tekniken då man ska spela bastoner på översta strängen samtidigt som man spelar "själva riffet" på strängarna under.

Nu till min fråga:
Kan jag spela gitarr?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback